Som Posted June 21, 2005 Share Posted June 21, 2005 Skal hente ny seilbåt i Kristiansand. Men jeg har ikke seilt denne strekningen før så jeg tar med glede imot tips om havner på veien opp og rutevalg mm. Quote Link to post
Blue_Dragon Posted June 21, 2005 Share Posted June 21, 2005 Husk i hvertfall og legge langt ut ved Jærens rev. Det er en gul "bøye" du skal runde. Egersund er en fin stopp på veien. Quote Link to post
Krapyl Posted June 21, 2005 Share Posted June 21, 2005 Ble litt nysgjerrig. Den båten i avataren. C32? Quote Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Sebaldus Posted June 21, 2005 Share Posted June 21, 2005 Husk i hvertfall og legge langt ut ved Jærens rev. Det er en gul "bøye" du skal runde. Egersund er en fin stopp på veien. <{POST_SNAPBACK}> Er ganske bra dybde i et belte på innsiden også. Er været rimelig bra går det greit... Har skrevet en del om min egne rute og etappevalg de gangene jeg har tatt denne turen. Du finner det sikkert ved å søke litt i forumet! Quote Link to post
Som Posted June 21, 2005 Author Share Posted June 21, 2005 Ble litt nysgjerrig. Den båten i avataren. C32? <{POST_SNAPBACK}> Det er en Comfort 32, 3-lugarer, søster til Comfortina 32. Quote Link to post
magbolme Posted June 21, 2005 Share Posted June 21, 2005 Skal hente ny seilbåt i Kristiansand. Men jeg har ikke seilt denne strekningen før så jeg tar med glede imot tips om havner på veien opp og rutevalg mm. <{POST_SNAPBACK}> Har seilt distansen fra Stavanger og sørover og Stavanger og nordover en del ganger. Det kommer egentlig an på hva du har lagt opp til; er det en ren transportetappe eller tar du/ dere det som en tur/ ferie? Ville nok i utgangspunktet tenkt innaskjærs fra Kristiansand til Lindesnes (dersom du har god tid). Fra Lindesnes og rundt Lista må du utaskjærs (om du ikke vil inn til Korshavn eller Farsund, fine havner som ligger mellom L og L). Etter Lista blir det utaskjærs til Tananger med unntak av eventuelle havnebesøk i Flekkefjord, Rasvåg, Kirkehavn (begge flotte havner på Hidra) og/ eller Egersund (fin gjestehavn). Og, ja, du bør utenfor lysbøyen ved Jærens rev! Etter Tananger vil jeg absolutt anbefale å ta turen innom Stavanger (man er jo lokalpatriot). Fra Stavanger ville jeg tatt rett over Boknafjorden øst for Kvitsøy og Sveinane og innover Karmsundet til Haugsund. Fra Haugesund må du nordover over Sletta. Etter sletta har du mange alternative havner som Espevær, Mosterhavn, Sagvåg (anbefales) etc. Jeg ville så satt kursen nordover gjennom Fitjarøyene (mellom Bømlo og Stord). Her er det utrolig flott!! Farvannet kan se kronglete ut ved første øyekast, men følg leden, og det skulle ikke by på noen som helst problemer. Herfra ville jeg fortsatt til Bekkjarvik (på øya Selbjørn) - kjemfin havn. Så fortsetter du oppover i Austevoll over Korsfjorden, mellom Lerøy og Bjelkarøy, videre forbi Flesland og inn i Vatlestraumen. Vil du ha en pause mot slutten, er det en kjempefin uthavn i Lysevågen på Lysøen. Da er du vel kommet så langt at det blir vanskelig å unngå å treffe Bergen! Lykke til! Send gjerne en IM eller svar på innlegget dersom du trenger flere opplysninger! Quote Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!" Link to post
Som Posted June 21, 2005 Author Share Posted June 21, 2005 Takk for responsen. I utgangspunktet er dette en transportetappe som er beregnet til 3 dagsetapper, men dette er jo en fin strekning hvis været holder. Fikk anbefalt å gå rett ut i havet og legge meg på en nordgående 2 knops strøm, men det betinger vel døgnkontinuerlig seiling og litt mer erfaring med båten. SOM Quote Link to post
Alvhild Posted June 21, 2005 Share Posted June 21, 2005 Både Rasvåg og Kirkehavn er flotte steder (hvertfall i en Østlendings øyne). Dessuten hadde jeg stor glede av å ta turen innom Kvitsøy - en artig liten øy i havet.... Deretter definitvit innenfor Karmøy. Synes nesten uansett vær at det er fornuftig å holde godt fra land rundt Jærens rev. Quote Link to post
Poseidon Posted June 21, 2005 Share Posted June 21, 2005 Hei, mange gode tanker i det som Magbolme presenterer! Men samtidig vil det selvfølgelig være litt avhengig av vær og vind på turen. Hvis du får ugunstig retning på Boknafjorden, så kan den sørlige delen av Karmsundet, nedover mot Kvitsøy bli både våt og ubehagelig. Da kan det være en god ide å Boknasundet, opp mellom Vestre og Austre Bokn, videre gjennom Mægerøysundet og ut ved Krokanes i Karmsundet. Og hvis du følger det gode rådet om å komme helt inn fjorden til Stavanger, så ligger det enda bedre til rette for å velge en østligere rute over Boknafjorden. Da kan både Mastrafjorden og Hanasandsundet være gode alternativer. Ellers argumenterer jeg selvfølgelig med glede for å gå 'Nyleiå' istedenfor den lange og kjedelige Langenuen. Ha en fin tur nordover! Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
anton Posted June 21, 2005 Share Posted June 21, 2005 Det vil være for galt å ta denne flotte etappen som transpoprt utaskjærs. Jeg har vært innom de fleste plassene som er nevnt. Flotte plasser. Fra Hidra seilte vi direkte til Kvitsøy, deretter Stavanger og så til Skudeneshavn. Lervik er en nydelig plass med mye båttrafikk. Orker ikke nevne flere plasser, men vi brukte 3 uker på turen fra Arendal til Tromsø i 2003. Med få unntak er det liten båttrafikk nord for Stavanger. De som ikke har seilt nord for Stavanger har mye flott å ta igjen. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.