Jump to content

Noen som har erfaring med Alicraft 18?

Snusmumrikken

Recommended Posts

Fikk 5400 på turtallet og ca 29/30 knop.

Fikk handlet inn en 2002 mod Mercury 125HK to-takt til en latterlig pris. Veldig god komp. På alle sylindre også.

Veier kun 20KG mer (160KG), men har 35 HK ekstra. Er igrunn en firesylindret versjon av min. Dvs 1848CC. 

Mercury 125 2+2. Iflg. Nettet så yter denne modellen utrolig bra, de er spesielt sterke "in their HP-rating".

Satser på 36-38 knop.

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

ikke for å være party-pooper, men mistenker det kan være litt mer realisme i  alphaman i sine tips...  slett ikke alltid økt motorstørrelse gir den forventede fartsøkningen. Men forbruksøkningen er værre å slippe unna :pray:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

• 1 år senere...

Hoi, henta en alicraft 18 med mercury 135hk v6. Båt er fra slutten av 70 eller begynnelsen av 80 tallet, og motor slutten av 90 tallet trodde selger. Oppga toppfart til 48/50 knop, men anbefalte ikke å gå med den hastigheten. Han mente 135 v6 va litt i overkant av hva båten trenger. Har kun vært en sving utfor havna for å se om ting fungerte, nå gjenstår en litt lengre testtur ?

• 4 måneder senere...
  • 1 år senere...

Hei, oppdaget plutselig at jeg har en Alicraft 18 åpen type. Han jeg kjøpte den av påsto hardnakket at det var en Roland 550 og jeg visste ikke bedre! Det spørs vel om det ikke skulle være Moland siden Alicraft ble delvis oppkjøpt av Moland Marine. Ser at skroget er likt med den nevnte båt. Dog var dekket i meget dårlig forfatning så jeg er i ferd med å bytte det. Motoren som står på er en 60 hk Tohatsu 2 takter. Kanskje litt liten motor, men jeg har ennå ikke fått prøvd en skikkelig da den som sagt er under reprasjon. Jeg skal legge inn bilde senere. Noen som vet maks HK påhenger på denne i åpen versjon?

Per G.

Redigert av deerhunt
La til bilde (see edit history)

Ja ser grei ut, er endel som er gjort veldig dårlig. Kjøpte den i fjor Mai, men såg raskt at jeg måtte bytte dørken. Så jeg reiv opp og støypte ny dørk, 15 mm x finer som kjernematriell, 2 lag 400 glasfiber under Og 4  lag oppå. Skal ta opp til høsten og bytte hekken da det er råte xfiner der og. Skal og lage ny sittegruppe bak da det som er i dag er feil for mitt bruk.

Stolt eier av båtførerbevis

Jeg har vurdert kryssfiner igjen, men kom til at det kanskje ikke var så lurt. Dette var gjordt i 2014. Firmaet som hadde lagt ny dørk på denne hadde kun malt kryssfineren under. De hadde heller ikke slipt ned Top/gelcoaten så jeg kunne mest rive glassfibere løs fra sidene.

Har kjøpt to plater Divinycell  som jeg skal bruke. Kryssfineren i hekken er ikke helt god her heller, men frykter alt for mye arbeid om jeg skal ta det også. Tenker å legge 3 lag med Karbonfiber og epoxy på utsiden i hekken samt ny og litt større motorplate i brun kryssfiner.

Har ikke den luka som du har foran konsollen. Men har tenkt på å skjære ut og lage luke. Har mine batteri under der. En av prosjektene blir å montere T Top. Har importert i fra Kina,  av den grunn står konsollen litt lenger fremme enn vanlig. Om det blir montert nå eller etterbytte av akterspeilet er jeg ikke sikker på. 

Stolt eier av båtførerbevis

• 4 uker senere...

Endelig klar til å støype. Karbonfiber og Epoxy, to lag bakom kryssfinerplata som ble satt på plass i "våt" Karbonfiber med Epoxy og brukt limtvinge på

.fullsizeoutput_957.jpeg.934bb67f5cd7011e6064bd2ef9267c29.jpeg

Som vi ser så er karbonfiberen fra baksiden av finerplata brettet opp og ned i skjøten på speilet. 

Dette blir som ett puslespill!

fullsizeoutput_960.jpeg.5dde5a530424f46a2825d6b027a8a7ab.jpeg

fullsizeoutput_961.jpeg.418881ab41833224f8fef94af51f70b7.jpeg

Her er det kommet på 3 lag karbonfiber med 6 lags overlapp på ca 30 cm på midten og 8 lag i overgang mellom speil og skrog.

Planen er å legge noen lag til med karbonfiber. Jeg har til nå brukt bare Biltemas karbonfiber som er 200 gr pr m2, men har i bestilling 400gr/m2

fullsizeoutput_962.jpeg.d2df750ba8884af6f3f98509529cd5fa.jpeg

fullsizeoutput_960.jpeg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...