nik0lai Startet 24.Januar.2017 Del på Facebook Startet 24.Januar.2017 (redigert) Hei. Jeg har montert en Yanmar 6LY2M-STED som har 12v systemspenning. Den gamle motoren, og resten av båten, går på 24v. Så jeg skal bytte til en 24v dynamo, for å lade min 24v batteribank. Og deretter lade 12v startbatteriet med en dc/dc lader. Så langt er alt greit. MEN så kommer utfordringen. Hvordan skal jeg få ladelampe, og jo også fungerer som magnetisering før oppstart, til å fungere? Jeg er elektriker/automatisering. Så jeg har forståelse for hva jeg driver med, og nettopp derfor vet jrg at å blande 12 og 24v fort blir kluss. Så da håper jeg på å høste erfaringer fra noen som har gjort noe lignende? Redigert 24.Januar.2017 av nik0lai (see edit history) Sitér dette innlegget Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder Link to post
Cheyenne Svart 24.Januar.2017 Del på Facebook Svart 24.Januar.2017 Da bruker du et rele med 12volt spole som blir forsynt fra tenningslåsen og med 24 volt inn på "bryteren" i releet som går videre til ladelampe og igjen videre til dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 24.Januar.2017 Del på Facebook Svart 24.Januar.2017 Som Cheyenne foreslår: Her fra en tidligere tråd: https://baatplassen.no/i/topic/117427-24-volts-dynamo-starter-lading-f%C3%B8rst-ved-ca-1800-omin/page-1#entry1710118 Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Bårdp Svart 24.Januar.2017 Del på Facebook Svart 24.Januar.2017 Bare hiv en diode i serie med ladelampen slik at den ikke lyser når dynamoen lader. 12v er plenty til magnetisering. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 24.Januar.2017 Del på Facebook Svart 24.Januar.2017 Ladelampa lyser jo ikke når dynamoen lader? Hvorfor skulle den det? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bårdp Svart 24.Januar.2017 Del på Facebook Svart 24.Januar.2017 Jo den vil lyse om du tar strøm til den fra et 12V anlegg og dynamoen lader med 28V. Strømmen vil da gå motsatt vei i lampa og du får 14V spenningsfall over lampa som vil gi det samme lyset som om dynamoen ikke lader. Men dette kan enkelt ungås med å sette en diode til et par kroner i serie med lampa. Forutsetningen for at dette skal virke er at 12V og 24V anlegget har felles 0V. Ikke akkurat noen rakettvitenskap om en nå ikke har elektroutdannelsen fra sosionomhøyskolen. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.Januar.2017 Del på Facebook Svart 25.Januar.2017 Jo jo. Jeg for min del synes releløsningen høres ut som en greiere løsning. Men så er jeg verken elektriker eller sosionom da, så hva vet jeg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Dinamo Svart 25.Januar.2017 Del på Facebook Svart 25.Januar.2017 Bare hiv en diode i serie med ladelampen slik at den ikke lyser når dynamoen lader. 12v er plenty til magnetisering. Denne løsningen bør vera grei, dynamoen treng ikkje meir enn det som skal til for å overvinna terskelspenningen i transistorane i regulatoren for å komma i gang. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.