Jump to content

Prosjekt Volvo Penta MD11C overhaling


Bahia

Recommended Posts

Da var delene på plass. Foringene montert og begge toppene er klar for montering.

https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57192/1485893435.jpg

 

Da var det bare å vente på tid til å montere i båten. Veldig fornøyd med slitasjen. Så mye bedre ut enn forventet av en 40 år gammel motor,

https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57192/1485893403.jpg

Link to post
Share on other sites

Alt montert uteom dyser. 

https://baatplassen.no/bildearkiv/57/57192/1485893491.jpg

 

Her er en videosnutt før overhaling

 

Og etter av noe dårllig kvalitet 

Positivt: Flott kompresjon, mye mindre røyk og ingen oljerøyk. Går bedre og har ingen ventiltikking etc. Veldig fin gange rundt 2000.

Negativt: Jeg synes fremdeles det er for mye røyk når motoren er kald og temperaturen noe lav. Lukter uforbrendt diesel som før.

 

Kommer til å montere kjøleren for å få bedre driftstemperatur og muligens en dysejustering. 

En ting jeg har observert etter noen timers prøvekjøring. Kobberrøret som går fra termostathuset og til eksosbendet er kaldt. Skal det ikke være temperatur her?

 

Link to post
Share on other sites

Kjørte motoren i en time på 2000 omdreininger med belastning og jammen ble det praktisk talt røkfritt. Svært tilfredstillende å få full utelling på prosjektet. 

To dyser med nye spisser er levert DP filterteknikk for justering og blir montert til helgen. Fikk et supert tilbud på nye filterholdere og det frister å hive ut det gamle å få et nytt moderne system. Flinke folk og hyggelig plass å handle.

 

Nå begynner jobben å montere ferskvannskjøleren. 

Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg dysene tilbake og har lært nok en viktig ting. Å kjøpe motordeler som i dette tilfellet overhalte dyser med nye spisser, er bingo. Teknikeren som skulle trykkteste trodde det var en spøk da jeg sa at spissene var nye. Tre dyser skulle testes og en var i utgangspunktet søppel fordi spissen var feilmontert og ødelagt. To ble overhalt med nye spisser og trykktestet. Det kostet noen kroner, men kjemperesultat!

 

Videoen er tatt før siste ventiljustering og synes responsen i maskinen bedret seg betraktelig. Det skal sies at motoren har gått i ca 10 minutter på 2000 omdr. med belastning og det er rimelig kaldt i været med minusgrader. Etter en times gange finnes det knapt noen røyk å plage naboen med. Flushet motoren før ny olje og det ser ut til å ha vært en god ide. Peilet oljen og den er som ny.

Gleder meg til Martecen er montert og jeg får motoren kjappere opp i temperatur. Rimelig motsatt problemstilling en det som er vanlig  :wink:

Redigert av Bahia (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Hei, og gratulerer med vellykka prosjekt!

 

I innlegget ditt 27.jan, skrev du : 

Fikk tid til et pauseprosjekt i mellomtiden. Ny kasse som dekker overføringer fra pidestall til ror laget av 12mm kryssfiner med plastplater pålimt. Isolerte med supertynn nasa isolasjon 

 

Kan du si noe mer om hva denne supertynne nasa isolasjonen er? Jeg har tenkt å etterisolere hjulbuene på min Golf, og er interessert i isolasjonsmateriale som ikke ødelegger utlufting av hulrom etc.

Tror du det stoffet ditt hadde vært brukande?

 

Link to post
Share on other sites

  • 5 år senere...

Er nok et skudd i blinde, men er det noen som har verktøyet (flaring tool) for å presse kobberhylsene ned i blokka igjen? Vi greide å dra både hylsa og dysa da vi skylle dra ut dysa på en ferskvannskjølt md11.

Hylse får vi muligens tak i i Sverige, men dette verktøyet blir det værre med...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...