ElGapitan Startet 18.Januar.2017 Del på Facebook Startet 18.Januar.2017 Hei, ligger i en marina hvor strømmen er i beste fall ustadig, EL anlegget er relativt nytt, men har ikke tilstrekkelig strøm. Når jeg påpeker dette til bryggeeier, kommersiell marina, sier de at de har sjekket det og at det virket forrige natt og at det ser ut som problemet var løst. Dette er jo ikke helt sant da jeg i løpet av foregående kveld måtte slå på hovedsikringen på bryggene 3 ganger iløpet av en time, noe jeg påpeker, fortsatte de å hevde at det ikke var ett problem. I fjor i kuldeperiodene målte jeg spenning ned i 160 V og da skulle elektrikeren komme neste uke, noe han ikke kan ha gjort. Hvordan forholde man seg til slikt og hva får en påvirkning kan det ha på båten? Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 19.Januar.2017 Del på Facebook Svart 19.Januar.2017 Hos oss hadde den ene fasen slått ut etter arbeider fra e-verket og spenningen var nede i 160 volt. Dette førte til at releet på landstrømmen brant. Kontaktet e-verket og de forklarte at lav spenning er like ødeleggende som for høy spenning. Forøvrig erstattet de releet siden det var på dems anlegg feilen var. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Januar.2017 Del på Facebook Svart 19.Januar.2017 Tipper mange båteiere har ovner på ombord I båten sin. Om alle satser på oppvarming for å frostsikre båtene sine skal det mye til for at et slikt anlegg skal holde. Det er normalt dimensjonert for verktøy og mindre forbruk. Men nå forlanger vi gjerne bedre fasiliteter, med varme på, varmtvannstank, kjøleskap mm "ready to go". Og da må marinaeier enten gå den dyre veien og oppgradere, eller den billige som er å sette begrensninger på bruk. Ellers oppstår slike problemer som nevnt her... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Grufolf Svart 19.Januar.2017 Del på Facebook Svart 19.Januar.2017 Eller så er det problemet vi har der jeg har båten: jordfeil. Det skal ikke mange milliampere før det slår ut. Det ble bedre når hovedsikringen fikk større toleranse for jordfeil enn resten av anlegget. Sitér dette innlegget Link to post
ElGapitan Svart 20.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2017 Kjenner vel egentlig mest på irritasjonsmomentet ved å hele tiden få unnvikende svar og manglende evne til å ta tak. Får tenke på om jeg skal bytte brygge eller ikke :) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 20.Januar.2017 Del på Facebook Svart 20.Januar.2017 hva får en påvirkning kan det ha på båten? Du bor i Os. Er vel ekstremt sjeldent kaldt nok til at det kan ha noe som helst å si? Men om båten ikke er i bruk om vinteren og kun ligger i opplag ville jeg konservert motoren uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.