Jump to content

24v dynamo på 12v motor, hvordan løse ladelampe/magnetisering?

nik0lai

Recommended Posts

Hei.

Jeg har montert en Yanmar 6LY2M-STED som har 12v systemspenning.

Den gamle motoren, og resten av båten, går på 24v.

Så jeg skal bytte til en 24v dynamo, for å lade min 24v batteribank. Og deretter lade 12v startbatteriet med en dc/dc lader.

Så langt er alt greit.

MEN så kommer utfordringen. Hvordan skal jeg få ladelampe, og jo også fungerer som magnetisering før oppstart, til å fungere?

Jeg er elektriker/automatisering. Så jeg har forståelse for hva jeg driver med, og nettopp derfor vet jrg at å blande 12 og 24v fort blir kluss. Så da håper jeg på å høste erfaringer fra noen som har gjort noe lignende?

Redigert av nik0lai (see edit history)

Laguna 1150 - Kallenavn: Rabalder 

Jo den vil lyse om du tar strøm til den fra et 12V anlegg og dynamoen lader med 28V. Strømmen vil da gå motsatt vei i lampa og du får 14V spenningsfall over lampa som vil gi det samme lyset som om dynamoen ikke lader. Men dette kan enkelt ungås med å sette en diode til et par kroner i serie med lampa. Forutsetningen for at dette skal virke er at 12V og 24V anlegget har felles 0V.  Ikke akkurat noen rakettvitenskap om en nå ikke har elektroutdannelsen fra sosionomhøyskolen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...