Jump to content

Hvordan koble 2 batteribanker?


Guest Balder..

Recommended Posts

Her er en mulighet (jeg installerte denne i Nimbusen) - men det er mange andre og vel så gode løsninger. Søk etter "to batterbanker" på forumet her så fins det hauger av tråder på det.

bilde

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Her er en skisse av hvordan et typisk elektrisk opplegg med separate start- og forbruksbatterier kan utføres.

Anbefaler løsningen med separate hovedbrytere og enten VSR (Spenningssensitiv rele) eller et enkelt skillerele styrt av dynamo eller tenningsnøkkel for å koble batteriene sammen under lading.

En slik løsning gjør at du unngår at statbatteriet tappes ned hvis du glemmer å slå av hovedbryteren til startbatteriet, noe som lett kan skje med en enkel batterivelger dersom den blir stående i posisjon 1+2.

Skissen er basert på at dynamo er koblet internt på motor og det er kun + og - fra startmotor som kobles til startbatteri.

 

 

 

bilde

Link to post

bilde

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...