StåleK Posted January 30, 2017 Share Posted January 30, 2017 (edited) Jeg har mer enn 1 gang det siste året kommet til flatt batteri, blant annet avsluttet jeg livet til mitt forrige båtbatteri ved å tilte opp motoren i Strømstad havn sent en kveld i høst, valgte å ta taxi til en bensinstasjon for å kjøpe nytt batteri der, veldig praktisk..... Har selvfølgelig blitt mye mer påpasselig med å ikke ha på diverse forbrukskilder og å bruke hovedstrømsbryter når jeg er ferdig med båtturen, men har lurt på å rett og slett ha et fullaldet Lipo RC batteri i båten som kan gi meg noen få sekunder med mange Ampere som kan redde meg fra et pinlig øyeblikk. Vil et batteri som dette på noen som helst måte skade kretskortet i motoren hvis man paralellkobler dette med hovedbatteri.? Reklamen hevder jo at batteriet tåler en max discharge på 117 A så det vil ihvertfall kunne gi startmotoren et par forsøk på å få igang bensindyret. http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=31693 Edited January 30, 2017 by StåleK (see edit history) Quote Link to post
nomen Posted January 30, 2017 Share Posted January 30, 2017 Nå vet ikke jeg hva slags motor det er snakk om, men jeg er skeptisk til det at batteriet du referer til kommer til å duge.117 A er ikke allverden når det kommer til 12v startmotorer, og det er nok ikke mange sekunder du har til rådighet før det er tomt. Disse LiPo batteriene er jo også sære mtp. Lading, samt at det har en lei "tendens" til å ta fyr. Jeg ville heller kjøpt ett "vanlig" batteri og ha med. En liten lading eller to iløpet av sesongen hvis det ikke blir brukt er nok. Ideelt sett burde det vært koblet opp i kretsen med laderele og hele pakka, men det blir kanskje litt for omfattende? Quote Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
000 Posted January 30, 2017 Share Posted January 30, 2017 Hva er galt med den heilt ordinære løsningen som selges i alle bilrekvisitaforretninger samt alle altmulig svenskekjedene vi har fått i form av en starthjelp? Der kommer jo alt du trenger fiks ferdig format Quote Link to post
Guest Avmønstret# Posted January 30, 2017 Share Posted January 30, 2017 Hva er galt med den heilt ordinære løsningen som selges i alle bilrekvisitaforretninger samt alle altmulig svenskekjedene vi har fått i form av en starthjelp? Der kommer jo alt du trenger fiks ferdig format Det er å akseptere en dårlig løsning. Må jo først få orden på problemet, at han tapper ned batteriet, kanskje få seg en hovedstrømbryter?. Dernest ville jeg vurdert å bruke penger på en lader og skjøteledning. Om batteriet er ødelagt av alle nedtappingene bør kanskje det byttes? Om en til stadighet er tom for strøm vil vel også starthjelperen ligge der, tom for strøm... er jo ingen magi med starthjelp, kun et batteri som kan lades. Quote Link to post
000 Posted January 30, 2017 Share Posted January 30, 2017 Ja landstrøm når en ikkje re i hjemmehavn hjelper ingen. Eneste løsning vil være en portabel strømkilde som trådstarter sjøl foreslår men hvorfor gjøre det vanskelig når det er enkelt Quote Link to post
tilplan Posted January 30, 2017 Share Posted January 30, 2017 Hadde ikke vært redd for å ødelegge motoren, men om det klarer å berge deg når du er tom for strøm er det bare en måte å finne ut på. Kostet jo ikke mange kronene, så det kan jo være gøy å prøve. Uansett så har du et problem som trenger å løses. Har du amperemeter for å måle om ett eller annet trekker strøm? Kan også være gammelt og dårlig batteri. Quote Link to post
Bårdp Posted January 30, 2017 Share Posted January 30, 2017 Det batteriet du linker til er alt for lite. Men har jeg har forsøkt med et 4S 60C batteri på 5000 mAt på en Yamaha 150 Hk og det funket. Men ville nokk heller kjøpt meg en slik starthjelp. Noe slikt: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Elektrisk/Batteriverktoy-og-tilbehor/Starthjelp-12-V-400-A-2000035160/ Quote Link to post
abella Posted January 30, 2017 Share Posted January 30, 2017 har en sånn som Bårdp annbefaler, bare et anet merke, helt super, både til start hjelp i biler, og i båter,enkel og grei å ha med seg. Quote Link to post
Maika Posted January 30, 2017 Share Posted January 30, 2017 Hva med å montere en slik: https://www.bluesea.com/products/7635/m-LVD_Low_Voltage_Disconnect Quote Link to post
Sørlandet2 Posted January 30, 2017 Share Posted January 30, 2017 Jeg kjenner ikke produktet som trådstarter refererer til, men disse nye, kompakte, starthjelpene benytter ny batteriteknologi, og får god omtale her http://www.tv2.no/broom/8884151/ Jeg kan ikke skjønne annet, at de også i en båt vil være helt topp. Tenker da på båter med utenbordsmotorer av moderat størrelse, og et enkelt el-anlegg med kunn et batteri. Quote Link to post
tilplan Posted January 31, 2017 Share Posted January 31, 2017 Vil tro at de starthjelperne som Sørlandet2 viser til inneholder et batteri av mer eller mindre tilsvarende teknologi som det trådstarter viser til. Er en forskjell på størrelsen på batteriet i tillegg til at innpakningen er mer robust og tilpasset bruken. Ser at de to starthjelperne jeg googlet leverer 400 - 600 A og veier tre til fire ganger mer. Ikke usannsynlig at det må en parallellkopling til av flere batteripakker. Da er det best å vite hva en holder på med. Quote Link to post
StåleK Posted January 31, 2017 Author Share Posted January 31, 2017 Ja ser helt klart som noen sier at en Nødstarter på under 4 kg klarer å levere 400A , da har man endel mer å gå på. Tror nok jeg kjøper meg noe sånt, alternativt setter opp et lite forbruksbatteri ekstra som kan kobles inn ved behov. Jeg antar at Rule pumpa jeg bruker trekker litt mer strøm enn en tradisjonell vippebryter og at det sammen med forlite bruk gjør at batteriene har hatt litt dårlig helse de siste sesongene. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.