Jump to content

Diameter, inkl. isolasjon på tykke strømkabler, 25mm2 til 95mm2?

Lars H.

Recommended Posts

Jeg er snart klar for å legge kabler, strømforsyning og lading i forbindelse med montert baugpropell. Jeg har to alternativer. Det ene er å montere et eget batteri ved siden av trusteren med ladekabler fra skilledioder 4 meter unna. Det andre er å forsyne strøm til trusteren fra forbruksbanken med ekstra tykke kabler. Denne banken består av 2 × 140Ah semitraction batterier med en CCA på 1000A hver.

Jeg tror jeg går for det siste alternativet som blir så absolutt billigst. Men da trenger jeg 2 × 4m 95mm2 kabel. Hadde disse vært i solid entråds kopper, ville diameteren vært 11mm. Men flertrådskabel bygger jo mer, og så kommer isolasjonen i tillegg. Så hva kan jeg regne med at ytre diameter med isolasjon vil bli? Dette finner jeg ikke noe om hos de som leverer tykke kabler.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nu vet jag ju att Lars H vet vad han vill och har motiverig för det, men här är några reflexioner på vägen.

Extra batteri: blir det inte fort lika dyrt med ett extra batteri som ett antal meter 95 kvmm kabel? Och ett extra batteri väger och kräver plats?

Min erfarenhet säger mig att det inte är så vansinnigt noga om man använder 95 eller 70 kvmm. Visserligen sjunker ju draget från bogpropellern en del pga spänningsförlust, men å andra sidan slipper Du en del av oljudet. Och Du har ju dock manöverat din båt i många år utan bogpropeller...

Jag hävdar bestämt att man helst skall koppla thrusters till startbatterier för att skona elektronik och belysning från spänningsspikar som kommer från bogpropellern. Du som gammal radioman vet vad jag menar.

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

Nu vet jag ju att Lars H vet vad han vill och har motiverig för det, men här är några reflexioner på vägen.

Jeg har nok gjort meg omtrent de samme refleksjonene ebonita

Extra batteri: blir det inte fort lika dyrt med ett extra batteri som ett antal meter 95 kvmm kabel? Och ett extra batteri väger och kräver plats?

Helt korrekt.  Skal jeg ha et eget batteri, er et naturlig valg Optima RedTop til kr.2595,-. Da trenger jeg også et nytt 3-veis skillerelé for lading fra dynamoen, feks. et fra Quick til kr.1799,- Og til denne ladingen trenger jeg 2 × 5m 25mm2 kabel som vil koste meg kr.850,-  Dette blir tilsammen kr.5244,-

Og ja, et ekstra batteri fremme i baugen veier 17,4kg og vil kreve mye arbeid med å støpe en kasse av glassfiger for å plassere batteriet nært trusteren.

Min erfarenhet säger mig att det inte är så vansinnigt noga om man använder 95 eller 70 kvmm.

Og det har du vel egentlig rett i. Forskjellen på tap ved 2 × 5m og 250A for 70mm2 som er 0,6V og for 95mm2 som er 0,5V er jo kun 0,1V. Men prisforskjellen er hele 1000 kroner! Og når baugpropellen, Sleipner SE 60 er oppgitt til 60kg skyvekraft ved 10,5V og 73kg. ved 12V (de fleste andre produsenter oppgir kraften kun ved 12V), burde jeg få mer enn nok skyvekraft på min "lille" 27fot Saga 27.

Da kommer jeg ned i en utgift på kr.1350,-  og får råd til mange 3-liters dunker med rødvin til sommeren. Selve baugpropellen med installasjonen av proffe folk kostet meg mer enn nok, over 42000 kroner.

Jag hävdar bestämt att man helst skall koppla thrusters till startbatterier för att skona elektronik och belysning från spänningsspikar 

Jeg er klar over dette problemet, men iom. at jeg har en 30 år gammel motor uten elektronikk som ikke plutselig stopper når jeg kjører baugpropellen, tar jeg sjansen på at ikke noe annet elektronisk tar skade av dette.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det ville være litt for mye å be om. Dessuten er vel diameteren avhengig av leverandøren. Noen kabler har få tykke kordeler og andre mange tynne. Og hvor tykk isolasjon som brukes, er vel heller ikke likt. Egentlig får jeg bare ta det som det kommer enten jeg velger det ene kvadratet eller det andre.

Det var så altfor mye :-)

95 mm2​ mangetrådet, fortinnet, dobbeltisolert av topp spec. måler Ø 17 mm. Denne kabelen har nokså tynn isolasjon. Jeg vil ikke tro at kabelen kan få mindre dia., men heller ikke mer enn Ø 20 mm. Så da har du noe å gå etter.

Skal ut på havna nå. Sjekker Trudelutt.

Min erfarenhet säger mig att det inte är så vansinnigt noga om man använder 95 eller 70 kvmm. Visserligen sjunker ju draget från bogpropellern en del pga spänningsförlust, men å andra sidan slipper Du en del av oljudet. Och Du har ju dock manöverat din båt i många år utan bogpropeller...

Jag hävdar bestämt att man helst skall koppla thrusters till startbatterier för att skona elektronik och belysning från spänningsspikar som kommer från bogpropellern. Du som gammal radioman vet vad jag menar.

:yesnod: :yesnod: :yesnod:

Kan dette vere fornuftige tankar frå ein fornuftig båtmann?  Fyrst kjøper ein stor thruster og so redusere ein kapasiteten   ved å legg fram litt for små kablar for å spare ein tusenlapp? Eg berre spør. (Men trur ikkje det er snakk om mykje, det må eg sei.)  Då kan ein vel like gjerne kjøpe ein thruster eit nummer minder og spare eit par tusen og meir til?  Og so kan ein i tillegg klare seg med mindre kablar til ein minder thruster? Her tenkjer eg litt meir prinsippielt. Eg har ikkje rekna på det, dette har nok Lars som elektro.ing mykje meir peiling på.

Ja, det mener jeg er fornuftige tanker. Å innføre et så lite ekstra spenningstap som 0,1volt for å spare en tusenlapp, synes jeg er greit. Se mitt innlegg #4 lenger oppe.

Er einig. Eit spenningsfall på 0,1v på 8 m kabel er heilt ubetydeleg her. Eg hadde vel noko større lengd og brukte 95mm2 etter tilråding frå ekspertisen. Ser eg kunne spart meg litt pengar med 75mmm2 eg og. Prisskilnaden var ikkje det verste, 1500 var trass allt lite i høve til alt det andre, men grøvre og stivare kablar gjorde instalasjonen betydeleg meir komplisert. So veit man det.

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)

Instämmer med kompisen, Hulda.

Jag har utnyttjat det tricket flera gånger med framgång.

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Ref Fjordgubbe:  Kan dette vere fornuftige tankar frå ein fornuftig båtmann?  Fyrst kjøper ein stor thruster og so redusere ein kapasiteten   ved å legg fram litt for små kablar for å spare ein tusenlapp? Eg berre spør. (Men trur ikkje det er snakk om mykje, det må eg sei.)  Då kan ein vel like gjerne kjøpe ein thruster eit nummer minder og spare eit par tusen og meir til?  Og so kan ein i tillegg klare seg med mindre kablar til ein minder thruster? Her tenkjer eg litt meir prinsippielt. Eg har ikkje rekna på det, dette har nok Lars som elektro.ing mykje meir peiling på.

Tack för glada tillrop, men mjae, så har inte mina tankar gått.

Bogpropeller och akter tvärpropeller (vardera 6 hkr MaxPower) satt redan i Princessen när jag köpte den, men jag besvärades av oljudet, så jag bestämde mig för att reducera det genom att helt enkelt koppla 20 meter 70 kvmm kabel i serie med vardera thrustern som ett förkopplingsmotstånd.

Det hjälpte! men för att inte missa maxkraften så satte jag en kontaktor parallellt med 'motståndskablen'. På detta sätt så kan jag enkelt välja mellan hög och lågfart på thrusters. Så här i efterhand och med ökad erfarenhet att manövrera båten så har det visat sig att jag använder 'lågfart' till 95%. Numera försöker jag till och med att lägga till utan att använda thruster-hjälp(!).

Och nej, jag tror inte att samma effekt på ljudet kan uppnås med mindre bogpropeller på maxvarv. Min erfarenhet säger mig att här har storleken betydelse för ljudet. Jämför med fläktar!

Jag vill f ö tipsa den som eventuellt vill kopiera konceptet att man /beroende på hur det är kopplat/ kan få vara beredd på att separatmata kontaktorpaketet ute på thrustern med separat kabel eftersom det annars kan börja klappra på grund av för låg spänning.

Redigert av ebonita (see edit history)

Kan også anbefale sveisekabel - brukte dette i min forrige båt, den har mange og tynne kordelere, og ganske tynn isolasjon. Forholdsvis myk og grei å trekke i trange rom. 

Utregningene på spenningsfall stemmer nok - men problemet er som oftest kabelskoene - disse er vanligvis ikke beregnet for så mange A - og det er også lett å få overgangsmotstand mellom kabel og kabelsko.

Regner med at du kjenner til problemet - men kan jo være ett godt tips for andre.

Kabelsko til slikt kjøper man IKKE på Biltema osv. - og man får en batteributikk eller elektroverksted til å hydraulisk presse på kabelskoene - gjerne med litt polfett på enden av kordelene.

Biltema har vel ikke større enn 50 kvadrat. Jeg har kjøpt en del 16- og 25 kvadrat hos Biltema. Ser ingen forskjell på kabelsko fra andre 'seriøse'. På 95 kvadrat har jeg sett forskjeller. Har to typer om bord, der den ene krever mye svette for å klemme. Har aldri opplevd varmgang eller dårlig forbindelse.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...