ebonita Startet 29.Januar.2017 Link til dette innlegget Startet 29.Januar.2017 God morgon, Min Opacmare Pasarelle/Landgång manövreras mha ett pumpaggregat enligt nedanstående bilder: Problemet är att det börjat läcka. Läckaget verkar vara i övre delen av ventilblocket dvs pump/manometerblocket eftersom det är olja redan ovanpå detta blocket under manometern. Om man utgår från att läckoljan fortplantar sig nedåt så kan det alltså vara manometern eller pluggen på ovansidan av manometerblocket eller gängtätningarna där som kan misstänkas. Även handpumps-plungen verkar oljig. Aggregatet sitter än så länge på plats och det är lite trångt där så jag måste kanske bita i det sura äpplet och ta ut det. Eller skulle jag kunna nöja mig med att plocka ut pump/manometerblocket och byta tätningar i det? Det ser ut att sitta mot resten av ventilpaketet med två M8 pinnskruvar. Jag antar att det kan bli svårare att framkalla/hitta läckaget om jag plockar ut aggregatet? Vad skall jag byta? Jag har visserligen tillbringat stor del av mit liv i 'grävmaskins-miljö' men inte direkt med handgriplig service så jag tänkte höra med Baatplassen-expertisen vad som är lämpligt framgångsmetod. :confused: Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 29.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2017 Det ser ut som det kan være manometertilkoblingen som lekker, ja. Egentlig ikke noe unormalt det. Er det ikke da bare ganske enkelt å skru løs manometeret og pakke om gjengestussen? Først ville jeg vasket helt rent med aceton, satt på trykket og observert nøyaktig hvor det lekker. Det kan jo også være pluggen ved siden av. Før du trykksetter kan det være lurt å ha på noe tørt pulver (for eksempel kritt eller mel) for lettere å se lekkasjen. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
bellen Svart 29.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2017 Det kan nesten sjå ut som at det er manometer som er sprengt. Det skal inneholde klar væske, men her set det ut som at den er skiftet ut med hudraulikkvæske. Skift denne så fort som mulig, så slipper du at den sprenges meir og olje spruter rundt i maskinrommet. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 29.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2017 Jeg ville gjort som bellen. Skru av manometer, blend hullet, eller kjøp nytt manometer. Gjør godt rent, og "kolla". Det er jo ikke stort trykk her, men manometer er jo svakeste punktet. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 29.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2017 (redigert) Alltså detta är Baatplassen när den är som /allra/ bäst! Jag funderade på de tips som inkommit, och - ja givetvis har jag också noterat att vätskan i manometern har ändrat färg. Men jag drog inte omedelbart den rätta slutsatsen som bellen skriver om. Givetvis har manometern blivit övertryckt och hydrauloljan har ersatt glycerinet! Och givetvis skall första åtgärden vara att byta manometer. Jag körde in till båten idag och demonterade manometern. Det är trångt uppåt och inte så lätt att göra rent i hålet. Sen kommer frågan hur jag specificerar en ny manometer. Den gamla har vertikal anslutning och en gänga som är 13,05 mm utvändigt och passar bra med en vanlig röngäng (R1/4"). Verkar inte konisk eller något annat speciellt. Tacksam för inspel om detta låter rimligt och hur det i så fall kan bli tätt. Redigert 29.Januar.2017 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 29.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2017 Det er standard gjenger på manometer. Husker ikkje dimmensjonen i hodet, men R1/4 kan høres rett ut. Men det er bare å dra å kjøpe et standard manometer i samme range, det passer uansett. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 29.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2017 1/4" gjenge Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 29.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2017 (redigert) R1/4" rörgäng, jaha. Men då kommer man till frågan hur man bäst tätar. Det står ju hydraulolja upp i gängan i blocket så det är ju knappast möjligt att avfetta. Jag har Loctite 542 hydrauliktätning, men kommer den att täta i ett hål med mer eller mindre hydraulolja? Såklart jag kan suga upp vad där är just före montering, men avfettat blir det ju inte. Ja och sen är det problemet med höga tryck som väl antagligen har knäckt den gamla manometern. När man kör landgången i ändlägena vilket är svårt att komma ifrån så gör ju pumpen vad den kan för att höja trycket - vilket ju antagligen innebär att manometern går i botten. Vet inte om det finns någon överströmmningsventil. Kanske under hatten i blocket? Å andra sidan så har ju nuvarande manometer klarat sig i 15 år.... Redigert 29.Januar.2017 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 29.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2017 Jeg er jo gammel rørlegger, så jeg bruker hamp,men det finnes Locktite gjengetråd som også kan brukes. Locktite har også flytende greier som kan brukes, men du må sjekke at det tåler olje. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 29.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2017 Eg har aldri brukt tetningsmiddel, hamp eller gjengeteip på gjengene på manometer, har blitt tett hver gang. Om du er redd for å sprenge et manometer til, så kan du fint montere ett manometer som går opp til 100 bar. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 30.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2017 Tack alla för goda inspel och tips. Tack speciellt till bellen och TomR, era förslag bekräftar väl vad jag själv kunde tänka mig /och hampa har förresten RogerJo föreslagit vid något tidigare tillfälle/. Nu två veckors paus i arbetet för i eftermiddag går planet till Kuala Lumpur.... :cool: Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 30.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2017 På manometer er det ofte en tetningsring på mot anlegget rett foran der du holder skyvelæret, denne vil da tette mot kant i blokka. Etter boka bør det monteres stengeventil før manometer, et manometer viser skjeldent riktig etter å ha stått under trykk lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.