torerikb Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 Jeg skulle innom lokal volvo-penta forhandler og kjøpe ett relé til glødingen på min VP AQAD 40B motor i dag. Jeg hadde regnet med ca 200 kroner da alle deler til båt er dyrere enn til annet bruk, men tror du jeg ble lang i maska da selgeren skulle ha 912 kroner pluss mva? Ikke var det klart om det var den rette delen heller. Den lignet nemlig ikke i det hele tatt på det reléet jeg har stående. Vet noen om slike saker virkelig skal koste så mye eller om jeg må finne en ny forhandler? Quote Link to post
Kare_L Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 Hvorfor ikke bare kjöpe et universalrele så lenge det er brukbart i marint miljö og kan tåle strömmengden? Som du sier, 200 kroner höres rimelig ut, noe mer er utpressing. Kåre Quote Link to post
RIB Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 Bosh har rele av denne typen som er forseglet og kan brukes i maritimt miljø. Ta med det gamle slik at du får riktig Ampere. Betalte ca 130,- for et tilsvarende i fjor. Quote Link to post
sirius Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 Om det kan være noen trøst så koster Mercruiser sine gløderele mye, mye mer . ( Originalt hos Mercruiser-forhandler i hvert fall) Sirius Quote Akkeladden 475 Fighter / Yamaha 55 Link to post
Windy37GM Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 Mercruiser sine glødereleer (ihvertfall på min motor, se sig)inneholder elektronikk som analyserer temperaturen på motoren for å se om det trengs gløding eller ei. kald motor=10-13 sek gløding, varm motor 2-4 sekunder. Å sammenligne slike mekanismer med et std Bosch rele blir noe galt :-) Wait-to-start releet derimot, det er std Bosch til rett ober hundrelappen. Turde ikke å sjekke prise på originalt.. Skarpnes9100 Quote Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Hulda Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 Mercruiser sine glødereleer (ihvertfall på min motor, se sig)inneholder elektronikk som analyserer temperaturen på motoren for å se om det trengs gløding eller ei. kald motor=10-13 sek gløding, varm motor 2-4 sekunder. Å sammenligne slike mekanismer med et std Bosch rele blir noe galt :-) Wait-to-start releet derimot, det er std Bosch til rett ober hundrelappen. Det der fikser releet til Huldas GM. Ikke lys i lampa, ingen gløding foregår= motoren er varm nok= trykk på startknappen og det starter. Prisen er ca. 2- til 300 kroner. Quote Link to post
Daffy Posted June 20, 2005 Share Posted June 20, 2005 Skulle skifte rele på Power-trimen min nylig (89 Yamaha 140) Det er to releer som sitter inne i en boks. De selges ikke løse, så man må kjøpe hele boksen med ledninger og alt. Pris 2300 kroner De releene som sitter der er omtrent helt standard 87a releer. Litt annen plassering på kontaktene og selvsagt forseglet. Hurra for originaldeler Quote Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.