jonsverre Startet 29.Januar.2017 Link til dette innlegget Startet 29.Januar.2017 Hei, skal lakkere dekket på båten, og ønsker å bruke en to-komponent lakkmaling. Dekket er GRP, støpt med Vinylester resin. Båten har vært lakkert en-to ganger tidligere. Hele dekket er nå mattet ned, først med 60 papir, så med 280. Jeg vet ikke om det har vært brukt en-komponent eller to-komponent maling tidligere. Har prøvd å legge en fille dynket i tynner for to-komponent maling på noen av de tidligere malte områdene. Lot filla ligge noen timer, malingen løsner ikke noe spesielt av dette, men blir kanskje litt løsere i fisken der hvor den er ekstra tynnslip...? Nå har jeg prøvd å lakkere over noen felter med gammel maling med Hempel sin to-komponent lakkmaling. Etter to-tre timer ser det ikke ut til å være noen reaksjon med gammel maling. Hvor lang tid vil det ev. ta før det reagerer? Kan det være slik at om bare malingen er gammel nok så vil en gammel en-komponent maling ikke reagere med en nypåført to-komponent maling? Må legge til at det var kaldt der jeg holdt på, 2-3 grader. Hadde derfor litt tynner i malingen for at den skulle flyte ut bedre, men vil ikke tro at dette skulle ha noe å si i forhold til ev. "koking" mellom materialene? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 29.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2017 2-3 grader er altfor kaldt for to-komponent lakkmaling. Ville prøvd å heva temperaturen ganske mykje for å få meir sikkert resultat. Sitér dette innlegget Link to post
jonsverre Svart 29.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2017 2-3 grader er altfor kaldt for to-komponent lakkmaling. Ville prøvd å heva temperaturen ganske mykje for å få meir sikkert resultat. Ja er klar over det, men var primært ute etter å teste reaksjon mot gammel maling. Men det er det du da mener det er for kaldt for? Gjorde også en malingsprøve under en varmelampe, vil tro det holdt rundt 15 grader her, ingen synlig reaksjon etter 2-3 timer... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 30.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2017 Reaksjonen ville ha kommet like etter påføring. Så du er nok trygg her. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
HansH Svart 30.Januar.2017 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2017 Hei. Reaksjon mellom en- og to-komponent maling avhenger av hvilke typer bindemidler som er brukt i malingene tidligere og hvilken type bindemiddel og løsemiddel du har i ny maling. Normalt vil de som tidligere har lakkert om båten din ha brukt en maling som er rimelig robust (akryl eller polyuretan sannsynligvis - og kanskje med en epoksy grunning i bunnen). Disse kan ha vært både en- og to-komponent ved påføringen og det er i ettertid vanskelig å fastslå om det er en- eller to-komponent. Det spiller forsåvidt heller ingen rolle. Malingen som er brukt tidligere kan ha vært både vannfortynnbar eller løsemiddelbasert. Det spiller heller ingen rolle for resultatet her, da det er bindemidlene som holder det hele sammen. (polyuretan, akryl, epoksy). En vannfortynnbar polyuretan fra en produsent kan i praksis være mer robust enn en løsemiddelbasert polyuretan fra en annen produsent. Din tankgang rundt testing er imidlertid helt korrekt ved at du gjør både en overmalingstest for å sjekke ut om løsemidlene og bindemidlene i malingen vil bidra til å løse opp noe av malingen under. I tillegg gjør du en nokså brutal løsemiddeltest for å sjekke om malingen løses opp av tynneren du har tenkt å tynne malingen med. So far, so good. Temperaturen på 2-3 grader er ikke ideell, selv om noen av dagens kjemiske malingssystemer kan påføres ned i minus 5 grader. For din test er imidlertid problemet at med så lav temperatur så tar herdeprosessen vanligvis nokså lang tid, men du vil uansett få frem det du er ute etter, nemlig avklare om tidligere påført maling løses opp av stoffene (bindemidler og løsemidler) i ny maling. Hvis du ikke ser tegn til bobler etter noen dager (evt når du kjenner at malingen har fått tørr overflate), så er dette ok. Ta gjerne også noen tester med kniv for å teste at du har ok vedheft. Løsemiddeltesten din med tynner er også helt ok. Hvis malingen tåler at du gnikker over med tynner så er den av robust kvalitet og du har bekreftet ytterligere at dette går greit. De mest brukte malingtypene i plast- og metallindustri (akryl, epoksy og polyuretan) kommer i både en-, to- og trekomponentvarianter og i tillegg som både vannfortynnbare og løsemiddeltynnet. Enkomponent polyuretan fra en produsent kan være mer robust enn en to-komponent polyuretan fra en annen produsent. Fordelen med to-komponent (eller trekomponent) er først og fremst lengre holdbarhet på lager, særlig etter at du har åpnet spannet. Baselakken for polyuretan kan holde seg greit i årevis (5-10 år). Herderen vil ofte bli dårligere etter ett til tre år og må da byttes. En-komponentvarianter av epoksy og polyuretan vil sjelden ha holdbarhet over 1,5 år og de ødelegges i løpet av noen måneder etter at spannet er åpnet første gang. Konklusjon: Ut fra din beskrivelse har du gjort en fornuftig og faglig holdbar test og om du ikke får bobler i malingen så kan du trygt overmale. PS: Når du skal gjøre selve malejobben så bør du sørge for å få opp temperaturen rundt båten på minst 15 grader. (både i godstemperatur og lufttemperatur). Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
jonsverre Svart 30.Januar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2017 ... Lykke til. Tusen takk for veldig godt og utfyllende svar HansH - det var akkurat den informasjonen jeg trengte! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.