chrisrik Posted January 24, 2017 Share Posted January 24, 2017 Hei! Har ombord en Lowrance Link-5 VHF, med en utgang for tilkobling av ekstern høyttaler.' Som det står i manualen: "Use a 4 Ohm 4 Watt external speaker. White wire to speaker (+). Bare wire to speaker (-)" Mitt spørsmål; idag finnes det mange fine små blåtannsendere som tilkobles en minijack. Er det noe i veien for å koble en sånn sak til + og -, for deretter å få lyden fra VHF'en inn på mine Bose QC35 blåtann-headset? Å lodde på en sånn female-minijackkontakt bør ikke by på veldig store problemer, selv for meg Men så er spørsmålet om 4 ohm og 4 watt-utgangen vil skape trøbbel? Legger ved en link til eksempel på blåtann-sender; http://proff.elko.no/blatann-sender/elko-sound-a2dp-sender-article1727-932.html Takk for svar! Quote Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Erik Posted January 24, 2017 Share Posted January 24, 2017 Det der var en god ide. Selv har jeg en lang ledning jeg drar opp i cockpit og kobler høytaler til. Men jeg har jo oppladbar blåtann høytaler til musikk som hadde vært mer praktisk å bruke. Si fra om du får det til.. Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Skrujeden Posted January 24, 2017 Share Posted January 24, 2017 Husk at dette er en utgang med forsterker. Det vil si at du må ha en blåtann sender som han ta i not et forsterket sognal og ikke bare linjesignal (minijack, phono, xlr med mer). Det finnes overganger som lager forsterket signal om til linjesignal. Husker jeg ikke feil har biltema dette for en billig penge. Når det er sagt, så er jeg usikker på om jeg hadde turt å "mekke" en slik løsning hvis jeg ikke også høyttaleren i vhfen fungerte samtidig med blåtanndingsen. Det ville jo være dumt å gå glipp av viktig info på vhfen pga feil i blåtanntilkoblongen. Det er jo slik at mange dupedingser og trådløse løsninger ikke altid er like pålitelige. Quote Link to post
chrisrik Posted January 24, 2017 Author Share Posted January 24, 2017 Når det er sagt, så er jeg usikker på om jeg hadde turt å "mekke" en slik løsning hvis jeg ikke også høyttaleren i vhfen fungerte samtidig med blåtanndingsen. Det ville jo være dumt å gå glipp av viktig info på vhfen pga feil i blåtanntilkoblongen. Det er jo slik at mange dupedingser og trådløse løsninger ikke altid er like pålitelige. Definitivt.. Blåtannsenderen er tenkt være et supplement. Tok det for gitt at begge er operativ.. Dvs høyttaller i selve VHF, håndsett og ekstern høyttaler. Men det må sjekkes. Quote Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Skrujeden Posted January 24, 2017 Share Posted January 24, 2017 Denne må nok stå mellom vhf og blåtannsaken. Ellers blir det bare klipping og tull. http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilstereo/Monteringsdeler/Hoyniva-omformer-2000035005/ Quote Link to post
Erik Posted January 25, 2017 Share Posted January 25, 2017 Hos meg er begge høytalere, både den innebygde og den ekstra , aktive samtidig, så om blåtann detter ut, eller går tom for strøm, så ville jeg hørt at det foregikk noe på vhf under dekk, bare ikke like godt. Quote Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
shipahoy Posted January 25, 2017 Share Posted January 25, 2017 (edited) Tror en 1 kOhm i serie med en 470 Ohm motstand på utgangen gir rett nivå. For å være sikker på at ikke blåtannsenderen blir ødelagt kan du bruke 1k og 220R. Blåtann kobles til 220R motstanden. Dette forutsetter forresten at du ikke har laderen tilkoblet blåtannsenderen... Hvis du skal kunne lade blåtannsenderen når den er koblet til, er det tryggest å sette inn en DC-blokkerings kondensator i tillegg. Edited January 25, 2017 by shipahoy (see edit history) Quote Link to post
chrisrik Posted January 25, 2017 Author Share Posted January 25, 2017 her var mye ord en ikke-elektriker forsto.. linken til biltema var enkel, men ikke 100% dersom blåtanna skal lades? det shipahoy snakker om, hørtes dyrt ut... Quote Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
shipahoy Posted January 25, 2017 Share Posted January 25, 2017 Ca 20 kr. Tipper Biltema boksen gjør det samme :-) Quote Link to post
chrisrik Posted January 26, 2017 Author Share Posted January 26, 2017 Ca 20 kr. Tipper Biltema boksen gjør det samme :-) og jeg dit! Rapport følger ? må bare vente på litt bedre forhold for å herje. Vi har vært vellsignet med svært mye rart vær i det siste som ikke har innbydd på mekking i åpen båt.. Men Tromsø er jo Tromsø. Quote Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Recommended Posts