Jump to content

Noen her som montert baugpropell på en Scand 7600 Dynamic?


Hosse

Recommended Posts

Har montert 2 ganger. Siste gang brukte eg polyester fra Biltema. Den lukter nøyaktig like fælt som de andre. Kunne ikkje sei det var forskjell på noe annet heller. Så er det lettest å få kjøper du den. Ikkje fest tunnelen kun med sparkel, det er mitt råd. 

Eg fikk skjært hull for rør, så fjernet eg top/gelcoat ca 10cm rundt hull både inne og ute. Deretter slipte eg til en fuge (v-form) slik at eg fra utside fikk støpt meg fra innside skrog og ut. Tredde hele røret gjennom og støpte fast. Pass på å ikkje legg tykke lag, det kan fort bli varmt! Legg heller flere lag. 

Når tunnel er fast kuttet eg røret slik at det stakk ut ca 2cm i bakkant, og sikkert oppmot 5cm i forkant. Så støpte eg videre utover, og når ferdig rundet av overgang mellom tunnel og påstøp/skrog. Bygg ut ekstra godt i forkant slik at vann ikkje krasjer i bakvegg innvendig tunnel. Dette viser forklart i manualen. 

Innvendig støpte eg og med matter. River opp i biter. Ikkje klipp mattene, riv de til så blir overgangene jevne. 

Siste finish tok eg med sparkel. 

Når du har griset deg til på hendene og ikkje får f..skapet av så ha grønnsåpen klar. Den funker. 

Link to post
Share on other sites

Hvis båten er helplanende så er som regel tunnellen over vann under fart, så da er det ingen vits i å legge arbeid i å lage spoiler i forkant av tunnell osv.

Det viktigste for effektiviteten til thrusteren er å lage god radius rundt, altså ingen skarpe overganger.

 

NB! Husk å ikke blande bruk av polyester og epoxy for mye i samme jobb. 

Polyester hefter ikke til herdet epoxy, men epoxy hefter til (mattslipt) polyester.

Men epoxy går jo til slutt da.

Men skal man første bruke epoxy kan man vel like godt bruke det på hele jobben kanskje.

 

Youtube har en del filmsnutter om installasjon av thruster.

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Det er eg helt uenig i. Når du kjører i bølge vil baug gå ned i sjø. Dette medfører at uten "spoiler" utbygging går sjø med forholdsvis stor kraft og inn tunnel og belaster propell, som kan medføre skade. Eg har bygget ut i front på begge mine installasjoner og hadde aldri kuttet den jobben. Men tenker du bruk på helt stille sjø er det rett. Denne båten går nok en plass mellom 33-36 knop og planer godt ?

Link to post
Share on other sites

Jeg var innom båtfirmaet i området her nylig. De monterer ofte baugpropeller på plastbåter. De bruker alltid polyester sa de, da båtene er laget av det fra før. Jeg fikk med meg 2 liter samt herder og 1,2 m2 450gram glassfiber til 400kr hjem. Hullmaskinen deres var dessverre ødelagt, så jeg må tegne for selv og kappe med stikksag.

 

Det jeg sliter med er å få tak i et stål jeg kan bende til å bruke til å tegne med. Har sjekket Biltema, jula og Clas ohlson uten hell. Noen som har tips?

Link to post
Share on other sites

Du kan lage deg en passer. Eg brukte en 10mm gjengestang. Borte 10mm hull i båt (senter hull) og tredde den gjennom begge sider. Så laget en en trekloss der eg festet en penol tusj i enden og andre ende i gjengestang. Da kunne eg dreie tusj rundt senter. Gjorde det slik begge ganger.

Link to post
Share on other sites

Ja båtene er laget av polyester, men mange som selger baugthrustere selger også slike epoxysett for montering av tunnellen:

https://seatronic.no/catalog/product/view/id/3640/s/epoxysett-for-stoping-av-tunnel/category/1672/

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hmm.. snakket med lokale båtbyggeren her nylig og han sa at dersom båten lekker inn vann ved baugpropelleren  og det fører til et uhell så dekker ikke forsikringen dette hvis jeg montert selv. Samme firma tilbyr meg å ta plastingen for 5.000kr. Ikke SÅ dyrt som jeg hørt om før, men er det så stor risiko for at baugpropelleren fører til uhell?

Link to post
Share on other sites

Hulltaking og plasting eller kun plasting? 

Nei 5000 er ikke så ille hvis de garanterer for fagmessig utførelse da.

Skikkelig radius rundt åpningene og evt. spoiler tar jo litt tid.

Vanlig pris for montering er vel 10-15.000 inkl. hulltaking, elektrisk og alt.

 

En evt. lekkasje ser man jo ganske fort hvis jobben i utgangspunktet er slurvete utført, men verre er det hvis jobben er så dårlig utført at noe løsner etterhvert pga. belastningen fra tyngden av thrusteren i hardt vær.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hvis du føler at du stoler på deg selv og ikke går for fort fram, så går det sikkert bra.

Kanskje øve litt på plastarbeid før du går i gang på selve båten, hvis du er uvant.

Og det er jo mange kompetente personer her inne du kan spørre.

Her i nord er det fortsatt vinter så du ligger noen uker foran meg, så jeg må bare følge tråden :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Da ble jeg litt opptatt av påskeferie her, men skal kaste meg over denne oppgaven til uken igjen. Når alt er plastet klart, så skal det sparkles og gelcoates har jeg hørt. Noen som vet hvilken sparkel jeg kan bruke til slutt? Plaster med polyester og glassfibermatte.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Jeg som har landbasert Windy 27 i år også får prøve å gjøre noe nyttig da.

Skal montere SE40-125 baugpropell og da må jo vanntanken vike plassen siden det er optimal plassering.

Det er jo nok av andre steder å plasseren en vanntank iallefall.

Vanntanken (i plast) var både skummet, plastet og skrudd fast så dette er solide saker. Tok noen timer å få alt løs, samt skummet vekk.

De har skummet så mye at bunnsidene og aktersiden på tanken var presset innover med noe mindre tankvolum som resultat. En slange som gikk under tanken, antagelig for å drenere vann fra rommet under fordekket forbi skummet, var flatklemt. Så liten funksjon i den da. Men skummet var stort sett tørt. Fylte nesten en søppelsekk med skum, så mye var det.

Rommet til tanken er romslig med 75 cm lengde og 58 cm høyde akter (faktisk hele 75 cm opp til plata under sitteputene om man nå trenger enda mere høyde). Siden jeg ikke har septiktank så er det mer enn nok plass under bordet til vanntank og hva man ellers måtte ønske.

Evt. plasseres lengre bak i båten. Skal ut med dieseltanken og montere mindre tank etterhvert.

 

DSC_1375.JPG

DSC_1378.JPG

DSC_1382.JPG

DSC_1386.JPG

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...