Matros53 Startet 2.Februar.2017 Link til dette innlegget Startet 2.Februar.2017 Har en gammel Perkins 4.108. Motoren stoppes med en knapp på dashbordet, som utløser en magnet i bakkant av motoren. Denne sitter inni en gummibelg og stopper dieseltilførselen når den utløses. (Er ikke sikker på om dette er rett beskrivelse.) Når jeg skal stoppe må jeg trykke lenge og flere ganger på knappen før motoren stopper. Noen ganger vil motoren ikke starte fordi stopp-mekanisme ikke har gått tilbake til utgangspunktet. Jeg må da nedpå motoren med hånda og løsne magneten. Hva kan jeg gjøre? Må jeg skifte ut stopp-mekanismen? Tips mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 2.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2017 Ville begynt med å sjekke ledningene og kontaktene, sørget for at kontakten er god. Og så kanskje tatt en kikke på selve stoppknappen, plukke den fra hverandre og rengjøre/smøre? Om ikke det fungerer ville jeg vurdert å ta en kikk på selve stopp "dingsen" (hva heter det igjen, stenseoleoid eller noe...?) Har selv opplevd sånn ca det samme på min Perkins, var dårlig kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 2.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 2.Februar.2017 Dette er enkle saker, stoppselonoiden består av en elektromagnet som trekker i et stempel når den får strøm. Ta den opp og smør og gjør rent, samt sikre god kontakt. Så virker den sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
Matros53 Svart 8.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2017 Takk for gode tips. Forstår at det må sjekkes kontakter og smøres/rengjøres "i begge ender." Sitér dette innlegget Link to post
joelle Svart 22.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2017 Låner denne tråden litt. Har samme motor, og ska nå bytte ut tenningslås. er det mulig at få denne stopp funksjonen på tenningslåset? håper på at det blir en knapp mindre å montere Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 22.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2017 Hej Detta borde fungera då det har ett radioläge till vänster om avstängt som borde kunna ge ström till stoppmagneten. Jag har samma funktion på en Volvo Penta D 2 55 Tändningslås diesel Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 22.Oktober.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2017 Hadde samme problem, men justerte stanga mellom stoppselonoiden og dieselen (lengda kan justerast). Med rett lengd på denne virkar magneten optimalt. Men litt smurning hjelper vel og litt. Etter dette hadde eg ikkje problem før mange år seinare. Då måtte eg kjøpe ny stoppselonoid. (Hadde motoren i 27 år, og var svært nøgd med den.) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.