Jump to content

Vanlig hussikring på likestrøm?


Bisse

Recommended Posts

Det var jeg som startet tråden. Denne sikringen jeg la ut i toppen av tråden fåes også i 10 amp. Vil dette være for stor sikring for bruk til elektronikken ombord. Vhf, plottet etc. Vil jo bli et veldig ryddig og fint opplegg ved bruk av disse i et skap. Vil spenningsfallet være så "stort" at dette ikke vil virke? De fleste apparater tåler jo en liten variasjon i spenningen.

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post
Share on other sites

Dinamo: hvordan vet du at biltema sikringen er godkjent for dc?

 

Finner ikke noen papirer på den....

+1

Regner med at det er denne trådstarter snakker om:

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Automatsakringardvargbrytare-2000021259/

Hvor er dokumentasjonen på at den er godkjent for DC?

Hvis det ikke finnes, er det temmelig risikabelt å bruke dem til det.

Link to post
Share on other sites

+1

Regner med at det er denne trådstarter snakker om:

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Elektrikerverktyg/Automatsakringardvargbrytare-2000021259/

Hvor er dokumentasjonen på at den er godkjent for DC?

Hvis det ikke finnes, er det temmelig risikabelt å bruke dem til det.

Det er nå en ting.... Men skal man bruke en slik i et hus må man jo vite om utløserkurver og ha en del data for å kunne dimensjonere anlegget riktig. Så det er meget rart at de ikke linker til noen papirer. Men ligger nok mer informasjon oppi eska.

Link to post
Share on other sites

Hva med å sette på en smeltesikring på ledningen til "elektronikkene" i tillegg?

 

C-karakterisrikk er träge sikringer...

 

Noe som KAN få elektronikk til å feile, er transienter... noe få sikringer klarer å beskytte mot.

(Varistor på 12 volt kan være en løsning mot transienter... En liten diode-dings til 20 kr...)

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Princess som jag tror har en rimligt stor elavdelning med avpassad kompetens på 12 och 24 V likströmssystem har satt in denna typ av MCB säkringar i min båt:

 

bilde

 

Fabrikat Hager, fungerar alldeles utmärkt, och har löst ut vid de tillfällen det har behövts men inte annars.

 

Mycket platseffektiv lösning dessutom och lätt att anpassa säkringarna till märkströmmen i varje krets.

 

 

:thumbsup: :thumbsup: :thumbsup:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dinamo: hvordan vet du at biltema sikringen er godkjent for dc?

 

Finner ikke noen papirer på den....

Eg sa ikkje at akkurat denne sikringen er godkjent for DC, eg sa at mange av dei som er brukt som hussikringar er godkjent for 60 volt DC. Dette er ikkje ei godkjenning som sikringen er bygd for, det er eit biprodukt for dei som spanderer å få sine sikringer godkjent for 250 volt AC godkjent ogso for 60 volt DC. 60 volt er betydelig meir enn 12 volt, so eg antar at alle sikringer som er godkjent for 250 AC ogso klarer både 12 og 24 volt DC.

 

Edit:

Dei sikringsfabrikata som eg har funne godkjenning på, og skrive ut papiret, er Hager, Merlin Gerin og General Electric.

Redigert av Dinamo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

.... so eg antar at alle sikringer som er godkjent for 250 AC ogso klarer både 12 og 24 volt DC.

 

Den antagelsen ville jeg ta med en liten klype salt.

Sikkert "noen", men slett ikke "alle"  :saint:

 

PS

Jeg ser forøvrig at den standarden det henvises til på Biltemas hjemmesider, den spesifiserer "Curcuit breakers for AC-operation", forståelig nok.

Redigert av Poseidon (see edit history)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei

Slenger meg på denne tråden. Jeg har prøvd å lese meg opp på emnet sikring likestrøm/vekselstrøm, og alt jeg finner er denne tråden. Jeg har en ny båt med et lite sikringskap. De tre sikringene er av typen 

Schneider Electric

A9K02104 K60N C 4A

http://cdn6.pb.smcloud.net/t/files/8b/ce/41/e7ccce7f0f/wylaczniki-nadpradowe-schneider-electric.pdf

etter alle solemerker er dette en 4A sikring, men er det nok da? Jeg har montert en spylepumpe som skal ha 20A sikring, og koblet den til en ledig bryter på konsollet. Sikringen går (ikke uventet) etter en stund.

 

Det som forvirrer meg er at båtprodusenten sa at sikringene tåler 35A.

 

Kan noen hjelpe meg litt? Kan jeg ta ut 20A uten å gå utenom sikringskapet?

Er begrensningen 4A (usle 48 watt?)

Er sikringene godkjent for likestrøm?

 

Mvh Chr Meland

 

IMG_6525.JPG

Redigert av Chrmeland (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når eg les databladet som du lenker til, so står der ingenting om anna enn 50 - 60 Hz, mao den har ikkje godkjenning for likestrøm.

No er den sikringen spesifisert til å kunna bryta mot ein kortslutning på 6000 A ved 400 volt vekselstrøm, so eg antar at manglande godkjenning for likestrøm kun beror på at produsenten ikkje har tatt kostnaden med å få dette stempelet. I eit 12 volt anegg vil eg dermed ikkje vera bekymra.

Eg ser av bildet ditt at der er plass til fleire sikringer i panelet ditt, so om du uten problem kan ta ut strøm til den pumpa, kjem heilt an på kor tjukk ledningen til panelet er. eg vil meine at 6 kvadrat er tja, mens 10 kvadrat og større er ja.

Link to post
Share on other sites

Bare for å være sikker: Er det en misforståelse mellom deg og forhandler? Tenker han på en annen sikring? Viser bildet ditt landstrømanlegget, som er 230V (og som ikke må kobles til 12V utstyr under noen omstendighet)?

Synes bare jeg skimter noen blå ledere inni boksen der, og sikr størrelsen stemmer bedre med 230V...

Link to post
Share on other sites

Sjøfare skrev 36 minutes ago:

Bare for å være sikker: Er det en misforståelse mellom deg og forhandler? Tenker han på en annen sikring? Viser bildet ditt landstrømanlegget, som er 230V (og som ikke må kobles til 12V utstyr under noen omstendighet)?

Synes bare jeg skimter noen blå ledere inni boksen der, og sikr størrelsen stemmer bedre med 230V...

Hvis det bildet er ein boks for 230 volt, er det virkelig ille. Dette bildet viser 3 stk 1-pol sikringer og dei er ikkje tillatt brukt slik på 230 volt, der skal det vera allpolige sikringer. Allpolig betyr topolt for einfase og trepolig for trefase anlegg.

Link to post
Share on other sites

Hei

Takk for mange svar. Bare for å oppklare: dette er sikringsboksen I BÅTEN, under styrekonsollet, så det er 12V vi snakker om og ikke 230.

Jeg snakket med han igjen i dag og jeg hadde nok misforstått det med 35A. Ikke rart sikringen gikk med pumpa som trekker 17,7 A max.

Han anbefalte meg å bytte en av sikringene til 20A, evt sette på en ekstra 20A (ser ut som det er plass der) og koble bryteren via denne. Bryteren er godkjent for 25A og ledningene er 2,5 mm^2, så det burde holde.

Trenger tips til hvor jeg kan kjøpe en 20A automatsikring som er godkjent for 12V DC og som passer på skinna jeg har.

 

mvh

Chr

Link to post
Share on other sites

Slendrian var inne på noe viktig her. Endel automatsikringer har et spenningsfall på 0,1-0,5 volt. Det er kanskje akkurat det som skal til for at kjøleskap, diselvarmer eller kokeapparat ikke starter på et halvfult batteri. Ved 230 Vac spiller dette spenningsfallet ingen rolle, men I et 12 voltsystem kan det være avgjørende.

Så litt om sikringens oppbygning. Det er altså en spole som er koblet I serie med et bimetal. Spolen er den som får sikringen til å løse ut ved kortslutning eller kraftig overbelasning. Bimetaller blir varmt ved litt overbelastning og løser ut etter en stund. Spolen representerer ingen ohmsk verdi som har betydning for spenningsfallet. Det er induktansen som utløser sikringen og det er mye energy under kort tid, så denne gir ingen tap I en sikring. Bimetallet derimot har ohmsk motstand som strømmen går igjennom og her ligger spenningsfallet. I en DC sikring er den ohmske motstanden  I bimetallet liten I forhold til en sikring for ren vekselstrømsikring.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...