Jump to content

høyttalere til båt, anbefalinger?

Mats_hundal

Recommended Posts

Ville styrt unna Sony sine vanntette høyttalere. Disse har ett ytre membranoppheng som ikke er UV-stabilt, det tørker ut, morkner og ryker. Har selv opplevd dette på 3 par i forskjellige båter nå. Oppheng i butylgummi er vel generelt sett bra og noe man bør se etter. Tror faktisk Pioneer bilhøyttalere vil vare lengre enn Sony så lenge de ikke får så mye vannsprut.

Følg oss på YouTube: Verdens Barskeste Kyst / i liten båt

Jeg har nylig montert stereo i seilbåten min. En Maxi Fenix. 

https://baatplassen.no/i/topic/109784-livet-med-tortuga-maxi-fenix/?p=1890820

Jeg ville ha gode høyttalere, men ikke lett å finne ut hva som er bra.

Jeg dro derfor på Seatronic, og endte med 2 par høyttalere fra Fusion.

http://seatronic.no/fusion-7-2-veis-hoyttaler

2x 7" 2-veis ute

2x6" 2-veis inne.

Håper og tror dette er bra. Veldig fornøyd hittil

bilde

Det kan sikkert være lurt med en forsterker, men det var dette strømforbruket da...

Redigert av njal (see edit history)

Jeg har montert disse: https://bilradiospes.no/produkter/marine-stereo/pioneer-ts-mr1640 de spiller bra

Hvis jeg hadde hatt plass til større ville det blitt disse: https://bilradiospes.no/produkter/marine-stereo/pioneer-ts-mr2040

Husk at høytalerene lyder best når de er montert litt høyt, ørehøyde er ideelt, ved lav montering forsvinner en del diskant

Hvis det er ok lyd man er ute etter ville jeg lgt I 1000kr + som andre er inne på

Kan anbefale Pioneer TS-MR2040 marinehøyttalere. Jeg har 4 slike 8-tommere i 18-fotern min (de som Mort1 ikke hadde plass til  :saint: )

Trenger ingen ekstra forsterker for å si det sånn. Den innebygde i bilstereoen rekker lenge for å skremme vannet av fisken.

Kjøpte mine på ebay såvidt jeg husker. Ble en god del billigere siden jeg skulle ha to par.

https://bilradiospes.no/produkter/marine-stereo/pioneer-ts-mr2040

bilde

bilde

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Svaret på god bass er å sage hull en plass det er mye volum bak.

Traff på flyteskum og trekkerør iallefall en plass der jeg saget hull. Måtte "operere" trekkerøret litt for å få de nødvendige centimeter plass.

Men sørget for åpning ned til skroget og under dørk og utmerket bassgjengivelse.

bilde

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Infinity 6x9" med 50w forsterker funker skikkelig bra. Søk på Google :Infinity 6x9 marine speakers. Skikkelig kule også. Masse trøkk. Billigst i USA.

Båt er livet.

ørnvik15fot m 40hk tohatsu, fjord weekend24 m 260bensin, bayliner 29 m300bensin..

Dalmarin 38 stålbåt med flybridge og tmd 70 diesel 235kh ,750liter vann

Best og dyrest er vel JL audio.

Jeg valgte kicker marine. 6,5". De spillet høyt og relativt bra bass. Greit med litt trøkk om man vil høre musikk i 25 knop også..

Skal du ha skikkelig lyd bør du ha forsterker og gjerne en SUb. Men det holder fint uten som regel;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

• 1 år senere...
  • 1 år senere...
Kalle Well skrev On 2.4.2018 at 19.31:

Jeg har akkurat oppgradert anlegget i Askeladden C76. Opprinnelig to høyttalere der, nå har jeg 4 stk, forsterker og sub. Spiller vanvittig godt. Er brukt Fusion Marine høyttallere. Kan ihvertfall anbefale disse. Bilradiospesialisten selger alt dette ?

Kalle har du spesifikasjonene på hvilken høytaler type og forsterker du brukte? :smiley:

Så vit jeg kan se har de 3 forskjellige serier i høytalere i hvert fall.

andhaake skrev for 2 timer siden:

Kalle har du spesifikasjonene på hvilken høytaler type og forsterker du brukte? :smiley:

Så vit jeg kan se har de 3 forskjellige serier i høytalere i hvert fall.

Alt er Fusion ihvertfall, subben er 4-kanals, mener subben er 10». 

Dette kittet er levert originalt fra Askeladden også ved oppgradering av anlegget. Høyttalerne er like store som de originale du får levert med. 

Han kompisen min med C61 har også oppgradert men har ikke montert sub. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...