Jump to content

Bygge 34 fots katamaran med mast som første båt?

Premiumcowboy

Recommended Posts

La oss gå utfra at jeg har nærmest ingen relevant erfaring med båt/seilbåt, men har i mange år vært bestemt på å eie min egen. Jeg ønsker en båt som er enkel nok til en ettermiddags tur på tirsdag, helgeturer med familie og venner, eller (iallefall har potensiale til å drømme om) langtur med fruen, der vi også kan ha gjester underveis. Uthavn, kai og "beaching" er an interesse. Jeg ønsker vel egentlig ett komprimiss som er like dårlig på det meste. :p

Jeg har tidligere sett på båter i underkant av 30 fot, men jeg er redd dette vil bli litt for lite til det bruket jeg ønsker/håper på. Og båtene over 30 fot ligger jo dessverre i en litt annen prisklasse.

Tanken har vært å kjøpe ett "prosjekt" for renovering, siden jeg pr. nå iallefall ikke ønsker å ta opp ett stort båt lån. Jeg har søkt og lest andres erfaringer og råd angående dette, og gjentagende ganger funnet at mange mener at det godt kan være billigere og mindre arbeidskrevende å bygge båten selv.

For meg har båtbygging lenge hørtes spennede ut, men jeg har antatt at dette har vært en for stor og krevende oppgave. Men rent tilfeldig fant jeg en designer som kunne levere kit med byggeplanene sine, og dette var svært interessant å lese om. Nå har jeg mer eller mindre bestemt meg for at jeg ikke kjøper hverken kit eller design fra den designeren. Men etterhvert som katamaran båt bygging har modnet i hodet, og jeg har lest endel mer, får jeg mer og mer lyst til å satse på dette britiske designet fra James Woods:

http://www.sailingcatamarans.com/index.php/designs-2/5-catamarans-over-40ft/225-vardo

Kjør debatt!

Det regnes generelt 4-5000 timer for å bygge en seilkatamaran.

Mellom 35 og 45 fot vil tiden det tar å bygge båten ikke variere så veldig mye, det meste av jobben er stort sett det samme selv om båten er noen fot kortere eller lengre.

James Woods er jo en glimrende skuespiller, men Richard Woods som designer disse båtene har anslått det tar rundt 2700 timer å bygge en 34 fots Vardo, dersom man har noe erfaring.

Regn med å bruke en del mer enn det designeren som selger dette anslår.

Dette er forholdsvis enkle båter å bygge, hvor det meste består av furu og kryssfiner, slik at jeg tror ikke du vil få noe store problemer ved å bygge en slik båt.

Husk altså at dersom du jobber 37.5 time på denne båten hver uke, så vil det ta deg 72 uker, eller nesten halvannet år, å bygge en slik båt, minimum.

Det er generelt sett hverken en rask eller billig måte å skaffe seg båt på (dersom man regner med arbeidstimene). Restverdien på selvbygde båter er gjerne lav, og alt i alt lønner det seg nok ikke, men det kan være svært givende dersom man finner glede i det å bygge og seile sin egen båt.

Hei. Nå har det seg slik at det står en selkattamaran i divinycell og epoksy som skroget og overbygg er delvis ferdig. Den har stått noen år under tak. Arbeidet som er utført er 100% . Med en utrolig finish . Tror denne nå er til salgs da båtbyggeren ikke er helt frisk. Av erfaring så er det så mange utfordringer å bygge fra bunnen av. Derfor ville og overte et slikt prosjekt være mer overkommelig. Båten er bygget ettertegninger og eier har komplett Disign sett.

Som en tanke......

Knude

Redigert av Knude (see edit history)

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Bygge båt for å spare penger er en veldig dårlig ide. Mange har forsøkt før deg uten hell. Både oppussing og bygging koster 4 ganger mer enn det du tenkte deg, og tar fryktelig mye mer tid enn du hadde planlagt. Og koster gjerne et ekteskap eller to i tillegg.  Utrolig mye tid går med bare for å kjøre hit og dit for å få tak i det du trenger. Skal du komme på sjøen for en rimelig penge, så gå sammen om noen og kjøp en fungerende bruktbåt, som det er masser av på markedet.

Er drømmen å stå på dekk å nyte synet av noe du har laget selv er det en bedre forutsetning for å bygge båt.

Redigert av EiSvIn (see edit history)

Hei,

Mange av de aktive medlemmene i Norsk Flerskrog Seilklubb har helt eller delvis bygget båtene sine selv. Som det sies over her så vil de færreste av dem påstå at det har lønt seg hverken økonomisk eller ekteskapelig, men de sitter på enormt mye kunnskap. Hvis du hadde hatt mulighet, ville jeg anbefalt deg å tatt en tur på ett av klubbmøtene for å prøve å komme i snakk med noen av dem.

Alternativt kan du prøve deg på facebook-siden: https://www.facebook.com/groups/3460070306/

Denne delvis bygde båten har Reidar Salvesen hatt ute for salg https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=72390048

alternativt som "felleseie": http://www.flerskrog.no/Members/lars/nyhetsartikler/bli-medeier-i-en-katamaran-i-middelhavet

(Han har selv en ferdig versjon av denne, samt at det fins flere andre som har brukt formene hans.)

Reidar Uthaug har designet og bygd en annen svært rask katt:

I tillegg fins det mange TRT-1200 som ble utviklet av Ulf Tolfsen, Marius Rosvold og Arid Tolfsen, samt feks min helt one-off som er en av flere forskjellige som ble laget av Vidar Granum. (Jeg kjøpte den selv som et oppussingsprosjekt slik du tenkte deg, og har fortsatt mye igjen. Det er moro og lærerikt, men ikke billig:)

Redigert av Maika (see edit history)

Jeg har aldri trodd at det skal være lønnsomt å bygge selv, kontra å kjøpe ferdig bygget båt. Men det er de som sitter igjen med den erfaringen at ett renoverings prosjekt er mer tidkrevende og kostbart enn å bygge nytt fra starten av.

Likevel ville jeg nok mest sannsynlig valgt ett renovering prosjekt dersom dette så ut til å være ett godt alternativ. Men utvalget av katamaran seilbåter ser ut til å være forholdsvis magert her til lands, og de som jeg har sett tilsalgs krever såpass store førstegangs/engangs invisteringer at jeg føler jeg da åpner dører for endel andre muligheter.

Det foamcore prosjektet hørtes spennende ut, men jeg må jo eventuelt vite hvem som selger, eller iallefall litt mer om hva som selges?

Den finn annonsen med 46 foteren er nok heller ikke ett dårlig utgangspunkt, men jeg er usikker på om det kanskje er litt for stort for meg.

Hovedårsaken til at jeg vurderer båtbygging er at det høres spennende ut, men selvsagt er det neppe like spennende dersom det tar 10 år å komme seg på havet. Samtidig har jeg litt problemer med å få kabalen til å gå opp i forhold til å kjøpe ferdig båt, for det første finner jeg rett og slett ikke båten jeg vil ha.

Jeg forventer ikke at en selvbygget seilbåt skal ha noe annet enn en viss forsikringsverdi. Det er bruks verdi jeg satser på her. Jeg forstår det også slik at mange som har bygget båt ikke vil anbefale andre å gjøre det samme, likevel er det jo mange av dem igjen som uansett ikke ville gjort det annerledes selv?

Redigert av Premiumcowboy (see edit history)

Hei igjen. Litt fler opplysninger om den som kanskje er til salgs. Sted: Arendal. Lengde ca 40 fot.

Ingen tvil om at å bygge båt selv blir mye billigere en å kjøpe samme båt ny. Derimot om det finnes samme båt på bruktmarkedet vil den ha en enda lavere pris som flere har kommentert. For en nevenyttig fyr kan det bli en fin hobby så sant kona er med på moroa......

Sjekk også ut Bruce Roberts Godson sine disign når du først er i gang.

Beste råd herfra er å kjøpe et godt tegnings grunnlag om du velger å bygge helt fra bunnen. Da vet du hva du får når den en gang blir ferdig.

Lykke til videre i planleggings fasen

Bygger 47 fot Trawler Yacht tegnet av Bruce Roberts Goodson

Bygge 47 fot Trawler Yacht fra cd til ferdig båt

Det ble kanskje en uklar setning.. Å gå sammen med noen å spleise på en båt er jo en god måte å få seg båt på for en rimelig penge, og så er man flere som tar utgiftene. Som det er nok av på båter.. At markedet er mettet betyr jo bare at prisene på bruktbåter er ganske rimelige, du kan få deg en ganske fin båt for ikke så alt for mange kroner nå.

...Jeg forstår det også slik at mange som har bygget båt ikke vil anbefale andre å gjøre det samme, likevel er det jo mange av dem igjen som uansett ikke ville gjort det annerledes selv?

Det er til og med flere av dem som etter å ha laget én båt har funnet ut og lært så mye at de går på både ett og to nye prosjekter (og ekteskap), det er garantert en diagnose for den slags:)

Forøvrig lite bruktmarked her i landet, ja, men er du villig til å hente andre steder i verden så er det mange muligheter.

EiSvIn:

Jeg forstår at du ser det på en annen måte enn meg, og antageligvis er det jeg som blir taperen her til slutt, men å kjøpe en båt som avviker fra det jeg ødrømmer om fordi den er billigere, samt å dele det samme innkjøpet med noen andre for å redusere prisen ytterligere virker som en skummel vei å gå.

Indy, budsjettet ligger egentlig litt åpent. Jeg tviler vel på at jeg kommer i mål under en million, samtidig tar jeg ikke opp dette i lån fra starten av, deler av utgiftene blir spredt over tid. Ca 13.000 kroner for designet jeg har sett på, mulig det blir bortkastet penger og byggeplanene havner i en skuff, men da er det "bare" 13.000 bortkastet. Ca 150 000 for treverk og epoxy. Ca 250 000 for ny rigg, men den trenger jeg jo ikke bestille samtidig som båtplanene, den kan jo faktisk kjøpes nesten helt til slutt når mesteparten av bygge jobben er utført.

Det er også mange store utgifter jeg ikke har nevnt her, elektronikk, innredning, motor, plasthall for å jobbe i m.m..

Katamaran blir beskrevet med fordeler og ulemper. Av det jeg leser føler jeg at ulempene er overkommelig og fordelene virker trumferende. Det er lette båter som seiler godt, ikke nødvendigvis så høyt mot vinden, det designet jeg ser på kan utstyres med to stk 9.9 påhengsmotorer, som i tillegg til å forenkle bygging og innkjøp, også gir god manøvrering i havn, trygghet med to motorer og forholdsvis forutsigbart og enkelt vedlikehold (jeg foretrekker egentlig diesel som drivstoff, men anser påhengs motor som fornuftig).

Jeg føler meg også enig og komfortabel med mye av det designeren Richard Woods skriver og det som blir skrevet om han. Måten han tenker at byggeprosessen og sluttproduktet skal bli. Hvilke komprimiss han er villig til å inngå, samt hva han synes er viktig. Han er også en veldig hands on type, som svarer raskt på spørsmål og gjerne "skreddersyr løsninger" etterhvert om ønskelig (dette er selvsagt ingen garanti, da man aldri vet hva fremtiden bringer). Richard har selv bygget og bodd i mange av båtene han har designet, og har mye erfaring fra cruising og regatta i multihull og monoskrog.

Det spesifikke designet jeg vurderer ser ut til å ha, relativt sett, høy laste evne, god plass, enkle løsninger på ror, seil og motor. Den er tegnet med fast kjøl og har flere potensielle ror løsninger som foreksempel gjør at båten kan strandes om ønskelig. Det er flere potensielle interiør løsninger, men standarden gir stort "bad" med dusj, trygg bysse, 3 lugarer pluss salong, og en romslig cockpit.

Noen ganger tenker jeg på hvorfor jeg tidligere ønsket monoskrog?

Det kan jo være greit å se litt på andre muligheter også.

Fusion koster en del mer i innkjøp, men kommer som byggesett og har derfor betydelig mindre byggetid (er dog 40 fot).
Schionning er en av de største leverandørene av tegninger, og leverer også laserkuttede byggesett av balsa og den slags. 
Spirited blir mye som Schionning (og er faktisk drevet av sønnen til Schionning). Leverer alt fra tegninger til hele sett (38 fot).

Dette er stort sett australske selskaper. Bygging av egen katamaran er langt mer populært på de kanter, men de sender overalt, og fraktprisene er generelt overkommelige, sett i lys av hva en slik båt uansett vil koste.

Andre kjente båtdesignere er som nevnt ovenfor James Wharram, samt Dudley Dix, Mike Waller, Bruce Roberts, Ian Farrier, Garry Lidgard, Ron Given, Derek Kelsall m.fl.

Det spesifikke designet jeg vurderer ser ut til å ha, relativt sett, høy laste evne, god plass, enkle løsninger på ror, seil og motor. Den er tegnet med fast kjøl og har flere potensielle ror løsninger som foreksempel gjør at båten kan strandes om ønskelig. Det er flere potensielle interiør løsninger, men standarden gir stort "bad" med dusj, trygg bysse, 3 lugarer pluss salong, og en romslig cockpit.

Det er mye å tenke igjennom. Interiørløsningen er selvfølgelig viktig, men tenk også nøye igjennom fremdrift, både motor, eventuelt seildrev, aksel, til og med et par påhengsmotorer er et alternativ på en katamaran, samt at man bør planlegge kjølløsninger, daggerboards, rigging og den slags før man setter i gang.

Redigert av adeneo (see edit history)

Tokyo Express er en båt bygget i Australia etter ett design fra australske Tony Grainger, det ligger en film serie fra byggingen på youtube som jeg har sett flere ganger. (laget i ettertid) Det var denne som egentlig gjorde at jeg etterhvert ble meget interessert i Schionning's wilderness design (det var første valget en god stund), nettopp på grunn av kit systemet som kan leveres. Jeg tenkte at når klipp og lim ikke lenger krever klipping, var det kanskje mulig for meg også. Kitene kan forøvrig i dag leveres fra Tyskland, mulig jeg bommer litt på geografien , jeg har iallefall fått tilbud fra Europa en plass. Forøvrig etter jeg var i kontakt med schionning angående pris. (Jeg kan finne dette om ønskelig, og jo, jeg mener fraktprisen er ganske markant). Schionning ligger, i likhet med de fleste andre australske design jeg har sett på, i en annen verden i fohold til selvbygg. Selvbygde båter fra annerkjente designere har en viss status og verdi der, noe jeg mener gjenspeiles i prisen på design og kit. Jeg sier ikke at kit/designene er overpriset eller for dyr i forhold til hva man får, men jeg mener inngangsbilletten er mye høyere enn på mange av di europeiske eller amerikanske designene. I tillegg ser det ut til at det satses det ganske "high-end" eller "cutting-edge" der, kanskje fordi det er ett marked med konkurranse. I Eu/us ser det ut til å være vanligere å selge ett godt design over lengre tid, om mulig for en lavere pris.

Som jeg allerede har skrevet planlegger jeg i utgangspunktet å benytte 2 stk 9.9 påhengsmotorer til fremdrift. Personlig foretrekker jeg diesel som drivstoff, men jeg er også meget fornøyd med tanken på å slippe nettopp seildrev/aksel, gjennomføringer, innkjøp og montering av motor. Designet jeg ser på leveres uansett med tegninger for begge deler. Jeg kan vist nok derfor endre dette underveis eller senere om ønskelig.

Jeg velger som nevnt ett design med faste kjøler, Woods kaller disse LAR keels (Low Aspect Ratio keels) vet ikke om alle bruker samme navn. Dagger boards øker seil potensialet, samtidig som det gjerne reduserer dybden båten stikker (med kjølene oppe såklart), men er mer avansert å bygge, og det er i mitt hode nok en ting som kan feile osv. Schionning leveres vel stortsett med daggerboards, for meg er dette en ting som gjør Vardo mer interessant enn wilderness.

Wilderness leveres med ganske store romslige køyer, hvor to av dem går på tvers over bridgedeck, noen mener dette kun er passende i charter båter, ikke vet jeg.

Richard tegner i utgangspunktet den riggen du ønsker, det vil si, han tegner gjerne om riggen dersom du ønsker det. Jeg tror nok jeg holder meg til standarden han har skissert (jeg har leste mannens tanker angående seil og seilhåndtering, jeg liker det han skriver). Med det sagt, en av di som har bygget seg Vardo har kortere mast enn planlagt, 25 år gammelt forseil, og er generelt sett under rigget. Men eieren er godt fornøyd med hvordan båten presterer til tross for at han mener den er underigget og overlastet. Han bor vist nok ombord med kone og to barn.

Dette med overlast er også litt interessant, differansen mellom tom vekt (3000 kg) og vekt til vann linjen (4800 kg) er anslått å være 1800 kg. Såvidt jeg har sett er dette meget bra.

Jeg har sett på ganske mange av di designerne du lister opp her, men ikke alle.. enda.. (Jeg skal prøve å få sjekket ut resten også)

Jeg er enig i at det er mye å tenke på, og ta høyde for. Mye jeg ikke vet eller kanskje forstår. Og selvsagt at man bør være åpen for andre løsninger og også designere. Dette er åpenbart noe jeg trenger tips og råd til, da jeg verken har erfaring eller nok kunnskap på feltet. Det er selvsagt mulig jeg derfor overser eller ikke forstår andre gode design/designere, samtidig vil jeg påpeke at jeg faktisk har lest, vurdert og sammenlignet ganske mye allerede. Jeg har ikke kastet terning og blitt stående ved Richard Woods Design fordi vinden blåste i den retningen.

Wilderness 1120x kit pris ble oppgitt til 61.000 euro fra Tyskland, anslått frakt til Norge på ca 2000 euro, men dette inkluderer ikke prisen for selve designet/planene, som jeg syns å huske Schionning ønsket 9.900 australske dollar for. (Mener å huske at det er redusert pris på disse planene, ettersom di er tilpasset/forenklet til kit bygging). Jeg har ikke sjekket, men jeg tviler på at disse prisene inkluderer norsk Mva, den er på 25 prosent, men du har jo eventuelt mulighet til å få refundert mva betalt i utlandet.

Hei jeg har vært med på bygging av alu båter både skjærgårdsjeeper og Katamran på 15m. Har også jobbet med Ankerhåndterings fartøy.

Hadde jeg ikke vist noe om båtbygging eller konstruksjoner fra før, ville jeg ikke starta på et sånt prosjekt med en gang!

Men ønsker deg all lykke til, og pluspoeng for tidenes profilnavn!!  :smiley:

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Enig med Morten her, men ønsker deg uansett lykke til, det skal bli spennende å følge med på!

Hvis du virkelig er seriøs med disse planene vil jeg anbefale deg å se nærmere på prosjektet Knude forteller om Knude er en av de aller mest seriøse her inne, og har en utrolig fagkompetanse på feltet. Det han skriver kan du stole på. Dessuten, sandwichskrok av epoxy/divinycell må jo langt være å foretrekke framfor et kryssfinerprosjekt. Det kan til og med være at prosjektet fikk en viss verdi til slutt også :thumbsup:  Jeg er i hvertfall lite i til om hva bruktmarkedet hadde sagt om to båter med disse to utgangspunktene.

For meg har båtbygging lenge hørtes spennende ut, men jeg har antatt at dette har vært en for stor og krevende oppgave.

Katamaran blir beskrevet med fordeler og ulemper. Av det jeg leser føler jeg at ulempene er overkommelig og fordelene virker trumferende. 

Noen ganger tenker jeg på hvorfor jeg tidligere ønsket monoskrog?

Jeg har sett på ganske mange av di designerne du lister opp her.

Og selvsagt at man bør være åpen for andre løsninger og også designere. Dette er åpenbart noe jeg trenger tips og råd til, 

Tillot meg å redigere litt, for å komme frem til det jeg forstår som essensen her:

1.  Du har lyst på 30-fots katamaran som seiler godt.

2.  Du har lyst til å bygge den selv.

Begge deler høres fornuftig ut.

En katamaran er et bra valg.

Og føler man at man har potensialet til å bygge en selv, vil det være en verdifull selvrealisering.

Slik jeg tenker:

Skal jeg bruke så mye tid og penger på å bygge båt selv, vil jeg også konstruere og designe den selv.

Jeg vil vite hva jeg driver med, og være kreativ, slik at jeg får maksimalt av de egenskapene jeg selv ønsker.

Jeg ville studert andre løsninger, reist på messer med fotoapparat og målebånd.

Studert ulike byggemetoder og materialer.

Med tiden modnes løsningene frem, og kanskje må man jenke seg litt på ambisjonene om størrelse osv.

Så ville jeg oppsummert alt i en konstruksjon og byggemetode som lot seg realisere for meg.

Legger ved et par linker til byggemetoder som vel er realiserbare på egenhånd.

https://baatplassen.no/i/topic/107508-bygge-47-fot-trawler-yacht-fra-cd-til-ferdig-b%C3%A5t/

Ser for meg muligheten for bygge hvert skrog i fire langsgående seksjoner, som limes sammen.

Eventuelt kan vel begge metodene kombineres.

En slik katamaran er to skrog som er forbundet.

Forenklet sett er det som to store kanoer, robåt, kajakk, som er forbundet.

Klarer du å bygge en kano, klarer du å bygge en til maken.

Klarer du to små kanoer på 5 meter, klarer du to store på 10.

Det av skroget som er under vannlinjen, har betydning for seile egenskapene.

Alt over vannlinjen er design, som avgjør utseendet.

Skrogformen under vannlinjen kan du kopiere på en opplagsplass med pappmal.

Gleden ved båtbygging er for meg formgivingen. Det som synes. Det som er under vannlinjen er jo gitt med naturlovene.

Jeg får ingen skaperglede ved å jobbe etter andres tegninger og løsninger. Da hadde jeg heller latt det være.

Klart du får kjøpt brukt båt, men da har du ikke bygd den selv. Og det var vel halve poenget.

Min erfaring med hus, bil og båt er kjøp så ny/bra og stor som du har råd til. Renovering, nybygg etc. lønner seg somregel nesten aldri. I dag hvor alt selges over internett er det vanskelig å gjøre kupp fordi alle har mulighet til å vurdere et objekt og markedet somregel ender opp med å gi "riktig" pris. Selvfølgelig kan årstid/sesong spille inn, men ofte reflekterer det bare kostnadene ved opplag/vårklargjøring. Dagens seilbåter er meget gunstig priset pga. industriell produksjon og et stort chartermarked som kjøper og bytter ut båter jevnt og trutt.

Du får moderne og bra (enskrogs)seilbåter fom. 4-5 hundretusen kr. som du kan starte med og om det gir mersmak kan du bytte det inn etter etpar år og få igjen omtrent det du ga. Får du låne penger i banken er det den enkleste og billigste måten å realisere båtdrømmen. Om du har lyst til å ha en partner og venner å dra på sjøen med kan det være lurt å ikke bruke flere år på å bygge en båt. 

Moderne seilbåter har svært lave driftskostnader de 10 første årene og det er nesten ingen kostnader forbundet med å bytte båt(ingen avgifter/gebyrer utover å annonsere). 

En godt vedlikeholdt båt koster ikke så mye mer enn en dårlig vedlikeholdt båt, men du må være litt raskere på labben når du handler. Holder du båten din strøken selges den også lett.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...