Jump to content

Tanker rundt å gå fra seil til motor


LENB

Recommended Posts

Vi er på seilbåt nr 3 og sesong nr 14 starter snart. Vi har på mange måter funnet drømmebåten nå, MEN.. egentlig har vi ikke bruk for seilbåt for tiden. Kona og barna liker best å ligge i skjæra samt en og annen natt i gjestehavn. Dyp kjøl og mast er egentlig ikke fordelaktig til dette i det hele tatt. Vi prøvde å seile til Danmark sist sommer, men måtte gjøre vendereis 15 sjømil ute. Alle bortsett fra skipper var grønne i ansiktet og syns hele ekspedisjonen var forkastelig :puke:  :puke:  :puke: . Bølgehøyde under 1 meter, laber bris og ellers nydelig vær! :nonod: Resten av ferien lurte jeg veeeldig på hva vi egentlig skal med mast og seil. Alle (i alle fall kona) er glad i å seile mindre etapper når det ikke bølger for mye, og hu slipper å ha noe særlig med oppgaver inne i båten, men jeg har tenkt tanken at kanskje vi skulle hatt en båt som i alle fall gikk dobbelt så fort, så kan vi komme raskere dit familien vil være for å nyte tilværelsen. Man kan jo alltids gå tilbake til seil i fremtiden når barna er litt større etc...Jeg er på ingen måte noen cabin cruiser-mann, og om jeg skulle hatt en skute uten tekstildrift så ser jeg meg selv i en eldre klassisk båt ala Furuholmen etc. Men så blinker varsellampene da! Stor gammel trebåt! Stor dieselmotor med tilhørende dieselforbruk! Hva om motor havarerer! Mange potensielle utgiftsbomber her, og ikke minst arbeid. Jeg er relativt handy, og gjør det aller meste selv fra trearbeid til mekaniske reparasjoner og vedlikehold. Jeg trives med å jobbe med båt, men jeg frykter at det er fort å ta seg vann over hodet. Hvis jeg skulle gått for en slik type båt ville det ikke vært aktuelt å kjøpe et prosjekt, men en båt  i god stand. SÅ, er det noen som har meninger eller råd. Bør jeg holde meg til seil, eller er det forsvarlig å satse på en godt vedlikeholdt klassisk motorkrysser.

Link to post

Vi har hatt både seil og motor. Tenker mest motsatt av deg - å gå fra motor til seil. For å gjøre turen til mål, og ikke det å komme frem til noe som mål. Innbiller meg også - ut i fra folk jeg kjenner - at ungdommen blir lengre med på tur i seilbåt enn i motorbåt utover i tenårene. Men det blir nok mest med tanken. Bytter vi, er det vel noe ved motorbåten som savnes.

Link to post

Ja, enig i betraktningene. For min del alene er det seilbåt og turen som gjelder, men så er det andre ombord da som også skal hensyntas. Den dagen jeg har råd til en 3-lugars Najad e.l. Så er jeg ikke i tvil om hva jeg gjør, men det kan ta litt tid!

Vi trives jo ekstremt bra i vår C34 da, så sommer og båtkos blir det uansett, selv om de lange seilturene uteblir.

Link to post

Jeg har gjort mange av de betraktningene du beskriver selv. Jeg har en motorseiler, med mange av de samme begrensningene som du opplever, bortsett fra at min sannsynligvis har dårligere seilegenskaper.

Kona liker ikke seiling, men båten kan jeg godt seile aleine, så det gjør jeg mest på småturer, og etterhvert har guttungen villet være med på disse turene. Det er litt moro.

Så i tillegg til å se på erfaringene så langt og behovene akkurat her og nå, så bør du også tenke 5 år frem. Du skriver ikke hvor store ungene dine er, men kan noen av de få interesse for seiling og både bidra med håndsrekning og få glede av dette? Eller vil de da (som jentungene mine) synes at alt annet er ganske mye mer interessant enn båtliv?

 

Jeg synes ikke det er så enkelt som det var nevnt tidligere i tråden, at dersom man er i tvil så bør man bare skifte. Jeg er av den typen som ettergår de aller fleste beslutninger i ettertid for kvalitetssikring, under mottoet "det er aldri for sent å angre". :) Så jeg har tvilt mye, også på valg av båt, uten at jeg dermed er villig til å kategorisere valget som feil. Men dersom man baserer båtholdet på å gjøre en hel del selv, er man avhengig av å kjenne båten ganske godt. Og man vet hva man har, men ikke hva man får. Hva du får ut av båten kommer vel også an på bruksmønsteret, er det vesentligst ferietur med hele familien, eller er det mange andre småturer i tillegg til det?

 

Ikke noen lett avveining det du har. Tvi, tvi. :)

Link to post

Har gått den veien eg, fra seil til motor. Var familisituasjon og båtbruken som avgjorde, dei samme betrakningane som du drodler rundt. Vi bruker nok motorbåten meir enn vi ville ha brukt seilbåten.

 

Fordeler:

  • Man kan sitte inne under fart når det regner. 
  • Meir sosialt underveis i dårlig veir (ikkje en ute og resten inne)
  • Mindre planlegging fordi farten er høgre (fra 5 til 20 knop)
  • Vi kan gå i lag med dei andre vi farter rundt med (som stort sett har motorbåter)
  • Lettere å komme til og få plass i mindre og trange uthavner

Bakdeler:

  • Man er VELDIG avhengig av den eine motoren
  • Det er DYRT med motorhavari (smertelig erfart)
  • Mindre kos under fart i fint veir (subjektivt, men eg savner å kunne seile)
  • Det er meir "hytte på sjøen"-feeling i en seilbåt enn en motorbåt.

Totaløkonomien er eg usikker på om blir så veldig ulik. Det er billigere med alt som har med motoren å gjøre på en seilbåt (drivstoff og vedlikehold), men det tar man vel igjen når seil og løpende rigg treng oppgradering. 

 

Eg ser det slik at det blir cabincruiser nokre år til no, så får tida vise om det blir seil eller trawler etter kvart som ungane blir mindre med. Heller kanskje litt mot trawler...

Link to post

Ja det finnes mange seilbåter som fint kan seiles innenfra en flott dekssalong. Er nå på båtmessen i Dusseldorf og har vært og sett på blant annet Nordskip 38 og Sirius 40 flotte båter med dekssalong. Skal ta en tur til Polen i løpet av vinteren for og se på Delpia 46. Ny seilbåt blir det etter vært men den skal ha dekssalong. Seilturen blir jo en helt annen opplevelse for de som sitter inne i en dekssalong båt fremfor en kjellerbåt.

Link to post

Jeg synes Tempest lager en fin oppsummering.

Vi har akkurat gått fra motorbåt til seil, men vi har ikke startet sesongen med seil enda så jeg kan ikke si hva konklusjonen blir :)

 

Vi hadde en liten (27 fot) "rask" båt, og det var flere ting som etter hvert overbeviste oss om å bytte:

 

- Kos på sjøen. Jeg liker meg på sjøen, og har stort sett ikke lyst/behov for å cruise i 25 knop, så vi putret som regel i 6-7 knop.
  Det kunne vi fortsatt med, men det bråker med en D4-260 rett under gulvet.

 

- Plass. Det er ikke til å komme unna at man får veldig mye plass for pengene med seilbåt kontra motorbåt.

 

- Sjøegenskaper. Hvis resten av familien sliter med sjøsyke, som TS sier, så blir ikke det bedre med en motorbåt. Tvert i mot :)

 

- Selv om det er fint å kunne tilbakelegge lange strekk raskt så har jeg, etter 3 sesonger med rask båt, erfart at når det er fint nok vær til at jeg kunne kjørt fort så vil jeg ikke det.

  Og når det er drittvær (vind og bølger), så "kan" man ikke kjøre fort. Eller man kan, men det er veldig ubehagelig, og bare å glemme når man har barn som spretter rundt hver gang man treffer en bølge.

 

De to tingene jeg er litt spent på er 1: stå ute og styre hele tiden, og 2: kommer jeg til å savne farten og muligheten til å "gasse på" for å komme seg fort hjem når turen er over/været er trist?

 

Hadde jeg vært i TS sine sko tror jeg jeg ville forsøkt å leie en motorbåt, gjerne noe som minner om det man vurderer å kjøpe, og dermed få testet.

 

Selv vokste jeg opp med seilbåt, og har hatt gleden av å få seile litt innimellom i voksen alder, så jeg våger å ta byttet uten å "teste" noe mer :)

Roger H.

 

Fersk seilbåtkaptein :)

Link to post

Hytte på sjøen-feelingen er viktig for oss. Derfor er det også helt uaktuelt med en "vanlig" cabin cruiser for vår del. Etter mitt syn er slike blottet for sjel, og bidrar ikke til en "maritim" atmosfære som jeg trives i og som jeg gjerne vil videreformidle til mine barn. Vår gamle "svenske" har en massiv mahogany innredning og teakdekk, noe som gir en viss følelse av trebåt selv om skroget er i GRP. At det er en "kjellerbåt" slik mange utrykker det bekjymrer ikke oss I det hele tatt. Vi trives I kjellern! :)

Jeg tror hytte-feelingen kan opprettholdes til en viss grad i en skute som denne. Bøttevis med sjel iallefall! ;)

 

bilde

 

Om det er fornuftig, eller om det bare skaper hodebry er imidlertid en annen sak! :)

Link to post

Jeg har bytta fra seil til motor til seil. Alt etter mine og familiens behov. Uproblematisk for oss. Man innstiller seg på det man har.

 

Seilbåt er mer som å gå tur i fjellet med sekk. Motorbåt er som å kjøre campingbil opp i fjellet. Dvs med seilbåt er turen målet. Med motorbåt er stedet man kommer til målet.

 

Alt til sin tid tenker jegv

Link to post

Løsningen er å ha mange forskjellige båter, en til hver bruk!

 

Problemet er bare at ting som økonomi og begrenset fritid kommer å ødelegger hele greia... Derfor står den ene båten min i et telt på land :-(

 

 

Hei

 

Fleire båtar er løysinga ja. Sjølv har eg ca. ti båtar med stort og smått, og freistar stadig å redusera "tonnasjen".

 

 

Ask

Link to post
Guest Avmønstret#

Nå har du forsåvidt takket av men :-). Det jeg sleit med når vi hadde motorbåt var det å måtte stole 110% på en motor. Er kanskje ikke veldig reelt men jeg føler meg vesentlig mye tryggere når jeg vet at jeg kan heise seil og på en måte har en god reservemotor. 

 

Og sjøegenskapene da.. med snekke så orka vi ikke å gå i noe særlig sjø. Med seilbåten blir værvinduet mye større. Og for oss som hadde saktegående motorbåt blir også rekkevidden og friheten større i seilbåt. 

 

Det å måtte stå ute hele tiden føler jeg egentlig ikke som noe reelt problem etter at garderoben har blitt tilfredstillende. Syns det gir en ordentlig turfølelse å være ute når vi er på tur. Følge egentlig jeg var sperra inne i snekka. 

 

Å ligge på svai gjorde vi med snekka også, så den muligheten har en jo uansett egentlig. 

------

 

Jeg er ikke noen fartsgubbe og trives dårlig i høy fart i motorbåt pga bråk og "herjing", men er ikke fremmed for motorbåt, bare den går sakte :-) Når jeg blir gammal nok for motorbåt så håper jeg en del av de nye langsmale motorbåtene er på bruktmarkedet. De ser lekre ut, litt plattgatteraktige på en måte uten å gå i full plan og 100 knop. 

 

Lykke til med valget og utprøvinga. Tror begge former har sine fordeler :-)

Link to post

Jeg fikk være med en stor hurtiggående motorbåt på dagstur sist sommer. Tror ikke bølgene i Bohuslän har lagt seg enda, men vi rakk lunch 20NM unna hjemmehavnen og kunne ta returen i den ytre skjærgården og var hjemme til middag. Barna syntes det var gøy, mens vi voksne syntes vi var i et inferno av vind og bråk. Neste år inviterer jeg vertskapet på en seiltur tenker jeg :-). En trawler derimot...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Jeg ser problemstillingen. Jeg vokste opp med en snekke som aldri kom seg ut av havna før vi barna hadde tegnet opp alle tegnearkene og spist opp alt godteriet, og var lei. Derfor ble det en raskere båt når jeg skulle ha en med egne barn. På den andre siden, trives jo vi voksne under veis, og dette er muligens hyggeligere i en seilbåt, så lenge det ikke regner og man må sitte ute.

 

Når barna blir store nok til å lære å seile, er det jo litt mer greier å drive med på en seilbåt (har jeg hørt), så da ser jeg at selve seilingen kan være gøy å drive med underveis.

 

Det hele ender egentlig opp med spørsmålet "hva slags båt vil bli mest brukt" :), så vil man jo kunne bytte båt etterhvert som barna flytter, og man blir pensjonist, osv osv 

Baltic-pappa

Link to post

Jeg ser problemstillingen. Jeg vokste opp med en snekke som aldri kom seg ut av havna før vi barna hadde tegnet opp alle tegnearkene og spist opp alt godteriet, og var lei. Derfor ble det en raskere båt når jeg skulle ha en med egne barn.

 

Min erfaring er at unger er overraskende tolmodige i båt. Lysefjorden er lang i en liten åpen båt, men det var lite klaging. Det hjelper å ha med "Donald" i båten:

bilde

Link to post

Vi har unger på 4 og 10, så det blir interessant å se hvordan det går til sommeren når farten er byttet ut med seil.
Men hittil så er det ikke sånn at det er veldig populært å kjøre fort heller, fart, bråk og slag gjør bare turen ubehagelig for barn og voksne.

Hun minste liker ikke det i det hele tatt, og det skal være veldig flatt hav for at det fungerer. (når vi snakker om planende båt).

Det er moro så lenge de sitter og følger med, men så snart de finner frem iPaden eller vil legge seg til å sove litt så er fart upraktisk.

 

Det er klart at kjøper man seg en motorbåt som kan tøffe i 8-12 knop så går det jo mye fortere enn seilbåt samtidig som man ikke blir slengt veggimellom hver gang man treffer en bølge.

Så DET er et godt alternativ, hvis man uansett ikke vil seile.

 

Da vi vokste opp så ble båten fylt opp med det meste av Donald Pocket etc før de lange strekkene, og det gikk fint :smiley:

Roger H.

 

Fersk seilbåtkaptein :)

Link to post

Du er jo inne på et par viktige poeng da; rekkevidde og tilgjengelighet i uthavn. Men jeg tror f.eks. ikke at en motorbåt som gjør 8-12 kn. snur alt på hodet. Ja man kommer litt raskere frem enn med en seilbåt som gjør 6-7 kn, men jeg tror kanskje ikke kjedsomhet pr. utseilt distanse er så mye bedre med en saktegående motorbåt, det skjer jo _ingen ting_ underveis. Men man kommer lenger på samme tid, det er ikke til å vri seg unna ...

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...