Jump to content

To alternativer + flere spm.

MarianneG

Recommended Posts

Ut i fra (noen av) de svarene jeg har fått før i dag, så har jeg plukket ut disse to alternativene som jeg lurer på om noen vil uttale seg om.

http://www.finn.no/finn/boat/object;pdc=11...Ex634163&pos=54

http://www.finn.no/finn/boat/object;pdc=11...Ex634163&pos=74

Tenker på pris, fordeler/ulemper osv. Er noen av dem verdt å satse på og hvilken er å foretrekke?

Ett par tilleggsspm har jeg også; Hva betyr bunnsmurt, hvor mye må jeg regne med å betale for en henger i denne str? Og hvor lett er det å få tak i brukte hengere? Og til slutt: Vil en 9hK gå sakte nok til at den egner seg til dorging? :fishing:

Mvh

Marianne G

Edited by MarianneG (see edit history)

Bunnsmurt betyr at bunnen er smurt med bunnstoff. Noe man må gjøre for å forhindre groe i saltvann.

Tilhenger vil jeg tro brukt rundt 5.000 kr. Nå er det imidlertid rimelig vanskelig å få tak i brukte hengere, men følger du med kan du gjøre gode kjøp.

Jeg vil tro at begge båtene er greie alternativer for dere. kjenner ikke til båttypene mer enn det jeg ser nå, men de ser begge to ut som noenlunde riktig type for Dere.

Forestiller meg at en 4 hk blir litt vel lite motorkraft for en så stor båt og den vekten som blir med tre personer og bagasje. Men jeg har liten erfaring med slike båter så det kan hende jeg har feil der.

Har jo litt med skrogtype å gjøre også.

Kanskje det er noen andre her som har hatt erfaring med disse :flag:

En 9.9 Hk går helt sikkert sakte nok for Dorging. Gjør oppmerksom på at denne 9,9 hesteren er maks 1983 modell hvis dekselet er det originale. Den kan selvfølgelig være bra for det. Der har jeg erfaringer :sailing:

Jeg ville likevel stilt spørsmål om den overhalingen. hvem som har gjort jobben og kanskje også hvordan. Hva som er skiftet etc.

Lykke til med kjøp av båt :seeya:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Hei!

Eg ville nok gått for ranaen. Der kan du jo få med henger også! Dessuten er jo denne 3500,- billigere, og de pengene kan du jo sette inn i en nyere motor etter hvert dersom den gamle tar kvelden? 4hk er mer enn nok dersom det bare er små koseturer båten skal brukes til. Dessuten bruker den mindre bensin.

Hei!

Eg ville nok gått for ranaen. Der kan du jo få med henger også! Dessuten er jo denne 3500,- billigere, og de pengene kan du jo sette inn i en nyere motor etter hvert dersom den gamle tar kvelden? 4hk er mer enn nok dersom det bare er små koseturer båten skal brukes til. Dessuten bruker den mindre bensin.

<{POST_SNAPBACK}>

Det var smart tenkt. Desverre er det nok flere som har resonert på den samme måten, for nå er den borte :(

Marianne G

Ut i fra (noen av) de svarene jeg har fått før i dag, så har jeg plukket ut disse to alternativene som jeg lurer på om noen vil uttale seg om.

http://www.finn.no/finn/boat/object;pdc=11...Ex634163&pos=54

Tenker på pris, fordeler/ulemper osv. Er noen av dem verdt å satse på og hvilken er å foretrekke?

Ett par tilleggsspm har jeg også; Hva betyr bunnsmurt, hvor mye må jeg regne med å betale for en henger i denne str? Og hvor lett er det å få tak i brukte hengere? Og til slutt: Vil en 9hK gå sakte nok til at den egner seg til dorging?  :fishing:

Mvh

Marianne G

<{POST_SNAPBACK}>

Hei,

du bør satse på nr 2, den andre har for liten motor til å plane.

Det bli litt slitsomt når du ikke får båten i plan og bare må skyve vannet foran deg.

ellers er begge båtene bra og sjøsterke for sin størrelse, men altså for liten motor på den ene.

Dessuten er det obligatorisk med årer i slik båt.. for sikkerhetens skyld.

Henger er vanskelig å få ta i brukt, tror du kan få en ny henger for ca. 7000 kr..

Jon

Hei,

her har du en skikkelig båt, solid også.

Dumt det ikke var bilder da..

JOH

<{POST_SNAPBACK}>

Satt og kikket på denne for ca 3 minutter siden. Det som er synd er at den ligger så langt uti huttiheita. ;) Har ikke lyst til å reise bomtur så langt (hvis den skulle vise seg å ikke se så bra ut, mener jeg)

MarianneG

hvor mye må jeg regne med å betale for en henger i denne str? Og hvor lett er det å få tak i brukte hengere? Og til slutt: Vil en 9hK gå sakte nok til at den egner seg til dorging?  :fishing:

Mvh

Marianne G

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg ville gått for Silver Viking'en. Grei båt og jeg synes ikke prisen var så verst.

9.9hk passer til dorgefart og holder til "cruise"-fart. Dessuten får man kjøpt dekk med vindskjerm løst (koster rundt 1.500,- brukt), hvis man vil ha det,

slik at den blir som denne

Bilde

Henger må du nok betale fra 5.000,- og oppover for.

Edited by FrankA (see edit history)

Her er et annet alternativ: 14 fot Mørebas m/20hk - 10.000,-

Eneste aberet med disse båtene er at de er litt tunge. Ellers grei båt.

Motoren er noen år gammel, men synes personlig at det råder et visst hysteri blant enkelte når det gjelder eldre motorer.

Sjekk at den starter lett, har fin rolig gange og at det kommer bra med kjølevann!

Hadde en helt lik med 28hk. Mange fine øy-turer med den.

Dekk/vindskjerm kan tas av, så får du åpen båt. :smiley:

Hei Marianne!

Jeg ville ha gått for Silver Vikingen, uten tvil. Forskjellen på 14 og 16 fot er større enn en skulle tro når det gjelder sjødyktighet. Silveren er utrolig stødig og trygg i sjøen, og Yamaha 9,9 er en sterk og trygg motor hvis den har fått skikkelig behandling. Selv om du drar ut på kosetur i finvær så hender det at det skifter heller brått!

Lykke til i alle fall og ha en god sommer!

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Hei,

du bør satse på nr 2, den andre har for liten motor til å plane.

Det bli litt slitsomt når du ikke får båten i plan og bare må skyve vannet foran deg.

<{POST_SNAPBACK}>

Det er riktig at nr. 1 ikke vil plane, men det vil ikke nr. 2 heller, da den ikke har et planende skrog.

Begger båtene er gode robåter, og gode med motor i deplasementsfart. Jeg har dog bare erfaring med Rana.

Det er riktig at nr. 1 ikke vil plane, men det vil ikke nr. 2 heller, da den ikke har et planende skrog.

Begger båtene er gode robåter, og gode med motor i deplasementsfart. Jeg har dog bare erfaring med Rana.

<{POST_SNAPBACK}>

Uansett så er 4 hk for lite, med last og passasjerer bør du ha det dobbelte.

JOH

Edited by Janoho (see edit history)

Uansett så er 4 hk for lite, med last og passasjerer bør du ha det dobbelte.

JOH

<{POST_SNAPBACK}>

Jo, kan være enig i det. Hadde en tilsvarende Rana med 4 hk tidligere. Greit nok med 1-2 personer ombord, men med 3-4 personer + bagasje vil nok en større motor være mer egnet. Min båt var godkjent for max 6 hk.

Jeg ville gått for Silver Viking'en. Grei båt og jeg synes ikke prisen var så verst.

9.9hk passer til dorgefart og holder til "cruise"-fart. Dessuten får man kjøpt dekk med vindskjerm løst

Men da er det jo liksom ikke noen robåt lenger? Eller er dekket veldig raskt å ta av?

Jeg kjenner at forvirringen vokser her nå. Var innom en par tre forhandlere i går og det virket som om de var enige om at en Pioner/Terhi var tingen for meg - selv de som ikke solgte dem...... :diving:

Mens slik jeg har fortstått det på (noen av) dere, så er ikke de verdens beste båter å ro akkurat. Eller er det andre grunner til at dere har anbefalt de andre båtene?

MarianneG

- stadig like tvilrådig.

Jeg mener at det er slike båter som f. eks denne, denne, denne eller denne dere bør se etter.

- de er forholdsvis smale/smekre og med kjøl = gode roegenskaper

- de har plass til det antallet personer som dere er ute etter

- De fungerer greit med motor så lenge man ikke er ute etter fart

- ikke minst: de er rimelige å kjøpe, særlig som brukt.

Det er nå min mening :yesnod: