Arvor215VW100hk Startet 20.Januar.2017 Link til dette innlegget Startet 20.Januar.2017 Som topic sier så skal vi til å kjøpe inn en VHF for å montere i båten vår. Båten er en Arvor 215 som hovudsaklig brukes til fiskeri, og er da ofte et stykke ut i åpent hav. Ønsker derfor å montere inn en fastmontert VHF med ekstern utvendig antenne. Noen som kan anbefale noe bra som likevel ikke koster skjorta? VHF-sertifikat har jeg, så trenger kun lisensen når vi kommer så langt. Sitér dette innlegget Link to post
Langedahl Svart 20.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2017 Jeg har Raymarine Ray 60.Vet ikke hvordan den er i fohold til andre Radioer, men jeg synes den er enkel og rask å bruke. Den har få knapper,og har en menystyring som du vil kjenne igjen fra bilstereo og andre duppeditter. Jeg har også ekstra håndsett ute,og det har alle funksjoner som Radioen har. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 20.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2017 Har du vurdert en "black box" VHF, dvs hvor hovedenheten monteres skjult, og du kun har håndsettet synlig? De koster gjerne litt mer, men du har færre eksponerte elementer som kan skades eller stjeles. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Mulligan Svart 20.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2017 Ingen over, ingen ved siden. Vanntett IPx8. Replay. God lyd, den høres. Kan betjenes hvis du er vælen på fingrene. Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 20.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2017 Sailor er overlegen, men koster jo litt mer(RT6215 som jeg tror er i bildet over koster ca 6000,-), det er avhengig av bruken og økonomien din om det er verdt det. Ellers får du en god nok Standard Horizon for 1500,-. Antenne 7-800,- Selv kjøpte jeg en brukt VHF på finn.no for 500,- og er veldig fornøyd med den til mitt bruk. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
svebe Svart 20.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Januar.2017 I dette segmentet vil du finne mange muligheter. Sats på merker som har et godt serviceledd. Raymarine, Icom, er merker jeg ville gått for. Har selv en Icom i båten, og den har vært innom mange båter. Sitér dette innlegget Link to post
Trulte37 Svart 21.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2017 Stor fordel med innebygget GPS dersom du ikke har en i nettverk som du bare kan plugge inn i VHF-radioen. Sender posisjon automatisk ved nødmelding. Å måtte lese inn GPS-posisjon fra kartplotter ved nød øker risikoen for feil. Særlig dersom du er litt utpå åpent hav i liten båt uten synlige referansepunkter som kan bekrefte posisjonen din. Jeg kjøpte Icom M423G til den lille hobbysjarken min. God beskyttelsesgrad, klar lyd, intern GPS og grei pris. https://www.marineshop.no/Navigasjon-og-Elektronikk/VHF/ICOM-Stasjonær-VHF-IC-M423G-Nyhet-m-Aktiv-Støyredusering-and-GPS126503-p0000291633 Sitér dette innlegget Ideell båt er den som ikkje får større fart enn at føraren reagerer like snart Link to post
Arvor215VW100hk Svart 21.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2017 Tusen takk for alle tips, jaggu kjekt å kunne nyte godt av erfaringen til så mange drevne båteiere? Den siste der så jo bra ut, og er også i prisklassen vi hadde sett for oss. Hvilke antenne bør jeg gå for? Leveres antenner komplett med terminert kabel, eller må det også spesifiseres? Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 21.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2017 (redigert) Garmin har flere gode modeller. Spørs akkurat hvor mye du vil legge i en VHF. God service har de også. Fikk problem med min Garmin VHF i sommer. Sendte den inn. Fikk en helt ny VHF i posten noen få dager etterpå. Ikke spørsmål om noen ting. Har bare godt å si om Garmin sine produkter og ikke minst support. Kan anbefales. Redigert 21.Januar.2017 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 21.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2017 (redigert) Hvilke antenne bør jeg gå for? Leveres antenner komplett med terminert kabel, eller må det også spesifiseres? VHF antenne bør monteres så høyt som mulig. Fortrinnsvis på tak eller i mast. Som nevnt tidligere i tråd fikk jeg problem med min Garmin VHF i fjor. Trodde først det var antenne, men det var det ikke. Kjøpte inn en ny antenne, Pacific Aerials P6003 (6 db). Ikke av de billigste, men solid og funker veldig godt. Antenne leveres komplett med kabel slik at det er bare å skru medfølgende plugg rett inn i uttak for antenne på VHF. Redigert 21.Januar.2017 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Noreide Svart 21.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2017 Gjør oppmerksom på at det har kommet ny internasjonal Marine VHF kanalplan som gjelder fra 01.01.2017. Litt info: http://www.navcen.uscg.gov/?pageName=apps18il gjøre oppmerksom på at det har kommet ny internasjonal marine VHF kanalplan som gjelder fra 1.1.2017. ikke noen kritiske endringer men noen få arbeidskanaler i Norge blir endret. Norge (Sjøfartsdir) har ikke gjort noe (komme med krav) med dette enda da det er flaggstaten som bestemmer i dette tilfellet. Vil tro det blir noen enringer i 2018. Derfor ville jeg anskaffet en VHF radio som har den nye VHF kanalplanen eller hvor software kan oppgraderes (ekempel Sailor P6000 serien). Sitér dette innlegget Link to post
Noreide Svart 21.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 21.Januar.2017 http://www.navcen.uscg.gov/?pageName=apps18 Sitér dette innlegget Link to post
Arvor215VW100hk Svart 25.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2017 Takker for alle forslag og råd. Ble handlet utstyr lokalt hos Ferd Fosnavåg. Da er det enkelt å stikke innom om noe feiler eller må programmeres etc.. Ble en enkel og grei Garmin 100i som jeg kobler sammen med plotteren vår for å også få GPS signal inn på VHF'en. http://seatronic.no/garmin-vhf-100i-black Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.