Jump to content

Yanmar 4LH-DTE, Reparasjonshåndbok....

Gizmo

Recommended Posts

Nå kjenner jeg meg virkelig motløs...

Jeg har nå brukt et betydelig antall timer, over flere dager, på Nettet - i søk etter Reparasjonshåndbok / Verkstedshåndbok til min Yanmar 4LH-DTE (165 Hk)

Importør vil ikke selge disse bøkene til meg. "Oppsøk nærmeste forhandler, er omkvedet... Til 700 - 800 kroner i timepris"

Det er jo ikke noe problem å få tak i bøker til Volvo, og andre motorprodusenter - men ikke Yanmar..

Jeg ønsker meg ny importør...

Finnes det noen på forumet som vet om andre kilder som kan levere bok til akkurat denne motoren?? :headbang:

Please help me..

Gizmo

Det har vært utført ihuga forsøk før uten hell. Prøvde selv å søke på diverse amerikanske forhandlere. Kan se ut som noen har dem, men de handler ikke med utlendinger igjen. Får håpe at det før eller siden dukker opp et eksemplar, som vi kan få scannet inn her i databasen.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Dette er den eneste ulempen jeg kan se med å ha Yanmar...

Synes det er litt frekt å behandle oss slik - det kan jo være vi skal på jordomseiling og trenger bøkene som sikkerhetsutstyr!

Har selv en cd-rom for endel Yanmar, men tror den dekker kun gm-serien...

Om du ikke er langt fra Kristiansand, så kunne jeg gitt deg et tips på IM om en forhandler som muligens lar deg kopiere det du trenger...

Strengt tatt burde vi vel gått sammen om å klage til forbrukerombudet om at slik vil vi ikke ha det lenger!!!?

Litt på siden, men spør allikevel:

Har nylig kjøpt båt med en slik 165 Hk Yanmar. Bladde kjapt gjennom brukerhåndboka for bl.a. å sjekke servicepunkter. Hva med Sinkanoder? er det ingen på denne motoren? :rolleyes:

Hadde en 55 Hk Yanmer for noen år siden. Der var det ingen anoder. Spurte for sikkerhets skyld Yanmrforhandleren som bekreftet dette.

Litt på siden, men spør allikevel:

Har nylig kjøpt båt med en slik 165 Hk Yanmar. Bladde kjapt gjennom brukerhåndboka for bl.a. å sjekke servicepunkter. Hva med Sinkanoder? er det ingen på denne motoren?  :rolleyes:

Hadde en 55 Hk Yanmer for noen år siden. Der var det ingen anoder. Spurte for sikkerhets skyld Yanmrforhandleren som bekreftet dette.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg kan bekrefte at denne motoren ikke har zinkanoder - utsatte deler i sjøvannskretsen er laget av, jeg mener det heter Albrass - en blanding av Aluminium og Messing, og dette tærer etter det jeg har fått forklart, ikke.

Forstår det slik at også Volvo har noen motorer i produksjon som også er tilvirket i Albrass.

Gizmo

• 2 år senere...
  • 2 uker senere...

Har bestillt elektronisk verkstedsmanual fra Minards, og venter i spenning på denne. De har en VISA ordning som innebærer å sende visa-koden i 2 separate mail, dette gjorde jeg ikke :nonod:

De kan jo trekke hvilket som helst beløp! Og dette er Australia, på andre siden av kloden.

Overførte penger pr. nettbank. Dyrere, men til å leve med... 360kr inkl frakt og gebyr til banken.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Jeg har verkstedhåndboka i papirutgave, men kunne tenke meg den som pdf.

Kan ikke helt skjønne at det skal være noen form for begrensning på kopieringen av denne blekka. Yanmar Norger er vannvittig vanskelige i så måte, men boka er jo tilgjengelig fra alle andre yanmarselgere på kloden.

Kunne også tenke meg verkstedhåndboka for 4LHA-serien. Den er enkelte endringer, da særlig med oppbyggingen av kjølesystemet.

Hvis 4LH var den beste i følge Yanmarmekanikeren din, så burde 4LHA være den aller beste. Det er jo samme motor, men uten kjølesystembegrensningene og med bedre instrumentering.

Kan ikke helt skjønne at det skal være noen form for begrensning på kopieringen av denne blekka.
Så når de tar betaling er det kun for å dekke utgifter med å sende ut CD? Da kunne de vel like gjerne lagt den ut for gratis nedlasting?

Hvis det er slik synes jeg det minner mistenkelig om ulovlig salg av piratkopiert programvare. :rolleyes:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...