MegaTrondy Startet 19.Januar.2017 Del på Facebook Startet 19.Januar.2017 Jeg har en Scand 25 classic. Det er en diesel tank på styrbord og babord side i båten. Begge tankene er på litt over 100 liter hver. På tur bruker båten min 3-4 liter med diesel i timen. Det er en ventil i motor rommet hvor jeg kan velge tank en eller tank 2. Ventilen er ødelagt, så nå er det bare tank 1 som er i bruk. Spørsmålet er om jeg trenger to tanker? Jeg har så langt klart meg fint med en, selv på langtur. Problemet er at det står diesel i tanken nå. Hva kan/bør jeg eventuelt gjøre hvis jeg ikke skal bruke tanken? Hvis jeg skal bruke tanken hva bør jeg såfall gjøre da, og hva er fordelen/ulempen med to tanker? Ulempen er vel at en av tankene blir lite brukt og at der er større fare for oppblomstring av diesel dyr? Kan jeg bare tappe ned den ene tanken og legge noen lodd eller vektskiver for å kompansere for vekten av diesel, eller er det ikke nødvendig? Tank er laget i aluminium. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 19.Januar.2017 Del på Facebook Svart 19.Januar.2017 En fordel med to tanker er at båten ligger mer rett uansett full eller tom for diesel. Bakdelen er bla. En tank til å holde ren,og fri for lekkasjer. Hvis du ikke skal bruke den blr du rømme den, kanskje aller helst fjerne den. Er sikkert mye kjekt å få plass til i ett 100 l tomrom (større septik?) Skal du bruke den, må du rengjøre den,og kontrollere den for korrosjon/skader. Gjerne skifte slanger og kraner også. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
MegaTrondy Svart 19.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2017 Men jeg må vel uansett kompansere for vekten hvis jeg fjerner den? Sitér dette innlegget Link to post
ReodorF Svart 19.Januar.2017 Del på Facebook Svart 19.Januar.2017 Istedenfor den ventilen der du velger tank 1 eller 2, kan du ikke der koble dem sammen slik at du alltid bruker diesel fra begge tankene? Fyller du opp begge og bruker begge, så slipper du å tenke på vektfordelingen. Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 19.Januar.2017 Del på Facebook Svart 19.Januar.2017 Jeg har to tanker, en på hver side i Malosjarken min. Den ene for diesel og den for med vann. Nå har jeg ikke fylt vann siden jeg spyler med sjøvann og tar bare småturer. For å kompensere litt for skjevfordeling, fyller jeg noen ekstra kanner med diesel og legger på babord side. Ellers er rådet om å fjerne tanken et godt råd og så heller bruke plassen til noe fornuftig som er så tungt at det justerer vekten. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 19.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2017 Det kan jo være en mulighet. Noen som vet hvor jeg får tak i ny ventil? Sitér dette innlegget Link to post
Riddar4 Svart 19.Januar.2017 Del på Facebook Svart 19.Januar.2017 Jeg ville ihvertfall begynne med å tappe ned tanken som ikke er i bruk. Da vil du se hvordan båten legger seg med bare en tank med drivstoff. Så kan du vurdere de forskjellige mulighetene. Viss du skifter til ny ventil som du får kjøpt overalt, må du passe på å fordele drivstoffet mellom tankene, ellers får du skjevheter uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 19.Januar.2017 Del på Facebook Svart 19.Januar.2017 Jeg har også en Scan Classic, med to dieseltanker. Tankene ligger under stikkkøyene, men mine er bare på 75 liter hver. Motoren er en Vetus på 52 hk, og den forbruker mellom 5-6 liter i timen. Jeg liker å ha så mye diesel på tankene som mulig til enhver tid, da jeg innbiller meg at båten blir mer stabil da. Sitér dette innlegget Link to post
Moon72 Svart 20.Januar.2017 Del på Facebook Svart 20.Januar.2017 Bare for å ha spurt det: Har du kontroll på diesel returen. Siden du bare bruker den ene tanken må du passe på at returen også bare går ditt. Ellers risikerer du å overfylle den tanken du ikke bruker, men det merker man vel først når det kommer diesel ut av tankluftingen. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 20.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2017 Diesel retur? Har ikke merket at det kommer mer diesel i den tanken som ikke er i bruk. Det er vel mer motsatt. I løpet av sommeren er gjerne diesel nivet gått ned et par liter. Passer alltid på at tanken er full. Kan ikke finne noe lekkasje inne i båten, så enten må det renne litt ut avrenning slangen (der det renner ut hvis man fyller for fullt), eller så kan det være at det fordamper litt diesel? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Januar.2017 Del på Facebook Svart 20.Januar.2017 Jeg ville ha behold den. Det er aldri feil med store tanker. Du får ikke oppblomstring av dieseldyr hvis ikke det er vann på tanken. Så lenge påfylling er tett for regnvann og utlufting ikke tar mot sjøsprøyt burde du være trygg. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Moon72 Svart 20.Januar.2017 Del på Facebook Svart 20.Januar.2017 Diesel retur? Har ikke merket at det kommer mer diesel i den tanken som ikke er i bruk. Det er vel mer motsatt. I løpet av sommeren er gjerne diesel nivet gått ned et par liter. Passer alltid på at tanken er full. Kan ikke finne noe lekkasje inne i båten, så enten må det renne litt ut avrenning slangen (der det renner ut hvis man fyller for fullt), eller så kan det være at det fordamper litt diesel? Avhenging av motor blir en stor del av dieselen som pumpes opp returnert til tanken(e). Husker ikke helt mekanikken i det, men det finnes sikkert mange innlegg om det her på forumet. Som regel kan man da ved hjelp av ventiler velger hvor den returen skal hen; i den ene eller andre tanken eller begge. Noen bruker det aktivt for å balansere båten men jeg lar alle ventielen stå åpne og lar "Archimedes" regulere tankfordelingen. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 21.Januar.2017 Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 Jeg ville beholdt den, men fixet ventilen. Om du tar den ut, så ta vare på den. Før eller siden vil en alu tank kunne svikte deg, og da er det greit å ha en i reserve. Dersom du har en eksisternde tank på 100 liter så kan du ikke bruke 100 liter fra den normalt. Stigerøret går ofte ikke helt til bunnen, og faren for å suge luft i grov sjø øker når tanknivået synker. På min egen båt er det anbefalt å aldri gå under 80 liter på hver 550 liters tank (litt mindre enn 10 prosent bør altså ikke tas ut). Hvis noe lignende gjelder for din båt, så har du 90 liter å anvende før du øker risikoen for driftsstans i bølger. Ved å filtrere gammel diesel via filter, trakt med filter, kaffefilter, filter på drillpumpe eller lignende så har du vel 100 liter ekstra tilgjengelig. Men det er nok greit å tømme tankene om du skal skifte ventil i bunnen. Hvis du likevel velger å avslutte den som dieseltank, kan du putte en fleksibel vanntank inni den gamle, så er vanntank reservoaret 100 liter større. Det er jo sjeldent feil i en båt som allerde er konstruert for å ha den vekten der. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 21.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 Ventil Jeg ville beholdt den, men fixet ventilen. Om du tar den ut, så ta vare på den. Før eller siden vil en alu tank kunne svikte deg, og da er det greit å ha en i reserve. Dersom du har en eksisternde tank på 100 liter så kan du ikke bruke 100 liter fra den normalt. Stigerøret går ofte ikke helt til bunnen, og faren for å suge luft i grov sjø øker når tanknivået synker.På min egen båt er det anbefalt å aldri gå under 80 liter på hver 550 liters tank (litt mindre enn 10 prosent bør altså ikke tas ut). Hvis noe lignende gjelder for din båt, så har du 90 liter å anvende før du øker risikoen for driftsstans i bølger.Ved å filtrere gammel diesel via filter, trakt med filter, kaffefilter, filter på drillpumpe eller lignende så har du vel 100 liter ekstra tilgjengelig. Men det er nok greit å tømme tankene om du skal skifte ventil i bunnen.Hvis du likevel velger å avslutte den som dieseltank, kan du putte en fleksibel vanntank inni den gamle, så er vanntank reservoaret 100 liter større. Det er jo sjeldent feil i en båt som allerde er konstruert for å ha den vekten der. Ventilen er i motor rommet, det går en diesel slange fra babord og styrbord tank som møtes midt i båten i maskin rommet. Der er det en Y-ventil som går over i en slangs som går vider til motoren. Det er to kraner på Y ventilen, en for babord og en for styrbord tank. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 21.Januar.2017 Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 forstår det. Hadde selv et kryss opplegg med to tanker, to sugerør, to returrør. Krysskoblet også til to motorer.Den ene ventilen satt seg, så jeg skiftet om en hel del på dette, og har ikke lengre krysskoblinger. Men ettersom jeg har to motorer var det i mitt tilfelle rimelig selvsagt med to tanker etterpå også. Om du tar den ene ut blir vel båten ganske skjev hvis du ikke kompenserer vekt. Kanskje et bilde ta sakene? Ofte er det jo kurrant å fixe dette. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.Januar.2017 Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 Ventil Ventilen er i motor rommet, det går en diesel slange fra babord og styrbord tank som møtes midt i båten i maskin rommet. Der er det en Y-ventil som går over i en slangs som går vider til motoren. Det er to kraner på Y ventilen, en for babord og en for styrbord tank. Er det en Y- ventil med to ventiler? eller en Treveis kuleventill Uansett er det en fordel med to tanker, skulle en kjøpe vann en plass er det en fordel og ha en tank uten vann å skifte til. Er mye raskere å drenere ut vannet og komme i gang igjen. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
MegaTrondy Svart 21.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 (redigert) Her er ventilen. Skrev Y, men er en T. Delen til venstre som lekker. Ser litt gjengetape hvis dere ser etter. Hit går diesel slangen fra ventilen. Sylinderen ved siden av ventilasjons slangen, er det diesel retur? Redigert 21.Januar.2017 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 21.Januar.2017 Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 Min mening: Du trenger ikke to tanker, men det er veldig kjekt i forhold til stabiliteten i båten. Jeg ville uten tvil skiftet ventilen og beholdt opplegget som det er, det er et bra opplegg. Som Moon72 skriver; Arcimedes tar seg av vektfordelingen (Newton ville nå jeg sagt da men ) Vi har vanntank på babord side og diesel på styrbord side i vår båt. Jeg har faktisk vært inne på tanken å ta ut begge og lage fire nye tanker slik at jeg hele tiden har balanse i båten. Men nå er det jo gjerne nok andre ting å ta tak i, så det blir vel neppe prioritert Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Roger jo Svart 21.Januar.2017 Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 (redigert) Her er ventilen. Skrev Y, men er en T. Delen til venstre som lekker. Ser litt gjengetape hvis dere ser etter. Hit går diesel slangen fra ventilen. Sylinderen ved siden av ventilasjons slangen, er det diesel retur? Det er vel ikke ventilen som lekker, men at det er en feil kon og mutter på slangenippel til venstre. Har sikkert hvert maken som den til høyre. Det ser også yt som om mutteren også bunner eller er nippel gjenget inn i mutteren? Demoner mikmakket så en ser hva som skjuler seg. PS. det skal ikke være tape på kon. Redigert 21.Januar.2017 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
dieselfan Svart 21.Januar.2017 Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 Ville ikke brukt båten med drivstofflekkasje. Sist jeg så tilsvarende ventiler som på bilder var de i bruk på propan... For å unngå lekkasjer og overraskelser ville jeg brukt ventiler som er laget for diesel. Noen pakningsmaterialer klarer både diesel og bensin. Du skal ha for diesel. Velg en god løsning, ikke bruk overganger dersom det ikke er nødvendig. Ikke sett 8mm slanger på 6mm slangestusser. Den slangeklemma som står på "ut" stussen på T arrangementet ditt er enten feil dimensjon eller så er slangeklemma strammet for hardt. Velg en annen type slangeklemme. Den du har kan brukes for større slanger men er ikke bra for småslanger. Bruk gjerne 2 slangeklemmer pr nippel når nippelen har plass slik som den venstre på bildet ditt. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 21.Januar.2017 Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 (redigert) Behold begge tankane, og skift opplegget, det imponerte meg lite; altfor små dimmensjonar. Ikkje stor jobb. Kan umogeleg vere orginalt? Redigert 21.Januar.2017 av Fjordgubbe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 21.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 (redigert) Ville ikke brukt båten med drivstofflekkasje. Sist jeg så tilsvarende ventiler som på bilder var de i bruk på propan... For å unngå lekkasjer og overraskelser ville jeg brukt ventiler som er laget for diesel. Noen pakningsmaterialer klarer både diesel og bensin. Du skal ha for diesel. Velg en god løsning, ikke bruk overganger dersom det ikke er nødvendig. Ikke sett 8mm slanger på 6mm slangestusser. Den slangeklemma som står på "ut" stussen på T arrangementet ditt er enten feil dimensjon eller så er slangeklemma strammet for hardt. Velg en annen type slangeklemme. Den du har kan brukes for større slanger men er ikke bra for småslanger. Bruk gjerne 2 slangeklemmer pr nippel når nippelen har plass slik som den venstre på bildet ditt. Det er ikke lekkasje nå. Ventilen er koblet helt ut. Det vil si at det bare er tanken som ikke er i bruk som er koblet til ventilen. Tanken som er i bruk er koblet til grovfilteret. Problemet er at ventilen lekke luft. Se bilde. Spørsmålet er hvordan jeg kan koble inn igjen eksisterende tank som ikke er i bruk. Bildet viser hvordan det er koblet nå. Kan jeg for eksempel montere en Y ventil før dette filteret? Redigert 21.Januar.2017 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 21.Januar.2017 Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 Til min tidlegar kommentar. Såg feil, trudde det var forbindelsen mellom tankane og ikkje inn på motoren. Dimmensjonen er sjølvsagt grei. Beklagar. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 21.Januar.2017 Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 Mitt råd er færrest mulige lekkasjepunkter. Kjenner ikke filteret ditt i detalj. Om det har mulighet for 2 innganger og en utgang ville jeg brukt den løsningen. Når det gjelder en eller to tanker så er det en smakssak og styrt av din bruk av båten din, mange gode innspill om det allerede. Når du har bestemt deg velger du oppkobling av dieselsystem etter valgt løsning.... Jeg ville prøvd båten med full styrbord tank og tom babord tank for å prøve "worst case" i praksis. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 21.Januar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2017 Mitt råd er færrest mulige lekkasjepunkter. Kjenner ikke filteret ditt i detalj. Om det har mulighet for 2 innganger og en utgang ville jeg brukt den løsningen. Når det gjelder en eller to tanker så er det en smakssak og styrt av din bruk av båten din, mange gode innspill om det allerede. Når du har bestemt deg velger du oppkobling av dieselsystem etter valgt løsning.... Jeg ville prøvd båten med full styrbord tank og tom babord tank for å prøve "worst case" i praksis. Det er vel mulig å få kjøpe filter med en inngang og to utganger? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.