Jump to content

Kutte kalesjestoff og tau med loddebolt som varmekniv

HansH

Recommended Posts

Hei alle,

Holder på med noen småreparasjoner på kalesjen og har derved behov for å klippe og kutte til noen nye biter med kalesjestoff. Har sett på nettet at proffene bruker varmekniv som "smelter" gjennom kalesjestoffet og derved hindrer at kanten senere fliser seg opp. 

Brukte så litt tid for å finne en slik varmekniv (heat cutter / hot knife) og det nærmeste jeg fant på nettet lå i området 9-1200 kroner. Ikke veldig dyrt, men litt i overkant for å bare kutte noe småtteri. Elfa Distrelec har en til rett under 2000. Fant ikke noe egnet i sortimentet til Biltema, Jula og ClasOhlson, heller ikke i lokal sybutikk.

Så foreslo fruen å bruke loddebolten, noe jeg selvsagt mente ikke ville funke. Men jeg tok den frem og bøyde til tuppen ca 90 grader og slipte metallet til knivform på et sandpapir i korning 80. Vips så hadde jeg en varmekniv så god som noen og kutter gjennom kalesjestoff, glidelåsbånd osv som smør. Rett fin kant og ingen løse tråder. Har en tynnplate i syrefast som underlag så jeg ikke brenner parketten. Loddebolten kan også brukes for å "smelte over" eventuelle oppflisede områder på kalesjen som man ikke har tenkt å sy.

Tuppen på denne billigloddebolten fra 1988 er i messing tror jeg. Ganske myk, veldig lett å bøye og slipe. Kniveggen ble til på et par minutter med sliping ned mot 80-kornet papir som lå på bordet.

Testet også varmeknivloddebolten til å kutte tau. Fungerte 100 % og smeltet seg rett igjennom med pen kuttflate.

Enkelt og billig og herved delt helt gratis med forumet for hjemmeskreddere og tau-kuttere.

NB: Loddebolten kan fortsatt fint brukes som loddebolt, men jeg har også en annen litt nyere type som backup til det.

bilde

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...