Jump to content

Forslag til leie av ca 30 ft seilbåt i Hellas/ Athen?

sandman1

Recommended Posts

Hei, Kule greier :smiley: 

Kona vil prøve å seile i Hellas, hun har blinket seg ut Hellas/ Athen og 17.06-25.06 for dette prosjektet. Ser også ut til at eldstegutten vil passe hus og bikkje® mens vi er borte, så dette begynner å virke litt greit. Så, om noen av dere her inne vet om noen greie/ seriøse firma som leier ut seilbåt, ca 30 ft (vil være 2 voksne og en semivoksen), nedi der, så vil jeg gjerne at dere sender med den infoen videre, enten her, eller til f.eks "knutsand 74 (  A) gmail  .com" ( fjerne mellomrom og bruk @).

og er også interessert i tips og "does and don'ts" som vi bør tenke på nede i der.

mvh

K

ps... oooommm detter går greit, så kanskje jeg kan få ho til å foreslå at vi skal selge Paycruiseren og kjøpe pinnebåt (igjen) etter hvert... :saint: 

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Athen er kanskje ikke beste utgangspunkt for å leie en 30 foter. Meltemien blåser hardt i området og man bør ha litt størrelse på båten da det blir krappe bølger. Dessuten er det relativt store avstander mellom havner i området kykliadene.

Jeg ville da heller leid båt fra Paros eller andre steder hvor man har cruising ground rett utenfor havnen. Da slupper man transportetappene

Seiling i Hellas kan anbefales. Det er mange seriøse, vel organiserte og profesjonelle utleiere av båter i Hellas. På 80 og 90-tallet leide vi båt 7 -8 ganger for å seile på de Greske øyene i Egeerhavt. Vi var den gangen veldig fornøyd med Padomar:  http://www.padomar.gr/padomar/index.php

De hadde base i Kalamaki som var en grei taxitur fra flyplassen i Athen.  Ser at de fortsatt er i bransjen (Kanskje et godt tegn?), men på nettet finnes det sikkert mange andre utleiere som bør vurderes. Vi syntes det var greit å dra fra Pireus/Athen. Da kunne vi ta et tidlig fly fra Norge, proviantere på vei fra flyplassen (taxisjåførene var alltid velvillig og fant et bra supermarked), sjekke ut båten og nå første havn samme dag. Alternativt bør det sjekkes ut om det er mulig å proviantere i nærheten av Marinaen. Siste overnattingen om bord hadde vi alltid i den havna vi skulle levere båten. Vi slapp da stress med pakking og utsjekk, før avreise til flyplassen. Lykke til

Hei,

Har leid båt med utgangspunkt fra Athen,Kalamaki, ved flere anledninger. Det er et godt utgangspunkt for enten Kykladene, du er i utgangspunktet utenfor Meltemi sesongen, men jeg ville ikke dratt ut i dette farvannet med en 30-32 fots seilbåt. Når Meltemien blåser med 20-30 knop hele døgnet blir seiling, ankring, g ikke minst angring med akterfotlyning i en trang havn stressende. Har seilt med 8-10 personer som manskap, 52 fot og 17 tonn i Kykladene og det ble slitsomt med sjø og vind. Fine steder, men som sakt slitsomt. Jeg har ved de siste anledningene seil fra Athen-Aegina-Poros-Hydra- Spetses, og videre ned til Monemvasia. Hyggelige seilas med mindre byer og noen gode uthavner. Da er vi vært 2-4 ombord med båter rundt den størrelsen du nevner, og hatt en behagelig seilas, noen ganger litt lite vind, men fin ferie.

Jeg har leid fra forskjellige selskap utfra vilken båt jeg trengte. Søk gjerne på tyske sider, da er du som regel garantert at utleier har ting på stell, men Hellas er Hellas så det lønner seg å fotografere/filme båten ved overtagelse for å dukumentere tilstanden på båten ved overtagelse. Det er en fin tid dere har valgt, så lykke til.

Vi seilte en uke fra Paros i juni 2015 og synes det er et meget godt utgangspunkt både mht sted og tid. Meget behagelig temperatur, før sesongen tar seg opp, men til tross for at det er en stille periode vindmessig så hadde vi mye vind, 18-22 meter per sekund i flere dager, men stor båt og godt mannskap gjorde det hele til en flott seilas. Vi valgte også rute i forhold til været hvilket man lett kan gjøre med f.eks Paros som utgangspunkt. Bankekryss tilbake til Athen er nok ikke alltid like morsomt og spesielt ikke i en såpass liten båt?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Hvis ikke Hellas er et must, så vil jeg anbefale Kroatia. Har flere ganger leid båt fra Trogir (Salty seas) Norwegian til Split, tid for handling før dere får båten. Overnatter i båten siste natta i hjemmehavn. Fly hjem ca 11.00. Utrolig mange fine plasser å besøke. Klart varmt vann. Vi har leid i September, har ikke erfaring med juni.

Athen er kanskje ikke beste utgangspunkt for å leie en 30 foter. Meltemien blåser hardt i området og man bør ha litt størrelse på båten da det blir krappe bølger. Dessuten er det relativt store avstander mellom havner i området kykliadene.

Jeg ville da heller leid båt fra Paros eller andre steder hvor man har cruising ground rett utenfor havnen. Da slupper man transportetappene

Det Magnulje skriver stemmer ikke. Du kan fint seile fra Athen med en 30-foter, vil du ha litt rolige vind og mindre bølger kan du seile på de Saroniske øyene Egina, Poros, Angistri, Hydra mfl. og øst-kysten av Pelloponnes. Avstanden Athen-Egina er ca 18 Nm, til Poros ca 30 Nm. (dvs fra Alimos  i Kalamaki der de fleste charterbåtene er). Memtemien er kvassere i Cycladene,  men i den aktuelle perioden er det som regel greie vindforhold. Paros ligger dessuten midt i Cycladene og det er jo da litt merkelig å skrive at det er lange avstander i Cycladene mens det er cruising ground rett utenfor havnen i Paros? Det stemmer i alle fall slett ikke at Melteminen blåser hardere i Athen enn på Paros. Har selv erfaring med to selskaper: Kiriacolis gjennom det norske agentselskapet Saltyseas, og Sailgreece fra Alimos. Begge er OK. 

Er enig i at Kroatia også er et flott område, spesielt kysten rundt Split. Det er flere marinaer, bedre infrastruktur men også mer kostbart i havner. For det andre begynner det å bli veldig populært (les fullt) og det er også mer variabelt vær. Selv om det som regel er fint vær og fin seilevind kan man være uheldig. Bora'en har blitt nevnt, den kan være lei men gir seg som regel fort og gir ikke noe sjø. Jugo er en vind fra sør som betyr regn og bølger og som gjerne varer et par dager. Hellas har stabilt fint vær i denne perioden. 

Det Magnulje skriver stemmer ikke. Du kan fint seile fra Athen med en 30-foter, vil du ha litt rolige vind og mindre bølger kan du seile på de Saroniske øyene Egina, Poros, Angistri, Hydra mfl. og øst-kysten av Pelloponnes. Avstanden Athen-Egina er ca 18 Nm, til Poros ca 30 Nm. (dvs fra Alimos i Kalamaki der de fleste charterbåtene er). Memtemien er kvassere i Cycladene, men i den aktuelle perioden er det som regel greie vindforhold. Paros ligger dessuten midt i Cycladene og det er jo da litt merkelig å skrive at det er lange avstander i Cycladene mens det er cruising ground rett utenfor havnen i Paros? Det stemmer i alle fall slett ikke at Melteminen blåser hardere i Athen enn på Paros. Har selv erfaring med to selskaper: Kiriacolis gjennom det norske agentselskapet Saltyseas, og Sailgreece fra Alimos. Begge er OK.

Er enig i at Kroatia også er et flott område, spesielt kysten rundt Split. Det er flere marinaer, bedre infrastruktur men også mer kostbart i havner. For det andre begynner det å bli veldig populært (les fullt) og det er også mer variabelt vær. Selv om det som regel er fint vær og fin seilevind kan man være uheldig. Bora'en har blitt nevnt, den kan være lei men gir seg som regel fort og gir ikke noe sjø. Jugo er en vind fra sør som betyr regn og bølger og som gjerne varer et par dager. Hellas har stabilt fint vær i denne perioden.

Poenget mitt var bare at det blir mye nord-sør seiling fra athen (om man skal ut til øyene), mens fra paros blir det mer øst-vest seiling. Altså mer fordelaktig i forhold til meltemien. Har hatt noen skikkelige bankekryss opp til athen for å levere båten og det var i overkant slitsomt med 44 fots båt. Veldig krappe bølger.

Når det er sagt er jeg helt enig i at man kan dra mot hydra o.l i stedet. Men har ikke vært så mye den veien selv.

Kroatia er veldig fint som det sies over her. Enklere på mange måter. Men mye båt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...