maija27 Startet 22.Januar.2017 Link til dette innlegget Startet 22.Januar.2017 Jeg har oppdaget litt ojle i kjølevesken i ekspansjonsbeholderen på mim VP Tamd 62 a. Er det noen med tips der ute ? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 22.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2017 Har du Tamd 62 motorer i din? Uansett samme som Tamd 61. Oljekjøler til motoren på disse motorene sitter på den indre kretsen (ferskvannskretsen) Du har ikke fått en liten lekkasje der imellom kjølevæske / olje? Den sitter under dieselpumpa. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
maija27 Svart 22.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2017 Joda det er 61 motorer. Tenker du har rett Sobo, høres ikke unaturlig. Da er det vel bare å skaffe seg en nu oljekjøler da ? Eller kan det være pakninger som lekker ? Veldig dyre disse kjølerene vet jeg...... Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 22.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2017 Da er det vel bare å skaffe seg en nu oljekjøler da ? Eller kan det være pakninger som lekker ? Veldig dyre disse kjølerene vet jeg.. Ville absolutt ikke kjøpt ny oljekjøler før jeg var sikker på om det er den. demonter og feilsøk først. Vil tro du få kjøpt nye pakninger etc. til kjøleren. Volvo selger selger "enkeltbiter" til de fleste deler. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
maija27 Svart 22.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2017 Da får jeg se nærmere på det når jeg kommer nedover i påsken ! Takk for tips Sobo ! Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 22.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2017 Er vel fordelen med Volvo,deler tilgjenglig over natten.Er ein del andre fabrikanter somhar litt å lære Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 22.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2017 Hvis oljekjøler står i ferskvanns-kretsen, kan det vel ikke bli mye kjøling ut av det.Ferskvannet i en motor holder jo ofte 80 - 85 grader, det vanlige er vel sjøvann-sirkulasjon i oljekjøleren. I hvert har det vert slik i de motorer jeg har hatt. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 22.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2017 Hvis oljekjøler står i ferskvanns-kretsen, kan det vel ikke bli mye kjøling ut av det.Ferskvannet i en motor holder jo ofte 80 - 85 grader, det vanlige er vel sjøvann-sirkulasjon i oljekjøleren. I hvert har det vert slik i de motorer jeg har hatt. Prinsippet er vanlig i båt, bil, gravemaskin ++++ når olje-kjøleren/varmeren er vann/vann så får den varme fra kjølevannet siden dette blir først varmt også avgir olja varme etter at olja blir varmere enn primærkretsen... således når motoren jamn blokktemperatur/arbeidstemperatur raskere Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 23.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2017 (redigert) Oljekjøleren står på ferskvannskretsen på disse (og mange andre volvo motorer med , sees her rett under dieselpumpa) Redigert 23.Januar.2017 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
BOBO II Svart 23.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2017 (redigert) Oljekjøleren står på ferskvannskretsen på disse (og mange andre volvo motorer med , sees her rett under dieselpumpa) Det er helt riktig som Sobo forklarer På den indre kretsen er oljekjøler koblet direkte fra termostathuset som ligger rett bak de to diesel filtrene. Det hender at kjølerne ryker innvendig. Jeg har en kjøler til Tamd 71B motor liggende mulig du kan bruke den. har ikke sjekket om partsnummer er likt Tamd 61 motor. Før du begynner og plukke fra alt hadde jeg byttet frostvesken og skyllet godt gjennom kretsen for og se om det er fortsatt finne olje i kjølevesken. Redigert 23.Januar.2017 av Bergstad (see edit history) Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
dieselfan Svart 23.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2017 maija27 - det er enkelt å trykkteste denne kjølerenheten. Du trenger bare en kon gummikork og en sykkel/ballpumpe og aller helst ett manometer (mange sykkelpumper har jo det innebygget) senk i en bøtte/kar med vann og pump opp til 1 bars trykk og du vil se om det bobler... Bergstad sitt råd om å rengjøre primærkretsen støtter jeg selvfølgelig. Frostveske varer ikke evig og det er fornuftig å ha fersk vare på motoren. Sitér dette innlegget Link to post
BOBO II Svart 23.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2017 Maija 27 får håpe det er SB motor som du må sjekke ut. Trangt som bare fy på BB motor Hadde av min for 2 år siden, bare for og sjekke om alt var rent og fin og ingen deler fra impeller eller termostathus. En ordentlig grise jobb husk å ha med deg et karr som kan fange opp oljerester som kommer ut av tilførselen på blokka. Det er ikke mye men det blir mye søl.. Jeg byttet min til en helt ny selv om det ikke var nødvendig, derfor har jeg en hel og fungerende til overs. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post
dieselfan Svart 23.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 23.Januar.2017 Tape opp en "oljesugematte" også ha et kar under som sikkerhet sparer mye rengjøring.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.