Jump to content

Noen som har erfaring med Alicraft 18?


Snusmumrikken

Recommended Posts

Har noen en ide når det kommer til mål?

 

Noen sier ca 210 bred, andre 220, noen 230cm. Noen sier at den er 5.4m lang, 5.6m lang og en annen kilde påsto 5.7 m lang. Vekta har jeg sett blir oppgitt til 500-560KG.

 

Har noen en ide om hvor jeg kunne finne data på dette? Ser at ca fart med 90HK er 35 knop med 2 per. 

Link to post
Share on other sites

Har en kamerat som hadde en sånn med 75HK Evinrude.  De bodde 2 stk i den på 10 dagers båttur i svenske skkjærgården.  Gikk fint det :-)

Den var litt lett så den var ikke så glad for sidevind. Den veier rundt 500kg så det sier jo seg selv :-)  Om den gikk godt i sjøen husker jeg ikke. Skal se om jeg finner noen bilder hjemme i fart.

Link to post
Share on other sites

Hadde vært helt kanon!

 

Ser at to på forumet her hadde en med 70HK evinrude type gammel, gikk 30 knop, en med 75KH E-tec som gikk i 32-33 knop.

 

Da burde vel en 90HK 2T gi iallefall 35 knop. 75HH versjonen av denne motoren (samme blokka på ca 1.4L) ga best ytelse når de testet F80, Yamaha 70 2T, E-tec 75 osv. Ga to knop høyere fart enn 75 E-tec. Og jeg har jo 15HK ekstra i tillegg, burde gi noen ekstra knop på topp. Blir nok uansett montert en fire blads alu for marsjfartens sin skyld.

 

Ser at vinkelen bunnen på den er slettes ikke dårlig. Vinkelen ser veldig grei ut. At den er lett er ingen overraskelse, eldre båter er jo som regel det. Ingen innerliner ol. At den ikke likte sidevind så bra er vel grunnet at det er en helplaner + overbygg som vinden får godt tak i?

 

Jeg begynner virkelig å like hvordan båten ser ut. Er veldig praktisk med den flate neste på overbygget når man skal gå i land, rekkene foran, brede dollbord osv. Iogmed at den er relativt lettkjørt så kan jeg godt holde følge med kameratene mine. iallefall 35 knop på topp er ganske bra. 

 

Hvordan vil denne 18/18.5(?) foteren være i sjøen sammenlignet med min Rana 16 (15.5 fot) i sjøen? Natt og dag i forskjell? Er jo tross alt ca 150KG tyngre, den er en god del lengre og bredere også.

Link to post
Share on other sites

Takker så meget!

 

Da ble en Alicraft kjøpt inn!

 

Tenker at en fire blads alu av typen spitfire vil passe ypperlig.

 

Men bensintank.. Kan få en 65L for 1000,-, eller en 91L for 1500. Hva er det greieste til en 90HK 2T? Drikker 40L på topp, pg ca 25L på marsj.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Noen som vet om denne infoen her stemmer?

 

http://www.maringuiden.se/u/KenSod/;action=minbat&content_only=true&id=14133

 

At den er 2.32m bred (7,6 fot) og 5.65m (18.5 fot) lang?

 

Undersøkt mer nå, flere sier at den har gode/greie sjøegenskaper med en 24 graders bunn, noe som må være mer enn akseptabelt. Ser fram til å få hentet båten og få tatt fatt i det lille prosjektet! :)

Båten som ble kjøpt: https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=85158507&fks=85158507

Redigert av Christian.T (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

FIkk opplysninger av vest-agder museet, eller rettere sagt - brosjyrene for Alicraft 18 Norwind og ALicraft 16 LX.

 

Bredden er faktisk på hele 2.3M, og lengden er 5.65M, altså 18.5 fot.  :thumbsup: Vil merke en liten forskjell fra Ranen på 1.98M og 4.75M i lengden. 

 

bilde

 

bilde

 

bilde

Redigert av Christian.T (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Hej,

 

Grattis till en fin båt!

 

Kul att hitta någon som håller på med ett liknande projekt som mitt eget. Jag har nyligen köpt en Alicraft Norwind 18 med en 80hk Mercury från mitten av 80-talet. Jag har tyvärr inte så mycket erfarenheter att dela med mig av ännu men det kommer förhoppningsvis med tiden. Det jag ska göra med min båt inför sommaren är en rejäl polering utvändigt, nytt kapell, lite uppfräschning av inredningen och en motorservice. 

 

Vad bra att du fått tag på broschyren, tyvärr är det lite dålig upplösning när man öppnar bilderna. Har du mer högupplösta bilder får du väldigt gärna skicka dem till mig :-)

 

/Erik

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da ble motor heist på båt igår..

 

MEN, motor passet kun på 3 av 4 bolter?

 

Styringen (idiotisk sylinderstyring montert på siden inni båten, istedenfor vanlig hydraulisk styring påmontert på motor) passer jo ikke heller da motor måtte heves såpass. Så må bore nye hull til den og montere den også. Er egentlig lagd for lav moments båter, men forrige eier hadde en 90HK Yamaha med samme styring og sa det gikk fint.

 

Per idag så står den ca 2 cm over bunnen med kavitasjonsplaten, alternativet var 2 cm under, da blir det heller over. 

 

Skal ordne tepper i båten (Sett på Teppeabo, dette:https://www.teppeabo.no/basic-079_213p.html) , samt malt det mindre fine lyseblå i båten da det er fast stoff, så jeg kjøper noe Jotun Shipoline etter tips fra Pinkvin(?). 

 

Så imorgen (eller idag, om jeg har tid, stor prøve på skolen imorgen) så skal jeg se om meg og fattern får ordnet motor og styringen slik at den er klar for sjøen iallefall. 3 av 4 lanterner fungerte, men er et kabelrot, så det må tas en skikk på også.

 

 

 

 

 

20170401_131047.jpg

Redigert av Christian.T (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er motor heist ned et hakk, ligger nå ca 1 cm over bunnen. Helt greit det med aluprop.

 

Styringer er montert, passet da vi heiset ned. Motor startet på første forsøk(!). Vrei bare om nøkkelen. :-) Utrolig imponert over denne gamle totakteren (fra 2001). 

 

Båt er oppgitt til 31-32 knop med 70/75 HK, så satser på 34-35 knop med 90 HK. Er jo en kraftig motor på 1.4L.


Skal bruke resten av kvelden til å øve, kom just inn etter å ha holdt på i ca 5 timer.

Link to post
Share on other sites

Christian.T skrev On 1.2.2017 at 16.35:

Undersøkt mer nå, flere sier at den har gode/greie sjøegenskaper med en 24 graders bunn, noe som må være mer enn akseptabelt. Ser fram til å få hentet båten og få tatt fatt i det lille prosjektet! :)

Båten som ble kjøpt: https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=85158507&fks=85158507

 

24 graders v-bunn er nok å ta i :)   - det blir litt for ekstremt for en slik type båt

Link to post
Share on other sites

Testet idag.

 

Skuffet over toppfart med 15P propell. Lå på turtallsperra og 28 knop. Byttet til 19P (som originalt lå på) ca 5200-5300 og 30 knop i ganske så urolig sjø + ganske mye motvind. Blåste opp godt. Så at den gjør 32-33 knop på flatt vann, en rolig fin dag er ikke usannsynlig. 

 

Utrolig irriterende at jeg kjøpte den 15P propellen, skulle ha testet med 19P først.. Men herremegjesus for en aks med 15P. Lå i full plan fra Idle/nøytral til full gnu på ca 3 sekunder (testet med stoppeklokke). Men 19P tok det ca 6 sekunder. 

 

Så at det blir en 19P stål etterhvert, er ikke usannsynlig. Båten er fortung, så aksen var ganske bra all-around. Tenker at mer vekt bak er mye bedre enn foran.

 

Ellers, fornøyd med båten. Er greit med vindfang, så var uvandt å kontrollere når man skulle legge til. Men øvelse gjør mester! 

Redigert av Christian.T (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Testet idag. 28-29 knop med ca 5100-5200 RPM. 

 

Blir så jævlig forbanna når follk med samme båt og 70HK kjører raskere enn meg. Snakket med en på FB igår, fikk 35 knop under optimale forhold, mens jeg får snaut 30.. 

 

Noe galt med motoren?

Link to post
Share on other sites

Testa 13 3/4 x 15 og 13x19P. 


Med 15P så fikk jeg ca 5900-6000 RPM. Mens med 19P så fikk jeg 5000-5100. Så jeg fikk tak i en billig 17P propell (Link til annonse: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=94660286&fks=94660286) og kjøpte en 17P for 300,- + frakt (totalt 470,-). Propellen så ganske grei ut. Så burde ikke være vanskelig å selge om den ikke skulle være så grei. Men tror nok det blir den optimale propellen. Kanskje jeg får litt mer fart ut av den også..

 

Sjekker om forgasserne åpner seg helt og riktig etter skolen idag. 

Redigert av Christian.T (see edit history)
Link to post
Share on other sites

17" er nok rett størrelse ja... 

 

Kan også være andre ting som påvirker fart mellom 2 tilsynelatende like båter.    Feks tilstand på propell, hvor glatt er den under, er det ekstra vekt, hvordan måles farta (gps eller trykklogg, og er det gps så er ikke alltid "max speed" å stole på.   Og noen smører gjerne på med en skryteknop eller 2 ekstra...

.. og så ser man jo av og til tilfeller hvor båt har stått uheldig opplagret på henger , som har gjort den innhul i skroget slik at man ikke får løftet skroget ut av vannet. 

Link to post
Share on other sites

Måles med GPS på mobil. 

 

Alle propellene jeg har testet er fine. 19P flasset litt på lakken, 15P var ny. 17P ser ganske bra ut. Ingen skader på blader o.l.

 

Den planer jo nede i 15-16 knop. Bryr meg ikke så mye om toppfart, men ønsker best mulig marsjfart. 

 

20 knop med 19P var på ca 3600 mener jeg å huske, mens på 15P så var det 4000.

Link to post
Share on other sites

Ja, vet at det med GPS og trykklogg er BS. Pluss/minus 5 på knopmåler. 

 

En med Alicraft 18 og 90HK tohatsu får 35 under optimale forhold. Skal høre hvordan han måler.

 

Om jeg hadde fått f.eks 32 knop, burde jeg være glad nok?

 

Det "rare" er at motoren bruker veldig lite bensin. Vi var borte fire timer første dagen med sjøsetting, hvorav 1 1/2/2 timer var vi ute på sjøen. Vi brukte kun 10-12L den dagen med masse blandet kjøring.

 

Tanken var ca full når vi begynte, og ca halvfull når vi forlot. Fikk bekreftet dette da jeg kun fikk fylt opp 12L på min 25L tank

 

Redigert av Christian.T (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...