Jump to content

Kristiansand - Bergen, trenger info


Som

Recommended Posts

Husk i hvertfall og legge langt ut ved Jærens rev. Det er en gul "bøye" du skal runde. Egersund er en fin stopp på veien.

<{POST_SNAPBACK}>

Er ganske bra dybde i et belte på innsiden også. Er været rimelig bra går det greit...

 

Har skrevet en del om min egne rute og etappevalg de gangene jeg har tatt denne turen. Du finner det sikkert ved å søke litt i forumet!

Link to post
Share on other sites

Skal hente ny seilbåt i Kristiansand. Men jeg har ikke seilt denne strekningen før så jeg

tar med glede imot tips om havner på veien opp og rutevalg mm.  :sailing:

<{POST_SNAPBACK}>

Har seilt distansen fra Stavanger og sørover og Stavanger og nordover en del ganger. Det kommer egentlig an på hva du har lagt opp til; er det en ren transportetappe eller tar du/ dere det som en tur/ ferie? Ville nok i utgangspunktet tenkt innaskjærs fra Kristiansand til Lindesnes (dersom du har god tid). Fra Lindesnes og rundt Lista må du utaskjærs (om du ikke vil inn til Korshavn eller Farsund, fine havner som ligger mellom L og L). Etter Lista blir det utaskjærs til Tananger med unntak av eventuelle havnebesøk i Flekkefjord, Rasvåg, Kirkehavn (begge flotte havner på Hidra) og/ eller Egersund (fin gjestehavn).

 

Og, ja, du bør utenfor lysbøyen ved Jærens rev!

 

Etter Tananger vil jeg absolutt anbefale å ta turen innom Stavanger (man er jo lokalpatriot). Fra Stavanger ville jeg tatt rett over Boknafjorden øst for Kvitsøy og Sveinane og innover Karmsundet til Haugsund. Fra Haugesund må du nordover over Sletta. Etter sletta har du mange alternative havner som Espevær, Mosterhavn, Sagvåg (anbefales) etc. Jeg ville så satt kursen nordover gjennom Fitjarøyene (mellom Bømlo og Stord). Her er det utrolig flott!! Farvannet kan se kronglete ut ved første øyekast, men følg leden, og det skulle ikke by på noen som helst problemer. Herfra ville jeg fortsatt til Bekkjarvik (på øya Selbjørn) - kjemfin havn. Så fortsetter du oppover i Austevoll over Korsfjorden, mellom Lerøy og Bjelkarøy, videre forbi Flesland og inn i Vatlestraumen. Vil du ha en pause mot slutten, er det en kjempefin uthavn i Lysevågen på Lysøen. Da er du vel kommet så langt at det blir vanskelig å unngå å treffe Bergen!

 

Lykke til! Send gjerne en IM eller svar på innlegget dersom du trenger flere opplysninger! :smiley:

Skipper på S/Y "Hei serr'u serr'u hatten!"

Link to post
Share on other sites

Takk for responsen.

 

I utgangspunktet er dette en transportetappe som er beregnet til 3 dagsetapper,

men dette er jo en fin strekning hvis været holder.

 

Fikk anbefalt å gå rett ut i havet og legge meg på en nordgående 2 knops strøm,

men det betinger vel døgnkontinuerlig seiling og litt mer erfaring med båten.

 

SOM

Link to post
Share on other sites

Både Rasvåg og Kirkehavn er flotte steder (hvertfall i en Østlendings øyne). Dessuten hadde jeg stor glede av å ta turen innom Kvitsøy - en artig liten øy i havet.... Deretter definitvit innenfor Karmøy. Synes nesten uansett vær at det er fornuftig å holde godt fra land rundt Jærens rev.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

mange gode tanker i det som Magbolme presenterer! Men samtidig vil det selvfølgelig være litt avhengig av vær og vind på turen. Hvis du får ugunstig retning på Boknafjorden, så kan den sørlige delen av Karmsundet, nedover mot Kvitsøy bli både våt og ubehagelig. Da kan det være en god ide å Boknasundet, opp mellom Vestre og Austre Bokn, videre gjennom Mægerøysundet og ut ved Krokanes i Karmsundet.

 

Og hvis du følger det gode rådet om å komme helt inn fjorden til Stavanger, så ligger det enda bedre til rette for å velge en østligere rute over Boknafjorden. Da kan både Mastrafjorden og Hanasandsundet være gode alternativer.

 

Ellers argumenterer jeg selvfølgelig med glede for å gå 'Nyleiå' istedenfor den lange og kjedelige Langenuen.

 

Ha en fin tur nordover!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Det vil være for galt å ta denne flotte etappen som transpoprt utaskjærs.

Jeg har vært innom de fleste plassene som er nevnt. Flotte plasser.

Fra Hidra seilte vi direkte til Kvitsøy, deretter Stavanger og så til Skudeneshavn. Lervik er en nydelig plass med mye båttrafikk.

Orker ikke nevne flere plasser, men vi brukte 3 uker på turen fra Arendal til Tromsø i 2003.

Med få unntak er det liten båttrafikk nord for Stavanger.

De som ikke har seilt nord for Stavanger har mye flott å ta igjen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...