Jump to content

Til liseberg/Gøteborg med båt.


mabene

Recommended Posts

Dra til Marstrand i stedet. Buss til Gøteborg hver time. Mye koseligere å ligge her

 

Lilla Bommen er ikke veldig familievennlig.

 

En annen mulighet er å legge seg i Fiskebäcks småbåtshamn i Gøteborg før du går inn Göta Elv. Trikk inn til sentrum. Her ligger også en grom båtbutikk: Viking Yachting.

 

Långedrag er også hyggelig. Holder Nimbus til her fortsatt?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du kan gå inn til Lilla Bommen i Sentrum, 13kr pr fot, trikken går 200m fra Bommen og rett til Liseberg. Artig å ligge midt i sentrum av en storby, med alt det fører med seg... 100m til Claes Ohlson også hvis man trenger noe.

I Långedrag ligger du et stykke utenfor sentrum, men trikken går like ved og bruker 20min til sentrum, alltid plasser her, også i fellesferien, trenger ikke ringe, bare legg deg på "grønn plass" og kontakt havneverten.

 

Ungene på 7 og 9 vil helst til Lilla Bommen, maritimt museum er det også rett ved, men etter 2 netter er det vel greit å gå videre..

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi lå på Donsø, og derfra går det hurtigbåt inn til fastlandet. Der kan dere ta trikk inn til byen. Da får dere både koselig øyliv, og storby :-)

Gjestebrygga i Marstrand er nedslitt, så dit gidder ikke vi å gå hvis det ikke er helt nødvendig. Lilla Bommen er svindyr, samt at du får storbyen rett i fjeset. Da vi lå der en gang var det skikkelig slosskamp rett bak båten, da byens slitne klientell fant det for godt å slå seg ned helt inntil gjestehavna. Det var faktisk ikke spesielt hyggelig, da vi også hadde mindre barn ombord.

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du kommer med noen speiderskøyter og storflagger får du lov av havnesjefenligge rett foran operaen. Det er korteste veien for å spasere opp.

Hvis du går opp dit (eller gjestehavna rett på siden) kan du bli litt overrasket når du skal legge til. Strømmen kan rive godt i båten, og ting fungerer derfor ikke som du er vant til. Ha tauene helt klare, ikke ta innersving medstrøms og ikke gå på land med tampene uten noen ved roret.

Mons

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 Lilla Bommen er svindyr, samt at du får storbyen rett i fjeset. Da vi lå der en gang var det skikkelig slosskamp rett bak båten, da byens slitne klientell fant det for godt å slå seg ned helt inntil gjestehavna. Det var faktisk ikke spesielt hyggelig, da vi også hadde mindre barn ombord.

 

Lå på Lilla Bommen som 14 åring for 33 år siden da en av byens slitne fant ut at det var rett tid og sted for å grisebanke dama si. Ikke veldig hyggelig. 

 

Trist å høre at det ikke har endret seg på alle disse årene, men ett sted må de nå være de også ;-)

Link to post
Share on other sites

Lå på Lilla Bommen som 14 åring for 33 år siden da en av byens slitne fant ut at det var rett tid og sted for å grisebanke dama si. Ikke veldig hyggelig. 

 

Trist å høre at det ikke har endret seg på alle disse årene, men ett sted må de nå være de også ;-)

 

Noen ting blir ved det gamle dessverre :-)

Redigert av Tom Rør (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi lå på Lilla Bommen for 3 år siden. Vi var to båter og hadde med 5 barn. Plassen er veldig sentral og hyggelig. Koselig stemning på kvelden med litt musikk og liv i området, men ikke spesielt bråkete på natten. Vi grillet på brygga om kvelden..... Synes ikke området var spesielt lite barnevennlig. Lekeplass i nærheten. Kort vei med trikken til Liseberg, og kjøpesenter med masse butikker rett over gaten. Gøteborg er jo uansett ikke et sted man ligger i mange dager når man er på båttur, men var en flott tur. Kan anbefales. 

 

Husk at det er langt opp fra innseilingen til Gøteborg og opp til Lilla Bommen, så man må beregne god tid.

 

/Baard

/Baard

Link to post
Share on other sites

 

Gjestebrygga i Marstrand er nedslitt, så dit gidder ikke vi å gå hvis det ikke er helt nødvendig. 

Skjønner ikke dette? Har vært på Marstrand de siste 3 årene og kan ikke si den er noe mer slitt en andre steder på langs Svenske kysten? Dusj anlegget er veldig rent og pent, bryggene virker være relativt nye, bortsett fra den ytterste kanskje, men der har vi aldri ligget..

Link to post
Share on other sites

Mellom Marstrand og Gøteborg ligger Rørø. En perle av et lite samfunn(burde holde det hemmelig for nordmenn) som de fleste går forbi. Her er det en liten strand, fotballøkke og butikk. Et fint sted å stoppe før Gøteborg. Lilla bommen eller Långedrag er to forskjellige ting og trives begge steder, men er formålet å gå på Liseberg er det flott å ligge på Lilla bommen om man ønsker litt byliv. Fikk besøk ombord i båten en gang her av en full nordmann som var forbannet fordi jeg ba han pelle seg på land. Alle de andre gangene har det vært svært stille i denne havnen.(Fulle nordmenn kan man dessverre ikke gardere seg mot noe sted).

Link to post
Share on other sites

Er det noen ok ankringsplasser ved øyene utenfor? Da jeg så på mulighetene i fjor, syns jeg det så ut som det lå kabler alle steder som var litt beskyttet.

 

Hej

För att ta några ur Svenska Kryssarklubbens Västkustkrets nya publikation " Ankarplatser i Bohuslän" som börjar säljas på båtmässan i Göteborg nu i februari så har vi från norr. Norr om Marstrand, Hättan-Kärrsön, Söholmen SV och NO. Söder om Marstrand, Utkäften, Högö, I Göteborgs södra skärgård St Rävholmen V och Kungsö

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

Skjønner ikke dette? Har vært på Marstrand de siste 3 årene og kan ikke si den er noe mer slitt en andre steder på langs Svenske kysten? Dusj anlegget er veldig rent og pent, bryggene virker være relativt nye, bortsett fra den ytterste kanskje, men der har vi aldri ligget..

Jeg stusset også på at bryggene i Marstrand skal være nedslitt. Marstrand er fullt av liv og sommerglede. Bryggene er helt OK med vann, strøm og akterfortøyninger. Dusjer og toaletter er helt OK.

På øya der havna er er det bakerier der man kan kjøpe frokost, masse småbutikker med maritimt preg, bra matbutikk på fastlandssiden, Ringens Varv (trolig et av de beste båtverkstedene som finnes, også med bra butikker for både far og mor), frukt og grønnsaksboder på fatslandet og en hyggelig ferge over sundet.

 

Om man vil ligge litt mer i fred er det noen få gjesteplasser ved Ringens Varv (longside ut mot sundet) på bryggeanlegget rett N for Ringens) og rett Sør for fergene, langsmed leilighetene. Her bør man nok ha litt større båt da det er mye trafikk i sundet :-)

 

Uansett om dere ligger her eller går videre må dere gå Albrechtsunds kanal :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hej

För att ta några ur Svenska Kryssarklubbens Västkustkrets nya publikation " Ankarplatser i Bohuslän" som börjar säljas på båtmässan i Göteborg nu i februari så har vi från norr. Norr om Marstrand, Hättan-Kärrsön, Söholmen SV och NO. Söder om Marstrand, Utkäften, Högö, I Göteborgs södra skärgård St Rävholmen V och Kungsö

Hälsningar Ove

Takk for svar! Jeg har en ca 10 år gammel versjon av denne, og jeg mener det er de samme som er listet opp der. Da jeg så på dette i fjor, lå vi nettopp ved Söholmen og lurte på om vi skulle ta noen dager i Göteborgtraktene eller dra rett over til Danmark. Det hadde blåst mye fra SW i mange dager, og var meldt det samme noen dager til, så jeg var på utkikk etter en ankringsplass med brukbar beskyttelse i södra skärkård. Det eneste jeg kunne finne med beskyttelse fra SW var Kungsö, som jo ser veldig idyllisk ut på roligere dager, men som også så veldig flat ut og dermed ikke så veldig forlokkende i mye vind (men kanskje jeg tar feil?). Det endte med at vi brukte den ene dagen i mellom med lite vind til å komme oss over til Danmark, og så får vi heller se om det blåser litt mindre i år til å utforske Göteborg-skärgården:)

Link to post
Share on other sites

Takk for svar! Jeg har en ca 10 år gammel versjon av denne, og jeg mener det er de samme som er listet opp der. Da jeg så på dette i fjor, lå vi nettopp ved Söholmen og lurte på om vi skulle ta noen dager i Göteborgtraktene eller dra rett over til Danmark. Det hadde blåst mye fra SW i mange dager, og var meldt det samme noen dager til, så jeg var på utkikk etter en ankringsplass med brukbar beskyttelse i södra skärkård. Det eneste jeg kunne finne med beskyttelse fra SW var Kungsö, som jo ser veldig idyllisk ut på roligere dager, men som også så veldig flat ut og dermed ikke så veldig forlokkende i mye vind (men kanskje jeg tar feil?). Det endte med at vi brukte den ene dagen i mellom med lite vind til å komme oss over til Danmark, og så får vi heller se om det blåser litt mindre i år til å utforske Göteborg-skärgården:)

 

Hej

Visst är det så att ankarplatser som fanns med i den gamla också finns med i den nya versionen. Det går ju inte att ta bort bra ankarplatser för att det kommer ett nytryck. Det finns nya ankarplatser också och så är bilderna från senaste flygfotograferingen och i färg.

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...