Jump to content

Skru fra hverandre gammel vindskjerm. Skruer knekker!

MikkelRev

Recommended Posts

Der jeg jobbet tidligere borret vi en del i aluminium. Vi hadde stadig problemer med at aluminiumsspona "brant" seg fast på tuppen/eggen på borret. Utrolig tungvint, og gjorde at vi brukte lang tid. Så var det en som fant ut at det hjalp merkbart dersom man dyppet tuppen på borret i rødsprit innimellom, kanskje hvert 5.-10. sekund. Ikke spør meg hvorfor, men da festet ikke aluminiumen seg på borret. Det holdt seg skarpere lenger også.

Litt off-topic dette, og jeg aner ikke om det kan hjelpe i ditt tilfelle. Men tenkte at det kunne være verdt et forsøk? Dryppe noen dråper ned langs skruen?

Der jeg jobbet tidligere borret vi en del i aluminium. Vi hadde stadig problemer med at aluminiumsspona "brant" seg fast på tuppen/eggen på borret. Utrolig tungvint, og gjorde at vi brukte lang tid. Så var det en som fant ut at det hjalp merkbart dersom man dyppet tuppen på borret i rødsprit innimellom, kanskje hvert 5.-10. sekund. Ikke spør meg hvorfor, men da festet ikke aluminiumen seg på borret. Det holdt seg skarpere lenger også.

Litt off-topic dette, og jeg aner ikke om det kan hjelpe i ditt tilfelle. Men tenkte at det kunne være verdt et forsøk? Dryppe noen dråper ned langs skruen?

Ikke sikkert det er dumt. Tror jeg prøver meg med noe rustløser av noe slag og lar det ligge et par dager. Evt blir det nok varme.. :) men takk for tips.

Ingen brannfarlig kjøleveske er etter noen lærebok idag, Komodo  :wink:

Og når det gjelder å "slå på skruene" så er det ikke noe artig å foreslå det, føles egentlig som et nederlag... jeg pleier å predike at "om du ikke klarer å løse et problem uten å slå, så har du fortsatt et problem..."  men når det gjelder "gjæra" skruer så har jeg prøvd syrer, smøremidler, okseblod (penetrant), tran, diesel (selvfølgelig), varme med punktsveis, ultralyd (risting), frysing, banning, en båt nok nesten fyr ++++

Har rett og slett litt vondt av Mikkelrev, som skal sloss med sånne bestialske skruer...  :crazy:

Hvis du kommer til å helle noe på skruene, er det en kjent sak at ekte Coca Cola er utmerket til å løse opp rust og irr.

Har selv benyttet det på fastrustede skruer med godt resultat, men om det funker på aluminium aner jeg ikke.

Ellers er jo CRC 5.56 / 6.66 og WD40 utmerkede penetrerende oljer. De er jo på trykkbokser med sprayerør så det skal være mulig å få strålen dit du vil ha den.

Alt dette trenger noen timer på seg for å virke ordentlig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...