Jump to content

tenning FM 8-12


snekkeline

Recommended Posts

Jeg har en FM 8-12 motor i snekka mi. Motoren skal ha 98 oktan, men har hørt at man må stille på tenninga hvis man skal fylle 95 oktan(plus blytilsettning). Jeg har fått noen til å stille på tenninga, men synes motore går ugjevnt på rolig turtall(fyller 95oktan + blytil...)hva er best og bør jeg justere på tenninga eller gå tilbake på 98? Hvor mye skal skruen stilles, er det vannskelig å få riktig tenning?

 

En ting til, båten stoppet i stad igjen, men nå var det kjølevannet... Jeg ga båten litt høyt turtall etter å ha kjørt en halvtime til tre kvarter, så sluttet pumpa å dra inn vann. Hva kan ha skjedd?? Blåste vann inn i vannpumpe systemet og der var det ikke tett. Etter å ha blitt tauet hjem startet jeg igjen motoren for å legge til og da hadde jeg kjølevann igjen. (Jeg har en sånn vannpumpe som drives av vifteremmene, en aksling som spinner to metall "greier" som går i hverandre), en bekjent mener at jeg ikke har skrudd lokket til vannpumpa godt nok igjen slik at det har kommet luft i systemet.Kan dette være mulig?? Men det har vært såpass tett at det ikke har kommet noe vann gjennom. Da kommer det vel heller ikke luft inn? Har vært på et pr. turer, men har kjørt relativt rolig da har det gått greit.Men motoren og kjølevann inntaket skal vel tåle å bli kjørt litt før det stopper? Har dere noen tanker rundt dette?

Hva er vanlig at en snekke spytter ut av kjølevann?

Måtte kjøre litt uten kjølevann, kan noe ha blitt ødelagt?

:confused:

Link to post

En slik motor er ikke så kresen på tenningstidspunktet, men riktig tidspunkt skal være at den tenner når stempel er på topp, når den står på "Lavtenning" og noe før toppen når den står på "høytenning". Lavtenning brukes stort sett bare til start, for at du ikke skal slå av deg armen når du sveiver hvis den skulle slå tilbake. Høytenning betyr at den tenner før toppen, noe som er riktig når motoren har litt turtall, fordi forbrenningen rekker jo ikke å starte med en gang gnisten kommer. På en bil reguleres dette ofte av vakuum og sentrifugalvekter i fordeler, men på en båt med magnet, har du ofte bare bare "høy" og "lav" tenning, men den er trinnløs, og kan godt justeres mellom disse ytterpunktene.

Jeg pleier å bruke en ståltråd å holde ned i plugghullet og se etter når den er på topp, og justere slik at magneten "smeller" over på dette punktet (Hvis impulsmagnet). Fast justering gjøres ved å løsne de 4 skruene på platen mellom magnet og drevet til denne. Her er det skyvespor for de 4 skruene, og de to platene kan justeres i forhold til hverandre.

 

Fred Ivar

Link to post

8-12 motoren er fra 1963, ganske gammel. Har en nippel som står på vannpumpehuset. Hvis jeg fyller på nok fett tetter jeg vel hele greiene...?

Er det denne her.....? Vannpumpe fra en 1963-mod. FM 8-12

 

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

En ting til, båten stoppet i stad igjen, men nå var det kjølevannet... Jeg ga båten litt høyt turtall etter å ha kjørt en halvtime til tre kvarter, så sluttet pumpa å dra inn vann. Hva kan ha skjedd??

<{POST_SNAPBACK}>

Kanskje det har kommet noe som tettet inntaket.... f.eks drivtang eller noe annet søppel?

 

Jeg har vært ute for det samme engang. Jeg vet fremdeles ikke hva som skjedde, men etter å ha stoppet motoren og ventet en stund for så og starte opp igjen gikk alt som det skulle med kjølevannet..

 

(Jeg har en ganske lik motor som deg. Marna 8-11hk)

 

Når det gjelder hvor mye kjølevann du skal ha, så kommer vel det an på hvor varm motoren er. Jeg kjøpte nettopp et digitalt termometer så jeg kan overvåke temperaturen. Så strupte jeg kjølevannet slik at motoren holder rundt 60 grader. Det jeg merket da var at motoren fikk en helt annen forbrenning slik at den går mye gjevnere og soter mindre på pluggene.

Link to post

Hei Walter det der er jo båten min jo!!!!!!!

Se der, ja! Da snakker vi om min gamle "NANNA" - en 24' Gressviksnekke, snekkeline? :yesnod: Verden er ikke stor.

 

Først og fremst, snekkeline - ser du noe utvendig vannlekkasje ved pumpå? Tenker på den pakkboksen som sitter på selve pumpedrevet / akslingen som driver tannhjuls-skovlene.

 

Flere muligheter: Pumpa kan suge luft - se på papirpakningen som ligger under dekselet. Er den hel? Er det noen sår i anleggsflaten? Er alle seks skruene / boltene teit?

 

Se på selve drivakselen om den går rundt. Hvis du ser på pumpa ovenifra så vil du se akselen stikke ut av en pakkboks og forsvinne akterover og inn i selve pumpehuset. Sjekk dette først. Sviver den ikke - så sitter ikke feilen i selve pumpa men i andre enden - der hvor låsepinnen går i inngrep på motoren. Se på bilde:

Bilde

 

Legger for sikkerhets skyld ut et bilde av delene i vannpumpa, slik at vi vet hva vi snakker om:

BildeBilde

 

Bronseskovlen nederst til høyre sitter på selve drivakslingen. Du ser det på låsesporet. Sjekk den halvmåneformede låsesplinten som "låser" skovlen til drivakslingen. Det kan hende at låsesplinten er slitt. Da går ikke pumpa rundt.

 

Fikk den gang dreid en ny drivaksel hos en pensjonert ingeniør som jobbet på FM-fabrikken (Østxxxx-et-eller-annet. - husker ikke nøyaktig Du har navn og adresse i de papirene som fulgte med båtsalget!)

 

Akslingen ser du midt på bildet, skrånende opp mot klokken 11. Du ser at den var kanske så tært akkurat der hvor låsesplinten sitter.

 

Lykke til!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Hei.

På bildet av lokket på pumpa, ser deg for meg ut til at der er dype slitespor etter drevene. Dersom dette er riktig, vil vannet gå på utsiden av drevene, og du får ikke vanntrykk. I denne type pumpe skal vanner gå "rundt" drevene, og ikke på siden av drevene. Dersom lokker slitt, kan det slipes/files ned, slik at de får tetning. Det skal heller ikke være tykk pakning mellom lokk og pumpehus. Ved restaurering av veteranmotorer, sliper jeg alltid ned lokket, og om nødvendig bruker jeg kanskje litt pakningsstoff(flytende).

Link to post

Pumpa ble overhalt i 2003, jeg minns da jeg skrudde den opp at den var ganske så flat.

 

Tror jeg bare må kjøre ut på vannet en gang til og kjøre på litt for å teste den. I et annet forum mente de at det ikke vile være noen problemer siden det ble overhalt i 03, og at jeg må gi litt fett hvis det topper.

Link to post

...På bildet av lokket på pumpa, ser deg for meg ut til at der er dype slitespor etter drevene.

Pumpa ble overhalt i 2003, jeg minns da jeg skrudde den opp at den var ganske så flat.

Det er korrekt, bildene viser pumpa umiddelbar etter demontering i 2003 (før overhaling), og viser slitespor. Hele pumpa ble deretter levert til overhaling hos en tidligere FM-ingeniør, som satte den istand. Pumpa har fungert bra etter dette.

 

Håper at du finner ut av dette, snekkeline!

Lykke til.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...