Jump to content

Teiner til trollkrabbefangst

Mastiff

Recommended Posts

Trollkrabbber er ufattelig godt, så jeg vil prøve å fange mer av dem. Jeg får dem i store havteiner (men ikke de små, av en eller annen grunn), og den store havteina mi har jeg mistet. I tilleggg får jeg også en god del vanlig krabbe i den, og det er en plage å plukke de ut. Derfor var jeg på OK Marine i går for å se på alternativene. Trollkrabber er jo i praksis mindre utgaver av kongekrabber, med stivere skall (og pigger - au!), så jeg tenkte på de kongekrabbeteinene de har. De ligner på Biltemas oransje hummerteiner (som jeg aldri har fått hummer i på den tiden jeg prøvde å fiske med dem), men i større utgave. Mye større, viste det seg. Den eneste de hadde inne, var 160 cm i diameter! Ikke snakk om å få plass til den i en Volvo XC60... Men jeg fant noe annet interessant: reketeiner. Så jeg kjøpte en av dem, fjernet kalven på den ene siden (naturlig nok ikke store kalven på dem) og monterte inn en løs krabbekalv. Så teina ble sånn (bildevinkelen lyver litt, åpningen på kalven er større enn den ser ut til):

bilde

bilde

Kalven er da også det eneste jeg er litt usikker på. Kanskje jeg burde stramme opp den innerste enden med en passende, firkantet bit fra en plastboks eller noe sånt. Jeg får se etter hvert. De to flytene pluss flytetauet vil iallfall forhåpentligvis sørge for at teina lander med riktig side opp. Etter reglene skal ikke fluktåpning være nødvendig, for jeg settter dem på rundt 70 m, og alt over 60 m skal være greit fordi hummeren normalt ikke går så dypt (selv om jeg faktisk fikk hummer i en liten havteine under hummerfisket på over 70 m dyp, men den var også undermåls, så det var dobbelt grunn til å slippe den uti igjen).

Redigert av Mastiff (see edit history)

Ja, det vil de. Problemet er at man må kjøpe minimum en pall for å få dem! Jeg syntes det ble i meste laget... :giggle: Det nærmeste jeg kom, var et firma i nærheten av Voss som kunne selge meg to, mot porto på ca. 2000 kroner! Ellers måtte jeg hente dem selv. Jeg skulle gjene hatt et par sånne (teinene i seg selv er billige), men siden det er så vrient å få til, prøver jeg meg med denne. Den var jo ikke akkurat dyr heller.

Jeg vet ikke om det er annerledes lenger vest, men jeg har fått det fra 60-100 meter på sandbunn.Men det kan selvsagt være at jeg fikk opp de få som var i området med den store havteina før jeg satte ut de mindre. Selv om det ikke høres så logisk ut. Lurer på om det har noe med om det er vanlige krabber i teina eller ikke. Kanskje de er som kreps/hummer og ikke går inn i teina når det er krabber der fra før.

Trollkrabbe på den dybden har jeg aldri sett. Men jeg har sett en del trollkrabbe her ute på mellom 20 og 30 meter. Har imidlertid aldri tatt opp noen for å spise, men har hørt at andre har gjort det. Når jeg tenker meg om er det mange år siden jeg har sett trollkrabbe under dykking, kanskje 15-20.

Ikke vær lei deg, Komodo. Det skjer med de fleste mannfolk at de blir mindre tiltrekkende for både det ene og det andre etter hvert som årene går. Det er vi andre som er unntaket. :giggle::lol:

Når har jeg iallfall satt teina på det stedet jeg fikk trollkrabber sist, så får vi se hva som går i den. Været tyder på at jeg må trekke på tirsdag, for frisk bris fra vest/sørvest og så fra sør vil grave opp ganske mye akkurat der teinene står. Så jeg kommer tilbake med fangstresultatet når det er gjort!

Satte 2 havteiner på 150m kun med lys idag. Rett nedenfor en bratt skrent. Blir spennende og se.

Når eg trakk de i dag, på en grunne på ca 70 meter, var det en liten fisk, taskekrabbe, og mye trollhummer (?) Og blekksprut. Blekkspruten var i full gang med og spise trollhummeren, sjøl om blekkspruten var mindre. Så ut som den sugde seg ove halen og spiste den den vei. Når eg trakk blekkspruten av, så hadde ikkje trollhummeren skall på halen, bare geleaktig masse. Bruker blekkspruten noe kjemisk til å løse opp bytte sitt, og suger deg i seg som en smootie?

Ble måkemat av alle sammen?

Uvanlig! Kanskje vi skal starte en artsfiskeklubb med teiner? :giggle: Jeg fikk en steinbit igjen i en av krepseteinene. Like hissig som den jeg fikk for et par uker siden! Men denne var heldigere, det var ingen måker i nærheten som kunne ta den. Selv om måka sannsynligvis var den uheldigste der, jeg tror nok den fikk et akutt tilfelle av mageknip av glefsende steinbit!

Og det var helt uten agn, altså? Interessant, jeg trodde at kreps var redde for lys. Kanske jeg skal slenge dykkerlykta i ei krepseteine og teste? Forresten, ifølge havforskeren jeg mailet med er det beste å sette dem ca. 100 meter fra hverandre for å være sikker på at ikke lukt fra den ene eller lys fra den andre trekker til seg noe som går i den teina som ikke lokket dem. De er selvsagt verre med en lenke, men enkeltteiner er det verd å tenke på.

Første trekk med trollkrabbeteina var ikke imponerende. To vanlige krabber, og sammen med noen til som var gått i havteina som satt på samme lenka, og en stakkars, enslig kreps tatt på sandbunn ble det kveldsmat i går. Som vanlig forsvant innholdet i krabbeskallene ned i vasken uten motstand, men klørne var iallfall gode. Dette var med pelletsagn, neste gang blir det å prøve med surt hummeragn, som var det jeg fikk trollkrabber på sist. Men det må bli når vinden snur, sån som det skal blåse de neste dagene, vil det bli for mye bølger der jeg kan få trollkrabbe. Så nå står de på krepseplassen min istedenfor, men i en del av fjorden der jeg ikke har prøvd før, bare for moro skyld. Jeg satser på at krepselenka tar seg av fredagskosen.

• 2 uker senere...

Inponerende! Jeg fikk en grei krepsefangst forrige helg (tre av dem var ove 20 cm), men null denne helga. Ikke så rart, det var tydeligvis mer strøm der jeg satte nå, så pelletsagnet var nesten vasket ut av agnboksene. Noen småtorsk her også, og et par vanlige krabber i trollkrabbeteina. Jeg må komme meg ut igjen til der jeg fanget trollkrabbe, men det går ikke med dette været. Så det kan ta noen uker.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...