Snusmumrikken Svart 19.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.April.2017 Gasserne åpner seg helt iallefall. Kunne dytte de bittelitt mer, men var ikke merkbart. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Snusmumrikken Svart 24.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.April.2017 Henter "ny" propell idag, tenker jeg tester imorgen. :-) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Snusmumrikken Svart 30.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2017 Fikk 5400 på turtallet og ca 29/30 knop. Fikk handlet inn en 2002 mod Mercury 125HK to-takt til en latterlig pris. Veldig god komp. På alle sylindre også. Veier kun 20KG mer (160KG), men har 35 HK ekstra. Er igrunn en firesylindret versjon av min. Dvs 1848CC. Mercury 125 2+2. Iflg. Nettet så yter denne modellen utrolig bra, de er spesielt sterke "in their HP-rating". Satser på 36-38 knop. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
alphaman Svart 30.April.2017 Link til dette innlegget Svart 30.April.2017 Tipper du klarer 34 knop og en stor bensin regning følger med Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 30.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2017 Har du ikke noe produktivt å komme med, så ønsker jeg ingen flere kommentarer fra deg. Takk! :-) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 ikke for å være party-pooper, men mistenker det kan være litt mer realisme i alphaman i sine tips... slett ikke alltid økt motorstørrelse gir den forventede fartsøkningen. Men forbruksøkningen er værre å slippe unna Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snusmumrikken Svart 1.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 (redigert) Ikke det jeg ble irritert over, men det siste.. Uansett, blir spennende å se hva slags propell jeg må ha på "nye" motoren. Får beklage, var en smule irritert og trøtt når jeg skrev innlegget, og en gledesdreper gjorde meg ikke blidere. :) Redigert 1.Mai.2017 av Christian.T (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Sigisa Svart 16.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 16.Juli.2018 Hoi, henta en alicraft 18 med mercury 135hk v6. Båt er fra slutten av 70 eller begynnelsen av 80 tallet, og motor slutten av 90 tallet trodde selger. Oppga toppfart til 48/50 knop, men anbefalte ikke å gå med den hastigheten. Han mente 135 v6 va litt i overkant av hva båten trenger. Har kun vært en sving utfor havna for å se om ting fungerte, nå gjenstår en litt lengre testtur ? Sitér dette innlegget Link to post
Vegard_G Svart 17.Juli.2018 Link til dette innlegget Svart 17.Juli.2018 Jeg hadde en slik en med 90hk 2takter-motor før .Gikk som en kule, veldig fornøyd med båten. Hadde vært gammel politibåt i Bergen visstnok. Angrer på at den ble solgt. Men nå er det seilbåt som gjelder :) Sitér dette innlegget Link to post
Båt tur Svart 7.Desember.2018 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2018 Hvor mange knop med yamaha f100 2009 mod på alicraft 18 Nordwind Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 10.Desember.2018 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2018 Tipper ca 32-35, basert på at jeg fikk ca 30-31 med 90HK, og ca 37-39 med 125HK. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
deerhunt Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 (redigert) Hei, oppdaget plutselig at jeg har en Alicraft 18 åpen type. Han jeg kjøpte den av påsto hardnakket at det var en Roland 550 og jeg visste ikke bedre! Det spørs vel om det ikke skulle være Moland siden Alicraft ble delvis oppkjøpt av Moland Marine. Ser at skroget er likt med den nevnte båt. Dog var dekket i meget dårlig forfatning så jeg er i ferd med å bytte det. Motoren som står på er en 60 hk Tohatsu 2 takter. Kanskje litt liten motor, men jeg har ennå ikke fått prøvd en skikkelig da den som sagt er under reprasjon. Jeg skal legge inn bilde senere. Noen som vet maks HK påhenger på denne i åpen versjon? Per G. Redigert 8.Juli.2020 av deerhunt La til bilde (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
deerhunt Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 Der kom bildene. Per G. Sitér dette innlegget Link to post
myhreoe Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 Hei, i følge tidligere eier så har jeg og en Alicraft18,5. Men min tror jeg er bygget om til skjærgårdsjeep privat. Har i dag en Evinrude 90 V4 . Men får ikke mer en 22-23 knop, skal gå ned på pitch. Får og kun 4200 rpm på motor. Sitér dette innlegget Stolt eier av båtførerbevis Link to post
deerhunt Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 Det har vært byttet dekk av ett firma visstnok i 2014, men man kan vel si at de ikke har så mye peil på dette med glassfiber. Den ble nok også ombygd til selvlensende type da. Alle spant må lages nye. Så det blir en ganske omfattende jobb. Per G. Sitér dette innlegget Link to post
deerhunt Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 myhreoe, det ser da meget bra ut til å være hjemmebygget innerliner. Per G. Sitér dette innlegget Link to post
myhreoe Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 Ja ser grei ut, er endel som er gjort veldig dårlig. Kjøpte den i fjor Mai, men såg raskt at jeg måtte bytte dørken. Så jeg reiv opp og støypte ny dørk, 15 mm x finer som kjernematriell, 2 lag 400 glasfiber under Og 4 lag oppå. Skal ta opp til høsten og bytte hekken da det er råte xfiner der og. Skal og lage ny sittegruppe bak da det som er i dag er feil for mitt bruk. Sitér dette innlegget Stolt eier av båtførerbevis Link to post
deerhunt Svart 8.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 8.Juli.2020 Jeg har vurdert kryssfiner igjen, men kom til at det kanskje ikke var så lurt. Dette var gjordt i 2014. Firmaet som hadde lagt ny dørk på denne hadde kun malt kryssfineren under. De hadde heller ikke slipt ned Top/gelcoaten så jeg kunne mest rive glassfibere løs fra sidene. Har kjøpt to plater Divinycell som jeg skal bruke. Kryssfineren i hekken er ikke helt god her heller, men frykter alt for mye arbeid om jeg skal ta det også. Tenker å legge 3 lag med Karbonfiber og epoxy på utsiden i hekken samt ny og litt større motorplate i brun kryssfiner. Sitér dette innlegget Link to post
myhreoe Svart 11.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2020 Har ikke den luka som du har foran konsollen. Men har tenkt på å skjære ut og lage luke. Har mine batteri under der. En av prosjektene blir å montere T Top. Har importert i fra Kina, av den grunn står konsollen litt lenger fremme enn vanlig. Om det blir montert nå eller etterbytte av akterspeilet er jeg ikke sikker på. Sitér dette innlegget Stolt eier av båtførerbevis Link to post
deerhunt Svart 11.Juli.2020 Link til dette innlegget Svart 11.Juli.2020 Jeg er litt usikker på om vi skal forsette tråden til Snusmumrikken, eller om vi skal starte en ny om Reprasjon og oppussing av Alicraft 18? Hva mener du Snusmumrikken..... Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 7.August.2020 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2020 For min del er det bare å kjøre på! Alltid kult å følge med, snur meg når jeg ser en Alicraft 18 på sjøen nå til tross for at jeg har oppgradert litt. :-D Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
deerhunt Svart 10.August.2020 Link til dette innlegget Svart 10.August.2020 Ja en Uttern med E-Tec er jo en flott oppgradering . Men da fortsetter jeg å legge inn bilder her. Fra etter jeg oppdaget fadesen og til nå. Det går jo ikke så fort og så må man jo på jobb av og til (14 dg i slengen). Også har jeg det trangt i garasjen. Når det ikke regner så er det ut å slipe. Sitér dette innlegget Link to post
deerhunt Svart 10.August.2020 Link til dette innlegget Svart 10.August.2020 Her begynner jeg å forstå galskapen. Fram med stikksaga for å komme til. Dette kan kalles pill råte! Heldigvis var det ikke råte helt opp. Sitér dette innlegget Link to post
deerhunt Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Her ser vi noe av motorbrønnen opp ned, svart og stygg. Sopp? Nytt speil tilpasses Sitér dette innlegget Link to post
deerhunt Svart 11.August.2020 Link til dette innlegget Svart 11.August.2020 Endelig klar til å støype. Karbonfiber og Epoxy, to lag bakom kryssfinerplata som ble satt på plass i "våt" Karbonfiber med Epoxy og brukt limtvinge på . Som vi ser så er karbonfiberen fra baksiden av finerplata brettet opp og ned i skjøten på speilet. Dette blir som ett puslespill! Her er det kommet på 3 lag karbonfiber med 6 lags overlapp på ca 30 cm på midten og 8 lag i overgang mellom speil og skrog. Planen er å legge noen lag til med karbonfiber. Jeg har til nå brukt bare Biltemas karbonfiber som er 200 gr pr m2, men har i bestilling 400gr/m2 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.