Jump to content

Stasjonær VHF (Link-5) koble blåtannsender til ekstern høyttaler

chrisrik

Recommended Posts

Hei!

Har ombord en Lowrance Link-5 VHF, med en utgang for tilkobling av ekstern høyttaler.'

Som det står i manualen:

"Use a 4 Ohm 4 Watt external speaker. White wire to speaker (+). Bare wire to speaker (-)"

Mitt spørsmål;

idag finnes det mange fine små blåtannsendere som tilkobles en minijack. Er det noe i veien for å koble en sånn sak til + og -, for deretter å få lyden fra VHF'en inn på mine Bose QC35 blåtann-headset?

Å lodde på en sånn female-minijackkontakt bør ikke by på veldig store problemer, selv for meg  :giggle:  Men så er spørsmålet om 4 ohm og 4 watt-utgangen vil skape trøbbel?

Legger ved en link til eksempel på blåtann-sender;

http://proff.elko.no/blatann-sender/elko-sound-a2dp-sender-article1727-932.html

Takk for svar!

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Husk at dette er en utgang med forsterker. Det vil si at du må ha en blåtann sender som han ta i not et forsterket sognal og ikke bare linjesignal (minijack, phono, xlr med mer). Det finnes overganger som lager forsterket signal om til linjesignal. Husker jeg ikke feil har biltema dette for en billig penge.

Når det er sagt, så er jeg usikker på om jeg hadde turt å "mekke" en slik løsning hvis jeg ikke også høyttaleren i vhfen fungerte samtidig med blåtanndingsen. Det ville jo være dumt å gå glipp av viktig info på vhfen pga feil i blåtanntilkoblongen. Det er jo slik at mange dupedingser og trådløse løsninger ikke altid er like pålitelige.

Når det er sagt, så er jeg usikker på om jeg hadde turt å "mekke" en slik løsning hvis jeg ikke også høyttaleren i vhfen fungerte samtidig med blåtanndingsen. Det ville jo være dumt å gå glipp av viktig info på vhfen pga feil i blåtanntilkoblongen. Det er jo slik at mange dupedingser og trådløse løsninger ikke altid er like pålitelige.

Definitivt.. Blåtannsenderen er tenkt være et supplement. Tok det for gitt at begge er operativ.. Dvs høyttaller i selve VHF, håndsett og ekstern høyttaler. Men det må sjekkes.

Christian Rikardson

Hjemmesiden min

Tror en 1 kOhm i serie med en 470 Ohm motstand på utgangen gir rett nivå. For å være sikker på at ikke blåtannsenderen blir ødelagt kan du bruke 1k og 220R.

Blåtann kobles til 220R motstanden.

Dette forutsetter forresten at du ikke har laderen tilkoblet blåtannsenderen...

Hvis du skal kunne lade blåtannsenderen når den er koblet til, er det tryggest å sette inn en DC-blokkerings kondensator i tillegg.

Redigert av shipahoy (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...