Jump to content

Trenger jeg to diesel tanker?


MegaTrondy

Recommended Posts

Jeg har en Scand 25 classic. Det er en diesel tank på styrbord og babord side i båten. Begge tankene er på litt over 100 liter hver. På tur bruker båten min 3-4 liter med diesel i timen. Det er en ventil i motor rommet hvor jeg kan velge tank en eller tank 2. Ventilen er ødelagt, så nå er det bare tank 1 som er i bruk. Spørsmålet er om jeg trenger to tanker? Jeg har så langt klart meg fint med en, selv på langtur. Problemet er at det står diesel i tanken nå. Hva kan/bør jeg eventuelt gjøre hvis jeg ikke skal bruke tanken?

 

Hvis jeg skal bruke tanken hva bør jeg såfall gjøre da, og hva er fordelen/ulempen med to tanker? Ulempen er vel at en av tankene blir lite brukt og at der er større fare for oppblomstring av diesel dyr? Kan jeg bare tappe ned den ene tanken og legge noen lodd eller vektskiver for å kompansere for vekten av diesel, eller er det ikke nødvendig? Tank er laget i aluminium.

Link to post

En fordel med to tanker er at båten ligger mer rett uansett full eller tom for diesel.

 

Bakdelen er bla. En tank til å holde ren,og fri for lekkasjer.

 

Hvis du ikke skal bruke den blr du rømme den, kanskje aller helst fjerne den.

 

Er sikkert mye kjekt å få plass til i ett 100 l tomrom (større septik?)

 

Skal du bruke den, må du rengjøre den,og kontrollere den for korrosjon/skader. Gjerne skifte slanger og kraner også.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post

Jeg har to tanker, en på hver side i Malosjarken min. Den ene for diesel og den for med vann. Nå har jeg ikke fylt vann siden jeg spyler med sjøvann og tar bare småturer. For å kompensere litt for skjevfordeling, fyller jeg noen ekstra kanner med diesel og legger på babord side. Ellers er rådet om å fjerne tanken et godt råd og så heller bruke plassen til noe fornuftig som er så tungt at det justerer vekten.

Link to post

Jeg ville ihvertfall begynne med å tappe ned tanken som ikke er i bruk. Da vil du se hvordan båten legger seg med bare en tank med drivstoff. Så kan du vurdere de forskjellige mulighetene. Viss du skifter til ny ventil som du får kjøpt overalt, må du passe på å fordele drivstoffet mellom tankene, ellers får du skjevheter uansett.  

Link to post

Diesel retur? Har ikke merket at det kommer mer diesel i den tanken som ikke er i bruk. Det er vel mer motsatt. I løpet av sommeren er gjerne diesel nivet gått ned et par liter. Passer alltid på at tanken er full. Kan ikke finne noe lekkasje inne i båten, så enten må det renne litt ut avrenning slangen (der det renner ut hvis man fyller for fullt), eller så kan det være at det fordamper litt diesel?

Link to post

Jeg ville ha behold den. Det er aldri feil med store tanker.

 

Du får ikke oppblomstring av dieseldyr hvis ikke det er vann på tanken. Så lenge påfylling er tett for regnvann og utlufting ikke tar mot sjøsprøyt burde du være trygg.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Diesel retur? Har ikke merket at det kommer mer diesel i den tanken som ikke er i bruk. Det er vel mer motsatt. I løpet av sommeren er gjerne diesel nivet gått ned et par liter. Passer alltid på at tanken er full. Kan ikke finne noe lekkasje inne i båten, så enten må det renne litt ut avrenning slangen (der det renner ut hvis man fyller for fullt), eller så kan det være at det fordamper litt diesel?

Avhenging av motor blir en stor del av dieselen som pumpes opp returnert til tanken(e). Husker ikke helt mekanikken i det, men det finnes sikkert mange innlegg om det her på forumet.

Som regel kan man da ved hjelp av ventiler velger hvor den returen skal hen; i den ene eller andre tanken eller begge. Noen bruker det aktivt for å balansere båten men jeg lar alle ventielen stå åpne og lar "Archimedes" regulere tankfordelingen. :thumbsup:

Link to post

Jeg ville beholdt den, men fixet ventilen. Om du tar den ut, så ta vare på den. Før eller siden vil en alu tank kunne svikte deg, og da er det greit å ha en i reserve. Dersom du har en eksisternde tank på 100 liter så kan du ikke bruke 100 liter fra den normalt. Stigerøret går ofte ikke helt til bunnen, og faren for å suge luft i grov sjø øker når tanknivået synker.

 

På min egen båt er det anbefalt å aldri gå under 80 liter på hver 550 liters tank (litt mindre enn 10 prosent bør altså ikke tas ut). Hvis noe lignende gjelder for din båt, så har du 90 liter å anvende før du øker risikoen for driftsstans i bølger.

 

Ved å filtrere gammel diesel via filter, trakt med filter, kaffefilter, filter på drillpumpe eller lignende så har du vel 100 liter ekstra tilgjengelig. Men det er nok greit å tømme tankene om du skal skifte ventil i bunnen.

 

Hvis du likevel velger å avslutte den som dieseltank, kan du putte en fleksibel vanntank inni den gamle, så er vanntank reservoaret 100 liter større. Det er jo sjeldent feil i en båt som allerde er konstruert for å ha den vekten der.

Link to post

Ventil

 

Jeg ville beholdt den, men fixet ventilen. Om du tar den ut, så ta vare på den. Før eller siden vil en alu tank kunne svikte deg, og da er det greit å ha en i reserve. Dersom du har en eksisternde tank på 100 liter så kan du ikke bruke 100 liter fra den normalt. Stigerøret går ofte ikke helt til bunnen, og faren for å suge luft i grov sjø øker når tanknivået synker.

På min egen båt er det anbefalt å aldri gå under 80 liter på hver 550 liters tank (litt mindre enn 10 prosent bør altså ikke tas ut). Hvis noe lignende gjelder for din båt, så har du 90 liter å anvende før du øker risikoen for driftsstans i bølger.

Ved å filtrere gammel diesel via filter, trakt med filter, kaffefilter, filter på drillpumpe eller lignende så har du vel 100 liter ekstra tilgjengelig. Men det er nok greit å tømme tankene om du skal skifte ventil i bunnen.

Hvis du likevel velger å avslutte den som dieseltank, kan du putte en fleksibel vanntank inni den gamle, så er vanntank reservoaret 100 liter større. Det er jo sjeldent feil i en båt som allerde er konstruert for å ha den vekten der.

Ventilen er i motor rommet, det går en diesel slange fra babord og styrbord tank som møtes midt i båten i maskin rommet. Der er det en Y-ventil som går over i en slangs som går vider til motoren. Det er to kraner på Y ventilen, en for babord og en for styrbord tank. 

Link to post

forstår det. Hadde selv et kryss opplegg med to tanker, to sugerør, to returrør. Krysskoblet også til to motorer.Den ene ventilen satt seg, så jeg skiftet om en hel del på dette, og har ikke lengre krysskoblinger. Men ettersom jeg har to motorer var det i mitt tilfelle rimelig selvsagt med to tanker etterpå også.

 

Om du tar den ene ut blir vel båten ganske skjev hvis du ikke kompenserer vekt.

 

Kanskje et bilde ta sakene? Ofte er det jo kurrant å fixe dette.

Link to post

Ventil

 

Ventilen er i motor rommet, det går en diesel slange fra babord og styrbord tank som møtes midt i båten i maskin rommet. Der er det en Y-ventil som går over i en slangs som går vider til motoren. Det er to kraner på Y ventilen, en for babord og en for styrbord tank. 

Er det en Y- ventil med to ventiler?                                  eller en  Treveis kuleventil

1484994994.jpg

  

Uansett er det en fordel med to tanker, skulle en kjøpe vann en plass er det en fordel og ha en tank uten vann å skifte til.

Er mye raskere å drenere ut vannet og komme i gang igjen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Min mening:

Du trenger ikke to tanker, men det er veldig kjekt i forhold til stabiliteten i båten. Jeg ville uten tvil skiftet ventilen og beholdt opplegget som det er, det er et bra opplegg. Som Moon72 skriver; Arcimedes tar seg av vektfordelingen :thumbsup:  (Newton ville nå jeg sagt da men :giggle: )

 

Vi har vanntank på babord side og diesel på styrbord side i vår båt. Jeg har faktisk vært inne på tanken å ta ut begge og lage fire nye tanker slik at jeg hele tiden har balanse i båten. Men nå er det jo gjerne nok andre ting å ta tak i, så det blir vel neppe prioritert :smiley:

Link to post

Her er ventilen. Skrev Y, men er en T. Delen til venstre som lekker. Ser litt gjengetape hvis dere ser etter.

bilde

 

Hit går diesel slangen fra ventilen. Sylinderen ved siden av ventilasjons slangen, er det diesel retur?

 

 

 

Det er vel ikke ventilen som lekker, men at det er en  feil  kon og  mutter på slangenippel til venstre.

Har sikkert hvert maken som den  til høyre.

Det ser også yt som om mutteren også bunner eller er nippel gjenget inn i mutteren?

Demoner mikmakket så en ser hva som skjuler seg.

PS. det skal ikke være tape på kon.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Ville ikke brukt båten med drivstofflekkasje.

Sist jeg så tilsvarende ventiler som på bilder var de i bruk på propan... 

For å unngå lekkasjer og overraskelser ville jeg brukt ventiler som er laget for diesel.

Noen pakningsmaterialer klarer både diesel og bensin.

Du skal ha for diesel.

Velg en god løsning, ikke bruk overganger dersom det ikke er nødvendig.

Ikke sett 8mm slanger på 6mm slangestusser.

Den slangeklemma som står på "ut" stussen på T arrangementet ditt er enten feil dimensjon eller så er slangeklemma strammet for hardt.

Velg en annen type slangeklemme. Den du har kan brukes for større slanger men er ikke bra for småslanger.

Bruk gjerne 2 slangeklemmer pr nippel når nippelen har plass slik som den venstre på bildet ditt.

Link to post

Ville ikke brukt båten med drivstofflekkasje.

Sist jeg så tilsvarende ventiler som på bilder var de i bruk på propan...

For å unngå lekkasjer og overraskelser ville jeg brukt ventiler som er laget for diesel.

Noen pakningsmaterialer klarer både diesel og bensin.

Du skal ha for diesel.

Velg en god løsning, ikke bruk overganger dersom det ikke er nødvendig.

Ikke sett 8mm slanger på 6mm slangestusser.

Den slangeklemma som står på "ut" stussen på T arrangementet ditt er enten feil dimensjon eller så er slangeklemma strammet for hardt.

Velg en annen type slangeklemme. Den du har kan brukes for større slanger men er ikke bra for småslanger.

Bruk gjerne 2 slangeklemmer pr nippel når nippelen har plass slik som den venstre på bildet ditt.

Det er ikke lekkasje nå. Ventilen er koblet helt ut. Det vil si at det bare er tanken som ikke er i bruk som er koblet til ventilen. Tanken som er i bruk er koblet til grovfilteret. Problemet er at ventilen lekke luft. Se bilde. Spørsmålet er hvordan jeg kan koble inn igjen eksisterende tank som ikke er i bruk. Bildet viser hvordan det er koblet nå. Kan jeg for eksempel montere en Y ventil før dette filteret?

bilde

Redigert av MegaTrondy (see edit history)
Link to post

Mitt råd er færrest mulige lekkasjepunkter.

Kjenner ikke filteret ditt i detalj. Om det har mulighet for 2 innganger og en utgang ville jeg brukt den løsningen.

Når det gjelder en eller to tanker så er det en smakssak og styrt av din bruk av båten din, mange gode innspill om det allerede.

Når du har bestemt deg velger du oppkobling av dieselsystem etter valgt løsning....

Jeg ville prøvd båten med full styrbord tank og tom babord tank for å prøve "worst case" i praksis.

Link to post

Mitt råd er færrest mulige lekkasjepunkter.

Kjenner ikke filteret ditt i detalj. Om det har mulighet for 2 innganger og en utgang ville jeg brukt den løsningen.

Når det gjelder en eller to tanker så er det en smakssak og styrt av din bruk av båten din, mange gode innspill om det allerede.

Når du har bestemt deg velger du oppkobling av dieselsystem etter valgt løsning....

Jeg ville prøvd båten med full styrbord tank og tom babord tank for å prøve "worst case" i praksis.

 

Det er vel mulig å få kjøpe filter med en inngang og to utganger? 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...