Jump to content

Nødstartbatteri, hva kan benyttes?

StåleK

Recommended Posts

Jeg har mer enn 1 gang det siste året kommet til flatt batteri, blant annet avsluttet jeg livet til mitt forrige båtbatteri ved å tilte opp motoren i Strømstad havn sent en kveld i høst, valgte å ta taxi til en bensinstasjon for å kjøpe nytt batteri der, veldig praktisk.....

Har selvfølgelig blitt mye mer påpasselig med å ikke ha på diverse forbrukskilder og å bruke hovedstrømsbryter når jeg er ferdig med båtturen, men har lurt på å rett og slett ha et fullaldet Lipo RC batteri i båten som kan gi meg noen få sekunder med mange Ampere som kan redde meg fra et pinlig øyeblikk.

Vil et batteri som dette på noen som helst måte skade kretskortet i motoren hvis man paralellkobler dette med hovedbatteri.? Reklamen hevder jo at batteriet tåler en max discharge på 117 A så det vil ihvertfall kunne gi startmotoren et par forsøk på å få igang bensindyret.

http://www.elefun.no/p/prod.aspx?v=31693

Redigert av StåleK (see edit history)

Nå vet ikke jeg hva slags motor det er snakk om, men jeg er skeptisk til det at batteriet du referer til kommer til å duge.117 A er ikke allverden når det kommer til 12v startmotorer, og det er nok ikke mange sekunder du har til rådighet før det er tomt.

Disse LiPo batteriene er jo også sære mtp. Lading, samt at det har en lei "tendens" til å ta fyr.

Jeg ville heller kjøpt ett "vanlig" batteri og ha med.

En liten lading eller to iløpet av sesongen hvis det ikke blir brukt er nok.

Ideelt sett burde det vært koblet opp i kretsen med laderele og hele pakka, men det blir kanskje litt for omfattende?

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Guest Avmønstret#

Hva er galt med den heilt ordinære løsningen som selges i alle bilrekvisitaforretninger samt alle altmulig svenskekjedene vi har fått i form av en starthjelp? Der kommer jo alt du trenger fiks ferdig format 

Det er å akseptere en dårlig løsning. Må jo først få orden på problemet, at han tapper ned batteriet, kanskje få seg en hovedstrømbryter?. Dernest ville jeg vurdert å bruke penger på en lader og skjøteledning. Om batteriet er ødelagt av alle nedtappingene bør kanskje det byttes?

Om en til stadighet er tom for strøm vil vel også starthjelperen ligge der, tom for strøm... er jo ingen magi med starthjelp, kun et batteri som kan lades. 

Hadde ikke vært redd for å ødelegge motoren, men om det klarer å berge deg når du er tom for strøm er det bare en måte å finne ut på. Kostet jo ikke mange kronene, så det kan jo være gøy å prøve.

Uansett så har du et problem som trenger å løses. Har du amperemeter for å måle om ett eller annet trekker strøm? Kan også være gammelt og dårlig batteri.

Vil tro at de starthjelperne som Sørlandet2 viser til inneholder et batteri av mer eller mindre tilsvarende teknologi som det trådstarter viser til. Er en forskjell på størrelsen på batteriet i tillegg til at innpakningen er mer robust og tilpasset bruken. Ser at de to starthjelperne jeg googlet leverer 400 - 600 A og veier tre til fire ganger mer. Ikke usannsynlig at det må en parallellkopling til av flere batteripakker. Da er det best å vite hva en holder på med.

Ja ser helt klart som noen sier at en Nødstarter på under 4 kg klarer å levere 400A , da har man endel mer å gå på. Tror nok jeg kjøper meg noe sånt, alternativt setter opp et lite forbruksbatteri ekstra som kan kobles inn ved behov.

Jeg antar at Rule pumpa jeg bruker trekker litt mer strøm enn en tradisjonell vippebryter og at det sammen med forlite bruk gjør at batteriene har hatt litt dårlig helse de siste sesongene.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...