Jump to content

VP TAMD62A olje i kjølevæsken.


maija27

Recommended Posts

 

Da er det vel bare å skaffe seg en nu oljekjøler da ?

Eller kan det være pakninger som lekker ?

Veldig dyre disse kjølerene vet jeg..

 

Ville absolutt ikke kjøpt ny oljekjøler før jeg var sikker på om det er den.

demonter og feilsøk først.

Vil tro du få kjøpt nye pakninger etc. til kjøleren.

Volvo selger selger "enkeltbiter" til de fleste deler.

Link to post

Hvis oljekjøler står i ferskvanns-kretsen, kan det vel ikke bli mye kjøling ut av det.Ferskvannet i en motor holder jo ofte 80 - 85 grader, det vanlige er vel sjøvann-sirkulasjon i oljekjøleren.  I hvert har det vert slik i de motorer jeg har hatt.

 

Prinsippet er vanlig i båt, bil, gravemaskin ++++  når olje-kjøleren/varmeren er vann/vann så får den varme fra kjølevannet siden dette blir først varmt også avgir olja varme etter at olja blir varmere enn primærkretsen... således når motoren jamn blokktemperatur/arbeidstemperatur raskere :thumbsup:  

Link to post

Oljekjøleren står på ferskvannskretsen på disse (og mange andre volvo motorer med , sees her rett under dieselpumpa)

 

bilde

Det er helt riktig som Sobo forklarer På den indre kretsen er oljekjøler koblet direkte fra termostathuset som ligger rett bak de to  diesel filtrene.

Det hender at kjølerne ryker innvendig. Jeg har en kjøler til Tamd 71B motor liggende mulig du kan bruke den. har ikke sjekket om partsnummer er likt Tamd 61 motor. Før du begynner og plukke fra alt hadde jeg byttet frostvesken og skyllet godt gjennom kretsen for og se om det er fortsatt finne olje i kjølevesken. 

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

maija27 - det er enkelt å trykkteste denne kjølerenheten. Du trenger bare en kon gummikork og en sykkel/ballpumpe og aller helst ett manometer (mange sykkelpumper har jo det innebygget) senk i en bøtte/kar med vann og pump opp til 1 bars trykk og du vil se om det bobler... 

 

Bergstad sitt råd om å rengjøre primærkretsen støtter jeg selvfølgelig. Frostveske varer ikke evig og det er fornuftig å ha fersk vare på motoren.

Link to post

Maija 27 får håpe det er SB motor som du må sjekke ut. Trangt som bare fy på BB motor Hadde av min for 2  år siden, bare for og sjekke om alt var rent og fin og ingen deler fra impeller eller termostathus. En ordentlig grise jobb :yesnod:  husk å ha med deg et karr som kan fange opp oljerester som kommer ut av tilførselen på blokka. Det er ikke mye men det blir mye søl..

Jeg byttet min til en helt ny selv om det ikke var nødvendig, derfor har jeg en hel og fungerende til overs.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...