Gizmo Startet 20.Juni.2005 Del på Facebook Startet 20.Juni.2005 Nå kjenner jeg meg virkelig motløs... Jeg har nå brukt et betydelig antall timer, over flere dager, på Nettet - i søk etter Reparasjonshåndbok / Verkstedshåndbok til min Yanmar 4LH-DTE (165 Hk) Importør vil ikke selge disse bøkene til meg. "Oppsøk nærmeste forhandler, er omkvedet... Til 700 - 800 kroner i timepris" Det er jo ikke noe problem å få tak i bøker til Volvo, og andre motorprodusenter - men ikke Yanmar.. Jeg ønsker meg ny importør... Finnes det noen på forumet som vet om andre kilder som kan levere bok til akkurat denne motoren?? Please help me.. Gizmo Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 20.Juni.2005 Del på Facebook Svart 20.Juni.2005 Det har vært utført ihuga forsøk før uten hell. Prøvde selv å søke på diverse amerikanske forhandlere. Kan se ut som noen har dem, men de handler ikke med utlendinger igjen. Får håpe at det før eller siden dukker opp et eksemplar, som vi kan få scannet inn her i databasen. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Gizmo Svart 20.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2005 Jeg har også vært i kontakt med Amerikanske firma med forespørsel, men som du sier, de vil ikke selge til utlandet. Dette er jo mildt sagt fortvilet... Håper fortsatt at "noen" skal sitte med nøkkelen til en eller annen bakdør... Gizmo Sitér dette innlegget Link to post
hschrde Svart 20.Juni.2005 Del på Facebook Svart 20.Juni.2005 Dette er den eneste ulempen jeg kan se med å ha Yanmar... Synes det er litt frekt å behandle oss slik - det kan jo være vi skal på jordomseiling og trenger bøkene som sikkerhetsutstyr! Har selv en cd-rom for endel Yanmar, men tror den dekker kun gm-serien... Om du ikke er langt fra Kristiansand, så kunne jeg gitt deg et tips på IM om en forhandler som muligens lar deg kopiere det du trenger... Strengt tatt burde vi vel gått sammen om å klage til forbrukerombudet om at slik vil vi ikke ha det lenger!!!? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 20.Juni.2005 Del på Facebook Svart 20.Juni.2005 Kan virke som om det er andre regler på dette i USA. Fikk til og med kjøpt original Assembly-manual til min bil. (Brukes som referanse på fabrikken og viser hvordan alle deler er skrudd sammen). En mulighet er Magnum, da får man en adresse i USA. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 20.Juni.2005 Del på Facebook Svart 20.Juni.2005 Litt på siden, men spør allikevel: Har nylig kjøpt båt med en slik 165 Hk Yanmar. Bladde kjapt gjennom brukerhåndboka for bl.a. å sjekke servicepunkter. Hva med Sinkanoder? er det ingen på denne motoren? Hadde en 55 Hk Yanmer for noen år siden. Der var det ingen anoder. Spurte for sikkerhets skyld Yanmrforhandleren som bekreftet dette. Sitér dette innlegget Link to post
mavi Svart 20.Juni.2005 Del på Facebook Svart 20.Juni.2005 Hva med opprette en adresse hos magnum.no? Vil ikke det funke da har du jo amerikansk adresse plutselig. Sitér dette innlegget Link to post
Gizmo Svart 20.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2005 Litt på siden, men spør allikevel: Har nylig kjøpt båt med en slik 165 Hk Yanmar. Bladde kjapt gjennom brukerhåndboka for bl.a. å sjekke servicepunkter. Hva med Sinkanoder? er det ingen på denne motoren? Hadde en 55 Hk Yanmer for noen år siden. Der var det ingen anoder. Spurte for sikkerhets skyld Yanmrforhandleren som bekreftet dette. <{POST_SNAPBACK}> Jeg kan bekrefte at denne motoren ikke har zinkanoder - utsatte deler i sjøvannskretsen er laget av, jeg mener det heter Albrass - en blanding av Aluminium og Messing, og dette tærer etter det jeg har fått forklart, ikke. Forstår det slik at også Volvo har noen motorer i produksjon som også er tilvirket i Albrass. Gizmo Sitér dette innlegget Link to post
Gizmo Svart 20.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juni.2005 En mulighet er Magnum, da får man en adresse i USA. <{POST_SNAPBACK}> Takker for tipset, denne muligheten var jeg ikke klar over, dette skal jeg sjekk nærmere... Gizmo Sitér dette innlegget Link to post
Popeye Svart 21.Juni.2005 Del på Facebook Svart 21.Juni.2005 Hei Du kan også prøve Minards Diesel i Australia. http://members.ozemail.com.au/~minards/ Har nettopp kjøpt verksted manual og delekatalog til min 6LP fra dem. Tar en uke med TNT og de sender direkte uten noen omveier. Sender du en mail, får du pristilbud inkl. frakt. Går greit med Visa etc. Lykke til Popeye Sitér dette innlegget Link to post
Gizmo Svart 22.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2005 Tusen takk til Popeye, beste nytt på lenge.... Forespørsel er sendt, så nå venter jeg i spenning. Ha en vakker kveld Gizmo Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 22.Juni.2005 Del på Facebook Svart 22.Juni.2005 Takker for tipset, denne muligheten var jeg ikke klar over, dette skal jeg sjekk nærmere... Gizmo <{POST_SNAPBACK}> har bestilt endel yanmar deler fra Usa med Magnum, funker utmerket hittil. Så lenge de ikke krever at kredittkort adresse = leveringsadresse. har brukt www.marinedieseldirect.com JOH Sitér dette innlegget Link to post
Gizmo Svart 22.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2005 Takk til Janoho også. Jeg "SUGER" til meg alt av opplysninger - føler at det lysner igjen. Jeg er meget takknemmelig for alle tilbakemeldinger. Gizmo Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 12.Juli.2007 Del på Facebook Svart 12.Juli.2007 Hei! Har også lyst til å få tak i verkstedsmanual til denne... Kom dere noe videre i jakten på denne? Sendte forespørsel på mail, men har ikke fått tilbakemelding ennå. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
olpi Svart 12.Juli.2007 Del på Facebook Svart 12.Juli.2007 Nei, den får du nok ikke fra Yanmar Norge. Har ikke gjort noe mer med det - er heldigvis ingen problemer med motoren. Beste fra Yanmar sa en Yanmar mekaniker jeg snakker med Sitér dette innlegget Link to post
liberty Svart 12.Juli.2007 Del på Facebook Svart 12.Juli.2007 Det ligger noen service manualer på Saga forumet http://sagaforumet.com/teknisk/teknisk.htm Sitér dette innlegget Link to post
Viksund Bravo Svart 12.Juli.2007 Del på Facebook Svart 12.Juli.2007 Har ikke gjort noe mer med det - er heldigvis ingen problemer med motoren. Beste fra Yanmar sa en Yanmar mekaniker jeg snakker med Dette er uttalelser som varmer en Yanmar-eier Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Viksund Bravo Svart 22.Juli.2007 Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 Har bestillt elektronisk verkstedsmanual fra Minards, og venter i spenning på denne. De har en VISA ordning som innebærer å sende visa-koden i 2 separate mail, dette gjorde jeg ikke De kan jo trekke hvilket som helst beløp! Og dette er Australia, på andre siden av kloden. Overførte penger pr. nettbank. Dyrere, men til å leve med... 360kr inkl frakt og gebyr til banken. Sitér dette innlegget Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om.... Link to post
Ingar Svart 22.Juli.2007 Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 Noen som vet hvordan firmaer som selger elektroniske manualer opererer? Er dette originale dokumenter med en form for lisens? Betaler de et honorar til opphavskilden for hvert eksemplar de selger? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 22.Juli.2007 Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 Jeg har verkstedhåndboka i papirutgave, men kunne tenke meg den som pdf. Kan ikke helt skjønne at det skal være noen form for begrensning på kopieringen av denne blekka. Yanmar Norger er vannvittig vanskelige i så måte, men boka er jo tilgjengelig fra alle andre yanmarselgere på kloden. Kunne også tenke meg verkstedhåndboka for 4LHA-serien. Den er enkelte endringer, da særlig med oppbyggingen av kjølesystemet. Hvis 4LH var den beste i følge Yanmarmekanikeren din, så burde 4LHA være den aller beste. Det er jo samme motor, men uten kjølesystembegrensningene og med bedre instrumentering. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 22.Juli.2007 Del på Facebook Svart 22.Juli.2007 Kan ikke helt skjønne at det skal være noen form for begrensning på kopieringen av denne blekka.Så når de tar betaling er det kun for å dekke utgifter med å sende ut CD? Da kunne de vel like gjerne lagt den ut for gratis nedlasting?Hvis det er slik synes jeg det minner mistenkelig om ulovlig salg av piratkopiert programvare. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.