Jump to content

Noen som har erfaring med Alicraft 18?


Snusmumrikken

Recommended Posts

Fikk 5400 på turtallet og ca 29/30 knop.

 

Fikk handlet inn en 2002 mod Mercury 125HK to-takt til en latterlig pris. Veldig god komp. På alle sylindre også.

 

Veier kun 20KG mer (160KG), men har 35 HK ekstra. Er igrunn en firesylindret versjon av min. Dvs 1848CC. 

 

Mercury 125 2+2. Iflg. Nettet så yter denne modellen utrolig bra, de er spesielt sterke "in their HP-rating".

 

Satser på 36-38 knop.

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post

ikke for å være party-pooper, men mistenker det kan være litt mer realisme i  alphaman i sine tips...  slett ikke alltid økt motorstørrelse gir den forventede fartsøkningen. Men forbruksøkningen er værre å slippe unna :pray:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ikke det jeg ble irritert over, men det siste..

 

Uansett, blir spennende å se hva slags propell jeg må ha på "nye" motoren. 

 

Får beklage, var en smule irritert og trøtt når jeg skrev innlegget, og en gledesdreper gjorde meg ikke blidere. :)

Redigert av Christian.T (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
  • 1 år senere...

Hoi, henta en alicraft 18 med mercury 135hk v6. Båt er fra slutten av 70 eller begynnelsen av 80 tallet, og motor slutten av 90 tallet trodde selger. Oppga toppfart til 48/50 knop, men anbefalte ikke å gå med den hastigheten. Han mente 135 v6 va litt i overkant av hva båten trenger. Har kun vært en sving utfor havna for å se om ting fungerte, nå gjenstår en litt lengre testtur ?

Link to post
  • 4 måneder senere...
  • 1 år senere...

Hei, oppdaget plutselig at jeg har en Alicraft 18 åpen type. Han jeg kjøpte den av påsto hardnakket at det var en Roland 550 og jeg visste ikke bedre! Det spørs vel om det ikke skulle være Moland siden Alicraft ble delvis oppkjøpt av Moland Marine. Ser at skroget er likt med den nevnte båt. Dog var dekket i meget dårlig forfatning så jeg er i ferd med å bytte det. Motoren som står på er en 60 hk Tohatsu 2 takter. Kanskje litt liten motor, men jeg har ennå ikke fått prøvd en skikkelig da den som sagt er under reprasjon. Jeg skal legge inn bilde senere. Noen som vet maks HK påhenger på denne i åpen versjon?

 

Per G.

 

Redigert av deerhunt
La til bilde (see edit history)
Link to post

Hei, i følge tidligere eier så har jeg og en Alicraft18,5. Men min tror jeg er bygget om til skjærgårdsjeep privat. Har i dag en Evinrude 90 V4 . Men får ikke mer en 22-23 knop, skal gå ned på pitch. Får og kun 4200 rpm på motor. 

BD6BA0E9-463A-4BA4-BCFE-BC24BB66E508.jpeg

Stolt eier av båtførerbevis

Link to post

Det har vært byttet dekk av ett firma visstnok i 2014, men  man kan vel si at de ikke har så mye peil på dette med glassfiber. Den ble nok også ombygd til selvlensende type da. Alle spant må lages nye. Så det blir en ganske omfattende jobb.

 

Per G.

Alicraft_3.jpg

Alicraft_4.jpg

Alicraft_5.jpg

Link to post

Ja ser grei ut, er endel som er gjort veldig dårlig. Kjøpte den i fjor Mai, men såg raskt at jeg måtte bytte dørken. Så jeg reiv opp og støypte ny dørk, 15 mm x finer som kjernematriell, 2 lag 400 glasfiber under Og 4  lag oppå. Skal ta opp til høsten og bytte hekken da det er råte xfiner der og. Skal og lage ny sittegruppe bak da det som er i dag er feil for mitt bruk.

Stolt eier av båtførerbevis

Link to post

Jeg har vurdert kryssfiner igjen, men kom til at det kanskje ikke var så lurt. Dette var gjordt i 2014. Firmaet som hadde lagt ny dørk på denne hadde kun malt kryssfineren under. De hadde heller ikke slipt ned Top/gelcoaten så jeg kunne mest rive glassfibere løs fra sidene.

Har kjøpt to plater Divinycell  som jeg skal bruke. Kryssfineren i hekken er ikke helt god her heller, men frykter alt for mye arbeid om jeg skal ta det også. Tenker å legge 3 lag med Karbonfiber og epoxy på utsiden i hekken samt ny og litt større motorplate i brun kryssfiner.

 

Link to post

Har ikke den luka som du har foran konsollen. Men har tenkt på å skjære ut og lage luke. Har mine batteri under der. En av prosjektene blir å montere T Top. Har importert i fra Kina,  av den grunn står konsollen litt lenger fremme enn vanlig. Om det blir montert nå eller etterbytte av akterspeilet er jeg ikke sikker på. 

Stolt eier av båtførerbevis

Link to post
  • 4 uker senere...

Ja en Uttern med E-Tec er jo en flott oppgradering :thumbsup:. Men da fortsetter jeg å legge inn bilder her. Fra etter jeg oppdaget fadesen og til nå. Det går jo ikke så fort og så må man jo på jobb av og til (14 dg i slengen). Også har jeg det trangt i garasjen. Når det ikke regner så er det ut å slipe. 

Link to post

Endelig klar til å støype. Karbonfiber og Epoxy, to lag bakom kryssfinerplata som ble satt på plass i "våt" Karbonfiber med Epoxy og brukt limtvinge på

.fullsizeoutput_957.jpeg.934bb67f5cd7011e6064bd2ef9267c29.jpeg

 

Som vi ser så er karbonfiberen fra baksiden av finerplata brettet opp og ned i skjøten på speilet. 

 

Dette blir som ett puslespill!

fullsizeoutput_960.jpeg.5dde5a530424f46a2825d6b027a8a7ab.jpeg

 

fullsizeoutput_961.jpeg.418881ab41833224f8fef94af51f70b7.jpeg

 

Her er det kommet på 3 lag karbonfiber med 6 lags overlapp på ca 30 cm på midten og 8 lag i overgang mellom speil og skrog.

Planen er å legge noen lag til med karbonfiber. Jeg har til nå brukt bare Biltemas karbonfiber som er 200 gr pr m2, men har i bestilling 400gr/m2

fullsizeoutput_962.jpeg.d2df750ba8884af6f3f98509529cd5fa.jpeg

fullsizeoutput_960.jpeg

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...