Bahia Startet 18.Januar.2017 Del på Facebook Startet 18.Januar.2017 Jeg har en MD11C som ikke har andre utfordringer en mye blå røyk. Går som en klokke og temperatur som den skal. Dysene er overhalt og når den fremdeles røk tok jeg av toppene og sylindrene for å sjekke tilstanden. Kan nevne at det ikke er noe gjennomslag, så jeg går ut fra at toppene er ok....? Synes forøvrig at til å være saltvannskjølt er tilstanden akseptabel. Siden hele båten er under oppgradering, har jeg vurdert et motorbytte. Her er en snutt av motoren før demontering. PS. Ny motorkasse er bygget og blir montert ASAP Når jeg har sett på alt av kjølekanaler og slitasje, er det eneste jeg har funnet en knekt oljefjær som samsvarer greit med røyken. Da blir det til at jeg skifter stempelfjærer, honer og sliper ventiler. Har noen brukt honeverktøyet til Biltema? Ser det er noen små hakk i den ene sylinderen.Skal jeg hone til de er borte eller tolereres noen små hakk? Hvor kan jeg finne ut årsmodellen? Går ut fra at det kan tas ut fra serienummeret? Her er bilder av begge sylindrene. https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57192/1484761529.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57192/1484761568.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Bahia Svart 19.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2017 Da er sylindrene honet og alle kjølekanalene gått over. Litt usikker på om jeg skal ta mer? Hakkene i den ene sylinderen er borte og deler bestilt. Nå blir det demontering av ventiler for sliping. Ventiltangen til Biltema var crappy greier. Vanskelig å få noe moment nok til å komprimere fjærene. Prøver med en latmannsarm variant og håper på det beste. Har noen et tips om en god grunning til motoren? Sylinder 1 og 2 honet. https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57192/1484851194.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57192/1484851225.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 19.Januar.2017 Del på Facebook Svart 19.Januar.2017 Hei Godt å se noen vil ta vare på en gammel sliter. I og med at den er saltvannskjølt har den sine ulemper. Sørg for å få ut korrosjonsprodukter i kjølekanaler i sylindre og manifold. Det beste er å trykke ut syliderforingene for å gjøre rent. Hvis du ikke har gjort det MÅ du gjøre ren silen til smøreolje pumpa. Sitér dette innlegget Link to post
Philonica III Svart 19.Januar.2017 Del på Facebook Svart 19.Januar.2017 Viktig, husk og montere stempelringene den riktige vegen. Monterte feil på en md17 som jeg hadde og den røyk som bare det. Reidar Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Januar.2017 Del på Facebook Svart 20.Januar.2017 Også viktig å måle stempelhøyden ved montering. Stempelhøyde justeres med shimsene under sylindrene. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
I.M.S. Svart 20.Januar.2017 Del på Facebook Svart 20.Januar.2017 Hva er serienummeret på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Bahia Svart 20.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2017 Da er toppene renset og ventilene tatt ut. Alt er slipt og deler bestilt. Fikk en pris på nesten 4000.- på orginaldeler, men sparte ca 1500 på å ta det fra crom marine ab. Veldig god service forresten. Den nye toppen som ble montert rett før jeg kjøpte båten, var visstnok en demo topp hos Wave. Den er jo knall å se på, men når jeg demonterte ventilene så jeg at den manglet en ventiltetning. Var rimelig mye "slagg" i sylinderen og jeg har levd i villfarelsen at det skyltes stempelfjørene. Veldig glad at jeg demonterte! Her en den nye toppen uten tetning https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57192/1484912250.jpg Før sliping. Ser i utgangspunktet ikke galt ut? https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57192/1484912224.jpg Begge toppene ferdig slipt, renset og klar for nye tetninger. Abeidet er ikke sponset av Lefdal https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57192/1484912289.jpg Johannes: Jeg har tatt ut silen og renset. Har ikke presset ut foringene i mangel på presse, men det blir gjort. Index: Kjøpte både 0.3 og 0.2 for sikkerhetsskyld. I.M.S : serienummeret er 29245. Etter det jeg har klart å finne skal det da være en 83 modell...? Ellers har jeg tatt en sjefsavgjørelse å ikke gjøre noe med eksteriøret nå. Maskinen blir uansett tatt ut til høsten og forutsatt at alt fungerer, overhaler jeg bunn av motoren. Tenker jeg tar alt da. Har forøvrig en varmeveksler som skulle ha passet til md11 ifølge selger. Eder og forbannelse kom tydelig frem når jeg nå fant ut at den hører til MD17 og er da litt lenger. Litt usikker på om den kan brukes? Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 20.Januar.2017 Del på Facebook Svart 20.Januar.2017 (redigert) 29245? I følge den listen jeg har fra VP kom MD11C inn i produksjon som videreutvikling av MD2B i 1978 med serienr.: 44179, og ble videreført av MD11D i 1981 fra serienr.: 55700 frem til 2000-serien overtok i 1983. 29245 tilsier egentlig en MD2B produsert mellom 1975 og 1978. ???????????? "Forsket" litt videre og det kan se ut til at MD11C serien begynte med serienummer rundt 33000 i 1975/76. Produksjonen på den tiden var ca 5000 motorer av denne typen i året, og siste motornummer i 1974 var 27760. Redigert 20.Januar.2017 av I.M.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bahia Svart 20.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2017 (redigert) Takk for infoen. Så i et dokument som lå permen fra forrige eier og der var dette nummeret beskrevet. Her står det at motoren er fra 83. Får ta en tur ned i båten å sjekke. Men ut fra det du skriver må den da være md11c være eldre enn 78 og yngre enn 81. Hvor er serienummeret plassert på blokken? Redigert 20.Januar.2017 av Bahia (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bahia Svart 23.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2017 Da er begge foringene presset ut. Så i utgangspunktet svært greit ut. Nå er alt rengjort og alle kanalene er klargjort for montering av foringene. Foringene er honet og er og klare for montering. Lurer litt på å montere avtappingskraner i bunn av sylinderene for å kunne skylle gjennom. Ser det har stått noe lignende fra før. men får ikke tak i orginaldelene da disse er utgått av sortimentet. https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57192/1485172340.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57192/1485172394.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57192/1485172483.jpg https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57192/1485172513.jpg Nå er det bare å vente på pakninger etc. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 23.Januar.2017 Del på Facebook Svart 23.Januar.2017 (redigert) Tappekran for MD11C pn 829592 er jo å få? (sinnsyk pris) Står i alle fall på nettsidene til Ragnar Ringstad AS. Redigert 23.Januar.2017 av I.M.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bahia Svart 23.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2017 Heftig pris ja. Ser albuen som står i sylinderen er utgått. Får prøve å maskinere noe som gjør nytten. Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 23.Januar.2017 Del på Facebook Svart 23.Januar.2017 Tror det er 1/8 NPT, mulig Tess har noe som passer. Kontroller for sikkerhets skyld om det er 27(NPT) eller 28(BSP) gjenger pr tomme. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 23.Januar.2017 Del på Facebook Svart 23.Januar.2017 (redigert) Kanskje denne passer: http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Tilbehor/Dreneringsventil-2000023586/ Prisen er ihvertfall fin. Så feil. Det var 1/8 du skulle ha... Redigert 23.Januar.2017 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bahia Svart 23.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Januar.2017 Dette så lovende ut. Setter sønnen min på saken som er i rør og gjengebransjen. Lurte på å levere dieselpumpen inn for en sjekk. Noen som vet prisen på noe sånt? Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 24.Januar.2017 Del på Facebook Svart 24.Januar.2017 Har du vurdert å bygge om til ferskannskjøling når du først legger så mye arbeid i motoren ? Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 24.Januar.2017 Del på Facebook Svart 24.Januar.2017 Hvis du ikke har indikasjoner på at noe er galt med dieselpumpen ville jeg ikke brukt penger på denne. Men det kan være lurt å få testet dysene og eventuelt skifte spisser/justere disse. Og som Sleipner nevner, når motoren får så mye omsorg, kanskje ferskvannskjøling? Sitér dette innlegget Link to post
Bahia Svart 24.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2017 Ja, til begge to. Dysene er overhalt med nye spisser, kjøpt på Finn for noen hundringser. Merket stor forskjell etter at disse ble montert og motoren starter mer kontant. Da dropper jeg pumpa. Etter det jeg har undersøkt, er det sjelden denne havarerer. Jeg har komplett varmeveksler liggende og kommer sannsynligvis til å montere den nå. Alternativet er å vente til motoren tas ut for lakkering til høsten. Hvilke temperatur skal eventuelt termostaten ha dersom jeg monterer ferskvannskjøling? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 24.Januar.2017 Del på Facebook Svart 24.Januar.2017 (redigert) Bare en liten kommentar: Jeg synes nesten det er merkelig at denne motoren har gått med saltvannskjøling i så mange år og likevel ser kjølevannskanalene så flotte ut! Jeg tok opp en saltvannskjølt MD11C for 10-15 år siden og der var det tæret så mye at anleggsflaten i toppen mellom kompresjonsrom og kjølevannskanaler var omtrent borte. Skulle nesten tro at motoren din må ha vært skylt med ferskvann etter hver tur. Edit: Ser nå at toppen på bildet er "ny" så da var det ikke så merkelig likevel.:-) Redigert 24.Januar.2017 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Johannes Svart 24.Januar.2017 Del på Facebook Svart 24.Januar.2017 Du finner hele service manuelen her i dokumentarkivet. Termostatet for ferskvannskjøling skal vel åpne ved 74 grader og være fullt åpen ved 89 grader. Sitér dette innlegget Link to post
Bahia Svart 24.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2017 Lazyjack : Det har jeg fundert på jeg og. Jeg tror motoren på ett eller annet tidspunkt er overhalt og kjølekappene skiftet. Den ene toppen er ny og ble montert rett før jeg kjøpte båten, mens den andre har minimal korrosjon mellom ventilkammeret og kjølekammer. Monterer jeg ferskvannskjøling blir det vel en evighetsmaskin MEN...når det er sagt...det er for meg ubegripelig at disse motorene selges for titusener av kroner. På bakgrunn av de erfaringene jeg har gjort meg med min egen maskin, hadde jeg aldri i verden kjøpt en "overhalt" eller "godt tatt vare på " saltvannskjølt maskin, uten at det foreligger solid dokumentasjon i form av bilder. Det er etter min mening komplett bingo. En 30 år gammel MD til en pris på rundt 20t.- ? For å sette det perspektiv så koster en byttemotor til bilen min, komplett. gått 43000 med garanti, 21875.- Kanskje ikke helt rett å sammenligne, men det setter ting i perspektiv. Dette kan fort bli en tråd i tråden, men jeg undrer meg stort over at en ihjelrusten moring kan selges som delemaskin og selges for tusenvis. Jaja...det var dagens refleksjon Johannes: Takker Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 24.Januar.2017 Del på Facebook Svart 24.Januar.2017 (redigert) Tappepluggene nederst I sylindrene og under manifolden har gjenger M10x1. Har du fortsatt delene demontert vil jeg foreslå at borrer opp og gjenger med 1/4"BSP og setter inn en messingplugg istf. orginale tappekraner. Du bør abs. vurdere ombygging til ferskvannskjøling. Martec er da det enkleste å få til. Redigert 24.Januar.2017 av TMe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bahia Svart 24.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Januar.2017 Lurer litt på å montere denne http://www.biltema.no/no/Verktoy/Trykkluft/Tilbehor/Dreneringsventil-2000023586/ Har en Martec kjøler liggende og kommer til å montere denne. Den hører i utgangspunktet til en md 17 men prøver å ser om det fungerer. Sitér dette innlegget Link to post
Bahia Svart 27.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Januar.2017 (redigert) Endelig kom delene. Sparte 1000.- på å ta alt fra Sverige. Mandag blir det start. Fikk tid til et pauseprosjekt i mellomtiden. Ny kasse som dekker overføringer fra pidestall til ror laget av 12mm kryssfiner med plastplater pålimt. Isolerte med supertynn nasa isolasjon som er brukt i store deler av båten. Godt fornøyd med prosjektet. Nå blir det motorkasse i samme lest. Redigert 27.Januar.2017 av Bahia (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 28.Januar.2017 Del på Facebook Svart 28.Januar.2017 (redigert) http://www.martec.se/shop/31500/art15/13499815-201127-md2-11.pdf Monteringsanvisning til Martec ovenfor. Viktig å bytte giver til tempmåler om du bytter termostat, Den vil ellers stige langt opp på det røde feltet når du får termostat som først åpner ved rundt 80 grader, mot rundt 50 grader som du har på sjøvanntermostat. Går greit å kjøpe både giver og instrument også på biltema eller tilsvarende hvis det er problemer med å få tak i original giver til original instrument. Mulig du vet alt dette, men uansett : Lykke til Redigert 28.Januar.2017 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.