Jump to content

Finnsailertråden


eirkabrev

Recommended Posts

Hei, ifjor gikk min kone og jeg til innkjøp av vår første båt, en Finnsailer 34, produsert av finske Fiskars. Båten er en 1980-modell med to master, finnekjøl i bly og en relativt stor motor (perkins 4108 på 50hk). Så langt har vi vært veldig fornøyd med båten og den tjente oss svært godt den første sesongen, med både langtur Fredrikstad-Kristiansand og mange overnattinger med opp til syv personer ombord. 

Båtene ble laget i et relativt begrenset opplag av Fiskars da de, slik jeg forstod det, var svært dyre å produsere. Tegningene og formene ble kjøpt opp av Nauticat og Finnsailer 34 ble solgt av Nauticat under navnet Nauticat S-340 som en mer "performance-orientert" linje med seilbåter som hadde lagt større vekt på selve seilingen. Når denne produksjonen opphørte, kjenner jeg ikke til.

Årsaken til at jeg oppretter denne gruppa er i håp om å samle Finnsailer-eierne og entusiastene som måtte finnes på dette forumet og for oss til å dele erfaringer, oppdagelser, spørsmål og eller alle andre ting relatert til Finnsailer. Jeg håper at alle Finnsailereiere (finnfire, finnsailer 30, finnsailer 32?, finnsailer 34, finnsailer 35 og finnsailer 38) kommer innom på et tidspunkt, gjerne med et bilde av sin båt, og hilser på!

Håper å høre fra alle finnsailer-eiere

Mvh eirkabrev

 

bilde


 

Link to post

Hei hei.

 

Finnsailerentusiast her. Jeg lette etter en Finnsailer i mange år før jeg fikk tak i en Finnsailer 35 i fjor høst. Den har blitt noe mishandlet og det er en del å ta tak i. Båten står i dag på land på Lødingen mekaniske og blir reparert. Vi håper den er i stand til å settes på havet til påske slik at vi kan ta påskeferie i den.

 

Jeg elsker disse båtene og historien rundt dem. Jeg var rett og slett nødt til å skaffe meg en slik eller ville jeg blitt en bitter mann. Heldigvis hadde min kone friskt i minnet 6 måneder med sturing og grining etter sist gang jeg gikk glipp av en så da denne kom til salg svarte hun ja straks. Min kone har heldigvis også blitt glad i båten og vi har begge nok prosjekter for noen år med båten uten at vi kommer til å måtte lete etter noe å gjøre. Båten er i såpass dårlig forfatning at det foreløbig er kun snakk om å prioritere hva vi finner viktigst å fikse. 

 

Akkurat nå har vi byttet motor og satt i en Iveco N45 på 100HK. Er nok noe overkill, men det blir bra. Ny girkasse og aksling er også satt i. Nytt eksosanlegg og alle skroggjennomføringer er byttet. Lødingen mekaniske reparerer for tiden en skade i baugen og skal så prime og fikse kjøl før båten er klar for sjøsetting.

 

Når båten er på vannet begynner vår første store jobb, vi må ta tak i den utrulig vonde lukta som er i båten. Ved overtakelse var det kloakk i et skott på toalettet. Båten lukter utrolig vondt. Jeg har trålet alle tråder her på båtforumet og andre steder etter tips og har en lang liste over tings som skal prøves.

 

Kjempebra å høre om flere som liker disse båtene.

 

bilde

Link to post

Nydelig bilde eirkabrev, fin båt. Lå denne til salgs i Oslo?

 

Skal nok komme noen flere bilder av vår etter hvert. Var på telefonen med verkstedet som fikser den i går. Det er foreløbig for kalt til at de kan plaste skaden i baugen. Men det kommer mildvær neste uke og det byr kanskje på en mulighet. Mulig jeg er eneste nordlenning som er glad for plussgrader i februar.

 

Håpet er at den er klar til påske, begynner å bli litt stressa nå kjenner jeg, har ikke hatt båt på vannet siden august.

Link to post

Takk takk! Den lå til salgs i Asker i fjor. Ja, jeg skal pusle litt med båten i helga tenker jeg, se litt på tilgangen til dieseltanken blant annet for å forberede til å rense den før sesongen. Litt belysning skal også utbedres i salongen! Gleder meg til å jobbe litt der nå :) Forhåpentligvis får vi også vår på vannet til påsketider

Link to post
  • 1 år senere...

Sist tur reiv vi sund forseilet, så nå må vi få fikset det. :nonod: Vi har ikke hatt veldig mye seiling enda, men noen turer har det blitt. Finnsailer 35 er langkjølet og vi sliter en del med å seile opp mot vinden. Vi klarte det en gang uten at vi skjønner hvorfor, kanskje var vi heldige med retningen på strømmen. Vi trenger bare å la motoren gå på litt over tomgang for å klare å holde den opp mot vinden. Jeg tror det kommer av at vi trenger litt fart på vannet over roret. Men det er jo en motorseiler, så vi burde kanskje bare akseptere det. En ting er litt overraskende, og det er hvor bra den seiler for både motor og seil. Med bare litt motorkraft får vi fort et par knop ekstra når vi seiler.

 

Jeg prøvde meg på å lage en video av at vi seiler vår Finnsailer 35. Jeg tror ikke jeg skal slutte i jobben enda for å bli produsent, skal filme mer og øve meg så får jeg kanskje laget noen bedre videoer etter hvert.

 

Link to post
  • 4 uker senere...
Midtpinne skrev On 28.6.2018 at 21.12:

Sist tur reiv vi sund forseilet, så nå må vi få fikset det. :nonod: Vi har ikke hatt veldig mye seiling enda, men noen turer har det blitt. Finnsailer 35 er langkjølet og vi sliter en del med å seile opp mot vinden. Vi klarte det en gang uten at vi skjønner hvorfor, kanskje var vi heldige med retningen på strømmen. Vi trenger bare å la motoren gå på litt over tomgang for å klare å holde den opp mot vinden. Jeg tror det kommer av at vi trenger litt fart på vannet over roret. Men det er jo en motorseiler, så vi burde kanskje bare akseptere det. En ting er litt overraskende, og det er hvor bra den seiler for både motor og seil. Med bare litt motorkraft får vi fort et par knop ekstra når vi seiler.

 

Jeg prøvde meg på å lage en video av at vi seiler vår Finnsailer 35. Jeg tror ikke jeg skal slutte i jobben enda for å bli produsent, skal filme mer og øve meg så får jeg kanskje laget noen bedre videoer etter hvert.

 



Det var en veldig flott liten film du har laget! Artig å se hvordan den seiler og det var egentlig ganske imponerende hvor god fart du fikk! Hva angår seiling opp mot vinden er det kanskje ikke så rart at du sliter litt mtp den relativt grunne kjølen. Hva var forholdene da du klarte deg greit opp mot vinden? 

Selv har jeg i løpet av vinteren montert en vedpeis fra cubic mini i Kanada. Flott liten sak som klarte å få opp temperaturen i hovedkabinen til 25C i løpet av en time da det var -1C ute. Den lille saken har til og med dobbelforbrenning. 

Mulig å få se noen flere bilder fra interiøret i båten din, Midtpinne?

Mvh Eirkabrev

 

IMG_20180423_140823_BURST001_COVER.jpg

IMG_20180627_190639.jpg

 

Redigert av eirkabrev (see edit history)
Link to post
  • 10 måneder senere...

Dette ser bra ut. Var det mye jobb å få det gjort?

 

Vi har også tenkt på rekkenett etter hvert, det virker veldig praktisk. Men det er foreløbig litt langt bak, vi har så mye som må tas først. Vi må få fikset dekket på båten, en prosess som er tidkrevende siden vi gjør det mens båten er i bruk. Vi er avhengig av bra vær og vi får bare tatt litt i slengen. Vi fjerner teakdekket som er skrudd med gjennomgående skruer. Dette arbeidet er verdt en egen post og det skal vi nok komme tilbake til. Vi har egentlig ikke hast med denne jobben, men det ser ikke bra ut mens vi driver på.

 

Kona vrei sund utgående kuleventil til septik, heldigvis er kranen stengt. Så nå ble toalettet skrudd ut og det ble satt inn en portapotti. Dette kan ikke fikses før båten kommer på land, og det blir ikke i år.

 

Vi har fått laget nye puter og madrasser. Vi gikk for trekk av lin. Dette har jeg ikke bilder av, men kanskje jeg skal ta noen en dag.

 

Vi har fått reparert forseilet som raknet i fjor. Og jeg synes resultatet ble helt greit. Vi fryktet at det kom til å se helt sinnssykt ut, men jeg synes seilmakeren gjorde en veldig bra jobb. Han la også inn en remse med UV-beskyttelse slik at seilet er beskyttet mot UV-stråling når det er rullet inn.

 

Vi har bare så vidt fått testet det, men det er meldt litt vind i helga så kanskje det er en mulighet dersom man klarer å lure noen med. Var ute en tur med @chrisrik i helga og jeg synes det virket bra. Det var veldig ustabil vind og det var for lite vind. Det begynner å bli helt klart at denne båten trenger mye vind for å seile bra. Har vi vind nok klarer vi å krysse, men dabber vinden av så faller vi av fort.

 

Vi har også fått laget ny kalesje med vinduer over alt. Vi brukte samme mann som fikset forseilet og madrassene. Også den jobben er jeg veldig fornøyd med. Seil og Mesan på Finnsnes framstår som en veldig bra bedrift. Han kommer til å få flere oppdrag fra oss i de nærmeste årene. Vi har valgt et dobbelt kalesjestoff som skal være av høy kvalitet og gi litt isolasjon. Ikke at jeg tror det vil ha noe å si på varme, spesielt siden vi har så mye vinduer. Men stoffet skal være slik at vi aldri trenger å impregnere det. Så får vi se hvor mye hold det er i den påstanden, men jeg håper på at det stemmer. Vi gikk for grå kalesje, og syntes det ble fint.

 

Nå er det på vei ei ny lensepumpe i posten som skal settes inn i løpet av uke. Den gamle frøs sund i vinter. Kjøpte ei pumpe på Biltema som det bare ble tull med. Monterte den på søndag, men den klarte knapt å pumpe noe. Så nå gjør vi den jobben på nytt og håper på bedre resultat.

 

Jeg legger med et par bilder. Et av forseilet og et av kalesjen der du også kan se at vi er i gang med dekket fram mot baugen.

 

20190517_181655.jpg.538f1a0af638b02fb8263c22e624bdf4.jpg

 

 

20190407_141908.jpg.11a82934bc35aea02746b56069807599.jpg

 

 

 

Redigert av Midtpinne (see edit history)
Link to post
  • 4 uker senere...

Hei, eirkabrev

 

Følger med interesse denne tråden. Først en kommentar til deres Finnsailer 34: Jeg skal nesten vedde på at denne ble kjøpt ny i Stavanger av min mor og stefar tidlig på åttitallet. Synes å kjenne den igjen på davitene som ligner veldig på de en venn av familien lagde til båten. Han var ingeniør på Høyang Polaris i Sandnes og utrolig dyktig på den slags arbeider. Uansett: min stefar var pedant mht båtene sine, så hvis dette er samme FS'en så hadde den et svært godt liv frem  til han gikk bort i 1998 .

 

Du sier videre at du ønsker å samle flere Finnboat eiere og ramser opp de med "Finn" i navnet, og det er en god ide. Jeg har en King's Cruiser 33 (uten "Finn" i navnet) fra 1976, og den kommer også fra Fiskars (verftet i Åbo, Finland). KC 33 ble bl.a et par år bygget parallelt med Finnfire 33. KC33 er også svært solid bygget og sertifisert av britiske Lloyd's. Mao en sikker og og klassisk havseiler med flotte linjer. Bygget i perioden 1972 - 1978, og ca 150 produserte båter.

 

Ha en fin seilsommer! 

20190628_125956.jpg.2fc3ff8464ef63f608bccef8410b244f.jpg

20180515_103806_Localtone.jpg.00f58a96ffe75a1939f85b6323f66ad9.jpgGulldekor_2.jpg.a2e3b608c3e0395dc5eb9a568386cd30.jpg

Redigert av KC33 (see edit history)
Link to post
  • 2 uker senere...

20190712_201659.jpg.414636102d477c446ebdc7000c648f8f.jpg

 

Da har vi endelig fått vær til å drive med utarbeide på båten. Fikk fjernet noe teak og dradd ut skruene. Skruene er gjennomgående og ikke rustfrie. Jeg bruker blåselampe for å varme dem slik at jeg kan trekke dem ut. Så bruker jeg en forsenker for å lage et rent hull med skrå kanter. Renser og støper igjen med epoxy blandet med silica. Bruker West system sin epoxy. Tok 92 hull i dag, totalt er det ca. 3000. Er jeg effektiv klarer jeg fordekket ferdig i morgen. Dette kommer til å ta tid.

Link to post
  • 9 måneder senere...
Kakeseiler skrev On 5.5.2020 at 20.22:

Hei! Vi vurderer å kjøpe en Finnsailer 34 ketch, byggeår 1980. En flott båt. Men en sak jeg lurer på er hvordan den seiler? Vi vet naturligvis at dette ikke er en skarpseiler. Hvordan er den f.eks. på kryss? Noen som kan dele erfaringer her?


Hei Kakeseiler, nå er ikke jeg noen erfaren seiler, men båten seiler helt greit, den er ikke noe skarpseiler som du sier, men den er heller ingen motorseiler slik mange tror. Den har finnekjøl av bly og jeg har sett lystall på liknende båter mellom 1.08 og 1.11. Selv med genoa alene går det greit å seile på kryss. Det jeg vil trekke frem som positivt med båtens egenskaper for seil er at den føles trygg og forutsigbar, den slår ikke og gjør ikke noe "uventet" slik jeg har opplevd den. 

Lykke til med evt kjøp!

Link to post
KC33 skrev On 1.7.2019 at 11.15:

Hei, eirkabrev

 

Følger med interesse denne tråden. Først en kommentar til deres Finnsailer 34: Jeg skal nesten vedde på at denne ble kjøpt ny i Stavanger av min mor og stefar tidlig på åttitallet. Synes å kjenne den igjen på davitene som ligner veldig på de en venn av familien lagde til båten. Han var ingeniør på Høyang Polaris i Sandnes og utrolig dyktig på den slags arbeider. Uansett: min stefar var pedant mht båtene sine, så hvis dette er samme FS'en så hadde den et svært godt liv frem  til han gikk bort i 1998 .

 

Du sier videre at du ønsker å samle flere Finnboat eiere og ramser opp de med "Finn" i navnet, og det er en god ide. Jeg har en King's Cruiser 33 (uten "Finn" i navnet) fra 1976, og den kommer også fra Fiskars (verftet i Åbo, Finland). KC 33 ble bl.a et par år bygget parallelt med Finnfire 33. KC33 er også svært solid bygget og sertifisert av britiske Lloyd's. Mao en sikker og og klassisk havseiler med flotte linjer. Bygget i perioden 1972 - 1978, og ca 150 produserte båter.

 

Ha en fin seilsommer! 

20190628_125956.jpg.2fc3ff8464ef63f608bccef8410b244f.jpg

20180515_103806_Localtone.jpg.00f58a96ffe75a1939f85b6323f66ad9.jpgGulldekor_2.jpg.a2e3b608c3e0395dc5eb9a568386cd30.jpg



Hei KC33, flott båt du har og ja, jeg er enig i at den hører hjemme på denne tråden! 

Ad min båt så kan det godt stemme at vi snakker om samme båt! Jeg har en mappe som ligger i båten med litt informasjon om tidligere eiere etc og skal sjekke dette opp! Ville vært artig å høre mer om hvordan denne båten levde i begynnelsen av sitt båtliv! Vi er uansett veldig fornøyd med båten og den har blitt fulgt opp godt gjennom årene! 

Hvor fikk du gjort den flotte jobben på skroget?

Link to post
Midtpinne skrev On 12.7.2019 at 21.38:

20190712_201659.jpg.414636102d477c446ebdc7000c648f8f.jpg

 

Da har vi endelig fått vær til å drive med utarbeide på båten. Fikk fjernet noe teak og dradd ut skruene. Skruene er gjennomgående og ikke rustfrie. Jeg bruker blåselampe for å varme dem slik at jeg kan trekke dem ut. Så bruker jeg en forsenker for å lage et rent hull med skrå kanter. Renser og støper igjen med epoxy blandet med silica. Bruker West system sin epoxy. Tok 92 hull i dag, totalt er det ca. 3000. Er jeg effektiv klarer jeg fordekket ferdig i morgen. Dette kommer til å ta tid.



Hei Midtpinne! Du holder virkelig koken ser jeg, modig prosjekt du har begitt deg ut på, har du noen flere bilder av fremgangen?

Link to post

Det der ble fint @eirkabrev Jeg har ikke håp om å få startet inne i båten selv i år, det er for mye som skal gjøres på utsiden. Om en måned skal den på land og det er mye som skal gjøres da, men alt er skrogarbeid.

 

Jeg har lekt en del med et hjemmelaget autopilotprosjekt i vinter, det er nå på prototype 2 og vi har grov autopilot-styring. Det funker greit dersom vi går for motor, men den funker heller dårlig for seil. Men den er ikke helt ubrukelig for seil, jeg burde helt fint kunne bruke den for å legge båten opp mot vinden og håndtere storseilet alene. Uansett så har jeg styring fra telefonen så selv om det skulle bli behov for en korrigering kan jeg gjøre det fra dekk mens jeg jobber med storseilet. :)

 

Her er et par bilder av fordekket, det er nå vanntett. Jeg kommer til å jobbe videre med det i sommer dersom været tillater det. Men akkurat nå snør det og vi håper på snøfri 17. mai, men det kan hende det er for optimistisk. I alle fall er det veldig lenge til vi har de 15 gradene jeg burde ha for å jobbe med epoxy.

 

1_fordekk.jpg.6bf2c74357b70469958b0cc83cb8a12f.jpg

 

 

Så et lag med topcoat, hvit og glatt. Planen er å legge et plastdekke med diamantmønster. Vi tenker blågrått eller grått. Men det blir nok ikke i år, sommeren i nord er kort og det viktigste er å fortsette å fjerne teak og tette hull.

 

2_fordekk.jpg.3489da2fd49a7c3bbadcb107385e44d1.jpg

Link to post
  • 8 måneder senere...
eirkabrev skrev for 12 timer siden:

Hei @Midtpinne, hvordan går det med båten? Hva er egentlig grunnen til at du fjerner teakdekket ditt? Og hvor tjukke er teakstavene?

 

 

Teakdekket er skrudd fast i dekket med gjennomgående skruer. Etter det jeg har blitt fortalt ble dette gjort i Malaysia og jeg mistenker at det er gjort billig og med metoden "man tager hva man haver". Ikke noe galt med metoden i seg selv, men av og til går det galt. Skruene er ikke rustfrie og har nå nådd enden av livet. De er rustne og mange tetter ikke lengre så det er lekkasje inn i båten.

 

Vi har i løpet av dette arbeidet også funnet ut at hull etter pullerter og andre gjennomgående ting på dekk som er flyttet eller fjernet ikke er tettet igjen. Vi har fått tettet de fleste og selve dekket er nå så tett at det ikke er plagsomt. Lekkasjene som er verst er nå rundt vinduene. Her har vi ingen plan akkurat nå, men det er nok noe vi bør se på i løpet av sommeren. Men jeg tror ikke det blir tid til det.

 

Vi har fått tatt ca. halve dekket nå, men det er en vannvittig kjip jobb og jeg er litt demotivert akkurat nå. Vi kommer nok  i mål med det til slutt.

 

Båten funker bra, men den er fra 1976 så ting ryker jevnlig og det er nok å gjøre. Vi bruker båten jevnlig, og i 2020 hadde hele familien over 4 uker i båten. Kona og jeg hadde i tillegg flere helgeturer og jeg hadde flere helgeturer alene. Jeg prioriterer bruk av båten framfor jobb på båten dersom jeg kan velge. Vi trives best på svai og er blitt veldig glad i de KNBF-bøyene som er i området rundt oss.

 

Fikk testet båten i -9C og 16m/s nyttårsaften og jeg må si det var en slags opplevelse, vi pratet lite den timen det stod på som verst. Men det ble en fin tur med måneskinn, god mat og fyrverkeri. Vi hadde det godt og varmt i salongen og klarte å holde rimelig lunk i cockpit. Den hjemmelagde autopiloten begynner å nærme seg noe som er brukbart nå, veldig sjelden jeg trenger å korrigere.

 

2020 er nok det beste båt-året vi har hatt. Kona kaller ferien episk. Vi avsluttet 2020 ombord og entret 2021 ombord. Måtte det være et godt tegn og så håper vi 2021 blir like bra eller bedre. Foreløbig ser det slik ut, allerede to turer og nå ser det ut som det blir tur til helga dersom ingen ting spolerer det. Har jeg flaks får jeg se sola der jeg skal, her kommer den ikke før 19. februar så det er litt kos å få sett den nå.

 

Hvordan funker din båt om dagen?

Link to post
  • 3 uker senere...

Hei @Midtpinne, er det sånn å forstå at båten din ikke opprinnelig hadde teakdekk og fikk dette lagt i Malaysia? Det er jo i så fall en interessant historie! Jeg har også teakdekk, men det er orginalt og har ikke vist noen tegn til problemer enda (bank i bordet). 

-9 og 16m/s hørtes litt vel friskt ut, men jeg tror båten din skal takle det rimelig greit! Jeg er også enig i prioriteringen av å bruke båten mest og ta jobbinga når man har tid og lyst. Mye av arbeidet er ganske så artig også, syns jeg! Båten vår står på land og venter på våren da jeg ikke har noen god vinterplass (ligger i Glomma hvor det er mye store isflak på vinteren), antar vi setter den ut i april. Kanskje det blir boblehavn neste år? høres ut som dere koser dere om vinteren også? Hva bruker du til oppvarming?

Link to post
  • 3 år senere...

Fant denne Finnsailer tråden og det satte jeg pris på. Er en fornøyd eier av en Finnsailer 34, kjøpte den i Bodø i 2009 vil jeg huske. "Michael Jackson er død" var forsiden på VG den dagen vi forlot Bodø. Båten er levert 17.mai 1979 fra Fiskars verftet. Motoren er en Perkins 4.108 som jeg er superfornøyd med, men den lekket mye olje, så etterhvert ble motoren heiset ut av båten og jeg byttet bakre tetting, en type taupakning som ikke gjorde jobben lengre. Motoren ble tett. Videre fant jeg på nettet en veldig fin løsning for ekstra kjøling til gearet. En aluminiums sak på størrelse med to sigarettpakker som settes mot ene siden av gearet. Avkjølingsvannet går fra impeller --> gearkjøling  ->  varmeveksler.  Skrekk fra tidligere, gear er dyrt og komplisert.

Seilegenskapene til båten synes jeg er fantastisk. Har seilt hardt oppmot vind med storseil og genoa,  gått ned i pentryen og satt på kaffe. Det er litt imponerende, det kan man kalle balanse i båten.

For noen år tilbake monterte jeg en Genaker med endless furler, slik at den rulles ut og inn. "Litt" utfordring har det vært for å få den til å fungere, det er litt tett øverst i masten, men med litt knoting så løste det seg. Monterete et forholsvis kort spyd på det trespydet som sitter orginalt.

På kartbordet har jeg Pc med en lang usb skjøteleding til et web kamera i front av båten. FInt å kunne spise et måltid i fred og ro på 1500 omdreininger og se at kysten er klar.

Artig å se at Erkabrev har satt inn ovn, har veldig god erfaring med slik løsning, men valgte å sette den på styrbord side. Her fjernet jeg den korte benken mot toalettet. Disse viften som kan settes på toppena av vermeovner er super. Her spres varmet i hele båten. Ikke gulvkaldt lengre på sene høstdager. Men det må vare av den korte typen som roterer på lavere varme en en vedovn. Sist sommer var vi på tur til Senja, vi holder til i Alta. " fullsize i el-sykler i boden bak, måtte ta av hjulene, men det vart vert den ekstra jobben - Seilbåt og el-sykkel = SANT.

Før turen til senja montere jeg solcellepanel (superformøyd). Forbruksbatteri og strømforbruk var ikke et tema lenger. Her valgte jeg to tynnne paneler fra biltema men en litt lang kabel slik jeg panelene lett kan flyttes fra og stort ligge flatt på hver side av luka eller henge på rekke siden.

Sommeren 2011 må det ha vært. Da var jeg ute i dårlig vær. Gikk fra Sørvær på Sørøya og skulle gå til Ingøya, Det var meldt dårlig vær, men det her ble jo langt verre en storm. Det ble nødhavn på Rolfsøya. 42-45m/s vind. Anbefales ikke. Dårlig dømmekraft, rett og slett - skjer ikke igjen. MEN fikk testet båt og ikke minst mannskap.

Neste tur regner jeg blir Høst jakt etter fjellrype på kysten med El-sykkel for å komme til fjells. HUSK. Seilbåt og el-sykkel = SANT.

Avlutningsvis vil æ ønske dåkker en fortsatt fin sommer.

 

Sommer hilsen fra Alta

 

Mvh

 

Kåre Haukland

 

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...