HansT Posted January 25, 2017 Share Posted January 25, 2017 Hei. Sliter litt med litt blåaktig eksos på min bukh. i manualen står det at vakuumventil kan være slakk eller trenger rengjøring,men klarer ikke å finne denne i verken verksted håndbok eller i delerlister. er denne vakuumventilen den samme som står listet i delekatalogen som overtrykksventil,altså som sitter i blokka over oljefilter? Og er denne grei og få ut og rengjort og satt inn igjen uten noen store problemer? Quote Link to post
Alfonzo Posted January 25, 2017 Share Posted January 25, 2017 Har selv en dv48,men har aldri hørt eller vært borti noen vakuum ventil. Min motor ryker og litt blått,men det vil jeg tro kommer fra dyser som må justeres/shimses opp. Men skal bli innt å se va andre svarer her Quote Link to post
Mons Olav Posted January 25, 2017 Share Posted January 25, 2017 Blårøyk er vel slitte stempelringer? Har du oljeforbruk? Quote Båt med fjernkontroll Link to post
bellen Posted January 25, 2017 Share Posted January 25, 2017 Blårøyk er vel slitte stempelringer? Har du oljeforbruk? Eller slitte ventiltetninger. Quote Link to post
HansT Posted January 25, 2017 Author Share Posted January 25, 2017 (edited) Hei. Takk for svar! var i håndboka til motoren det sto om vakuumventil,men mistenker at det kan være snakk om overtrykksventil. har ikke noe merkbart oljeforbruk,og har bra komp i motoren(har målt,men husker ikke annet enn at de var like og innenfor det de skulle ligge på). Ventiltetninger er også en mulighet,og det skal byttes nå i våres. men vis det er en sånn vakuumventil/overtrykksventil som også kan lage slike symptomer så er det jo like greit og få sjekket den også samtidig tenker nå jeg,så er derfor jeg lurer litt på dette. Lagt til, dyser er også sjekket og justert så disse skal være bra. Edited January 25, 2017 by HansT (see edit history) Quote Link to post
bellen Posted January 25, 2017 Share Posted January 25, 2017 Tror ikkje vacuumventil er det samme som veivhusventilasjon. Har du sjekket om du har et spjeld i innsuget der det går en slange ned til dieselpumpa? Quote Link to post
Gudrun Posted January 25, 2017 Share Posted January 25, 2017 Ta en telefon til importøren Univa så få du nok det svaret du er ute etter med en gang. http://univa.no/omoss Quote Link to post
Alfonzo Posted January 25, 2017 Share Posted January 25, 2017 Blårøyk fra dieselmotor kan være så mye. Men så lenge oljeforbruket ikke er unormalt høyt,så er det svært ofte dyser eller timing på høytrykkspumpe. Dette varierer jo og selfølgelig mellom motorfabrikater. Noen motorer er sånn,og noen er sånn. Sånn er det bare motorverden er... Quote Link to post
Ove T Posted January 25, 2017 Share Posted January 25, 2017 Ventilen är placerad mellan sjövattenpumpen och utloppet i avgaskröken och skall vara minst 40 cm ovanför vattenlinjen. När sjövattenpumpen går är ventilen tät. När sjövattenpumpen inte går sipprar det in luft i slangen och då rinner vattnet tillbaka i havet. Hälsningar Ove Bild på bra vaccumventil Quote Link to post
Gudrun Posted January 30, 2017 Share Posted January 30, 2017 (edited) Kontaktet importøren av motoren, Univa som hadde en grei forklaring på spørsmålet ditt. Håper linken virker... Nei det gjorde den selvfølgelig ikke. Edited January 30, 2017 by Gudrun (see edit history) Quote Link to post
Gudrun Posted January 30, 2017 Share Posted January 30, 2017 Har en pdf fil på 382kb jeg fikk fra Univa. Hvis det er noen her som vet hvordan jeg får lagt den ved i et svar vennligst gi meg et tips. Quote Link to post
HansT Posted January 30, 2017 Author Share Posted January 30, 2017 Hei. tusen takk for alle svar! det siste svaret her var jo helt supert! Da blir det nok og rengjøre den nå når jeg skal av med topp for å bytte div pakninger og rense kjølevannskanaler. Tusen takk for bildet med forklaring! Mvh HansT Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.