MikkelRev Startet 24.Januar.2017 Link til dette innlegget Startet 24.Januar.2017 Noen som har skrudd fra hverandre sånn gammel vindskjerm som vinduene er klemt inni? Syrefaste skruer og aluminiumsramme er liksom veldig genialt! Skruene knekker jo for et godt ord. Tips til å unngå dette? Varme? Spray? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 24.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2017 Rustfrie skruer som er skrud inn i aluminium uten at det er brukt riktig pasta på dem vil nærmest være som sveiset fast etter noen år. Er nokk ikke stort du kan gjøre de får bare knekke så får du heller borre de ut senere. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 24.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2017 Varme hjelper godt, men det kan jo skade glasset eller materiale rundt karmen Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2017 Kommer du til fra baksiden kan du forsøke å slå skuene som stikker ut sideveis for å løsne skruen fra hullet/lage slakk. Om det er en Windy FC23 du jobber med så kommer du vel bare til skruene i fronten. Sitér dette innlegget Link to post
MikkelRev Svart 24.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2017 Ja er det jeg har merket på andre lignende ting, at det er neeeten umulig. Er windy 23'n ja. Skal ha alt fra hverandre og lakkere opp rammeverket og bytte pakninger. Skulle hatt induksjonsvarmee kjenner jeg :) Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2017 Du kan også slå skruen tilbake inn i hullet for å prøve og oppnå litt slakk... slik at det herlige hvite pulveret kan gi slipp på skruene dine.. Sitér dette innlegget Link to post
MikkelRev Svart 24.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Januar.2017 Du kan også slå skruen tilbake inn i hullet for å prøve og oppnå litt slakk... slik at det herlige hvite pulveret kan gi slipp på skruene dine.. Får prøve på det. Takk:) Sitér dette innlegget Link to post
Rytteren Svart 25.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2017 Der jeg jobbet tidligere borret vi en del i aluminium. Vi hadde stadig problemer med at aluminiumsspona "brant" seg fast på tuppen/eggen på borret. Utrolig tungvint, og gjorde at vi brukte lang tid. Så var det en som fant ut at det hjalp merkbart dersom man dyppet tuppen på borret i rødsprit innimellom, kanskje hvert 5.-10. sekund. Ikke spør meg hvorfor, men da festet ikke aluminiumen seg på borret. Det holdt seg skarpere lenger også. Litt off-topic dette, og jeg aner ikke om det kan hjelpe i ditt tilfelle. Men tenkte at det kunne være verdt et forsøk? Dryppe noen dråper ned langs skruen? Sitér dette innlegget Link to post
MikkelRev Svart 25.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2017 Der jeg jobbet tidligere borret vi en del i aluminium. Vi hadde stadig problemer med at aluminiumsspona "brant" seg fast på tuppen/eggen på borret. Utrolig tungvint, og gjorde at vi brukte lang tid. Så var det en som fant ut at det hjalp merkbart dersom man dyppet tuppen på borret i rødsprit innimellom, kanskje hvert 5.-10. sekund. Ikke spør meg hvorfor, men da festet ikke aluminiumen seg på borret. Det holdt seg skarpere lenger også. Litt off-topic dette, og jeg aner ikke om det kan hjelpe i ditt tilfelle. Men tenkte at det kunne være verdt et forsøk? Dryppe noen dråper ned langs skruen? Ikke sikkert det er dumt. Tror jeg prøver meg med noe rustløser av noe slag og lar det ligge et par dager. Evt blir det nok varme.. :) men takk for tips. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2017 Rødsprit som kjølevæske på aluminium er helt etter læreboka, men det hjelper deg vel neppe med å få ut skruene. Jeg har mest tro på trikset til dieselfan. Men få noen til å holde imot på baksiden av aluramma med en tung stålkloss. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
dieselfan Svart 25.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2017 Ingen brannfarlig kjøleveske er etter noen lærebok idag, Komodo Og når det gjelder å "slå på skruene" så er det ikke noe artig å foreslå det, føles egentlig som et nederlag... jeg pleier å predike at "om du ikke klarer å løse et problem uten å slå, så har du fortsatt et problem..." men når det gjelder "gjæra" skruer så har jeg prøvd syrer, smøremidler, okseblod (penetrant), tran, diesel (selvfølgelig), varme med punktsveis, ultralyd (risting), frysing, banning, en båt nok nesten fyr ++++ Har rett og slett litt vondt av Mikkelrev, som skal sloss med sånne bestialske skruer... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 25.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2017 , banning, Kanskje det man kommer lengst med Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
WGM Svart 25.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 25.Januar.2017 Hvis du kommer til å helle noe på skruene, er det en kjent sak at ekte Coca Cola er utmerket til å løse opp rust og irr. Har selv benyttet det på fastrustede skruer med godt resultat, men om det funker på aluminium aner jeg ikke. Ellers er jo CRC 5.56 / 6.66 og WD40 utmerkede penetrerende oljer. De er jo på trykkbokser med sprayerør så det skal være mulig å få strålen dit du vil ha den. Alt dette trenger noen timer på seg for å virke ordentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.