Jump to content

Å overføre mannskap i åpen sjø..


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Var ute på en fiske/film tur i høst med en del folk, totalt 12-14 personer. Var sjøl båtfører med Grandezzaen på 31 fot og den andre båten var en tresjark på ca 50 fot.

 

Et stykke utpå havet utenfor Ålesund måtte det omrokkeres på folka. 4 spyende og sjøsyke personer fra sjarken måtte over til min båt og kjøres i land og en film-mann med diverse utstyr fra min båt måtte over til sjarken for å fortsette opptakene.

Sjøen var på 1,5 til 2,5 meter....

 

Heldigvis var det nogenlunde lik høyde på rekkene... store kulefendere på sjarken og alle ledige hender i sjarken holdt i rekka på min båt. En og en mann over samt utstyr for alt for mye penger.

 

Tok det så rolig og effektivt vi kunne og det gikk bra, men gjør det ikke igjen uten at det er nød. En ting er at det kunne blitt stygge skader på båten, men små forskjeller kunne medført store skader på folk. Fingre, armer eller folk i sjøen.

 

Da får sjøsyke være sjøsyke og avbrutt filmopptak får så være, selv om det var flydd inn jegere fra hele lander, samt England og USA..

 

Men erfaring rikere ble jeg...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post

Interessant å se den filmen..

Litt overrasket over at det ikke var dårligere vær etter å ha hørt om hendelsen. Jeg ser store lange dønninger, men de korte sjøene er ikke så høye at rekka på seilbåten forsvinner under ryggen på bølgene under filmingen. Når dette oppfattes som dramatisk lurer jeg på hvilket vær de hadde forventet utpå havet med unger ombord.

 

Jeg har ikke vært borti en slik båt uten ror. Kan den slepes hvis man lemper et drivanker til å bremse litt bak og har oppe ei seilfille foran? Leser for tiden boka til Ståle Jordan som seilte alene rundt antarktis og mistet autopiloten. Han la ut tau bak med alle fenderene og bakket delvis stormfokka. Da holdt han stø kurs og kunne ta en blund innimellom i grov sjø. Synes båten så for ny og kostbar ut til å forlate i "finvær" uten å forsøke.

Mons

Link to post

Hei Bjørn

Jeg ser at de beskriver store bølger, men det oppfatter jeg som lange dønninger. På filmen ser jeg aldri at båten blir borte mellom bølgetoppene, og det gjør den hvis det er 6 meter vindsjø.

På redningsbåten sitter en mann fredelig på hyttetaket og kikker på situasjonen i 6 meter bølger?

På filmen etter hendelsen på vei mot land ser det ut for å være omentrent like mye vind og vindsjø, men da løper ungene rundt på dekk uten flytevest.

Da er det vel ikke så skummelt å sende ungene i flåta med flytevest og et lasteskip som ligger klar til å sette ut mob-båten hvis jeg ikke misforsto kommunikasjonen.

Hvis en unge uten vest ramler på sjøen når du seiler synes jeg det er skummelt.

 

Krimart - Når en båt uten ror på storhavet ikke får noen bråttsjøer om bord (på filmen) og folk kan sitte i trappa innvendig uten å holde seg og heller ikke tar på seg vester ol synes jeg været er moderat, men det er min oppfatning. Har ikke lest hele bloggen, men en mann hopper i vannet med dykkermaske for å se på skaden. Jeg er nettopp kommet inn etter et arbeidsdykk i mørke under is og 0,5 grader på 10 m dyp, men å komme om bord uskadd i en båt uten styring i 6 meter sjø klarer jeg ikke.

 

Nå var mitt innlegg imidlertid ikke ment å oppfattes som kritikk mot de involverte. Jeg var mer ute etter en diskusjon om hvorvidt en slik båt uten ror kan slepes etpar døgn ved hjelp av remedier og seil til å styre, eller om den rett og slett skjærer så mye ut at den ikke er til å få med seg.

Noen som har prøvd?

 

Mons

Mons

Link to post

............Kan den slepes hvis man lemper et drivanker til å bremse litt bak og har oppe ei seilfille foran? ................

 

spørs vel på vær o vind....

 

men det står om en sånn operasjon i siste numret av På Kryss.

ett par kompisbåter vendte om til havaristen........tok over besetningen (minus ett par man)

tok sen båten på slep sørover ett par døgn, til vær o vind roet seg litt

sen rigger man ett nødror utenpå båtens ordinarie ror,  fanns rester av glasfiber +stålramma kvar

sen kunne båten seile, 'for egen maskin' !

S/Y Gunga Din

Link to post

Mons, jeg oppfatter det ikke som kritikk. Absolutt ikke. ? men som du og vet at å filme sjø og bølger er ikke lett. Du får liksom aldri vist frem høyden på bølgene. Ser så flatt ut liksom.

De hadde vel også rullet på tvers av sjøen i 3 dager. Så jeg antar de var slitne ombord på havaristen.

Å slik de beskriver forsøkene på å få de fra flåte og opp i tilly mint, så tviler ikke jeg på at de opplevde det som farlig.

Hva kunne vært gjort bedre.

Vanskelig å si når vi ikke er i situasjonen synes jeg.

Men absolutt nyttig å diskutere og samtale om det for å lære. ?

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Enig i det meste. Situasjonen er nøyaktig så skummel som de involverte oppfatter den når den pågår.

Litt forundret over at de ruller i sjøen i tre døgn med syke unger uten å sette alt de har om bord ut som drivanker. Etpar dregger, noen seil og alle vaskebøttene burde kunne holde baugen mot sjøen hvis de ikke har drivanker om bord.

Mons

Link to post

Agående drivanker, Som de skriver i bloggen:

 

We had both sails up, used bow thrusters, pivoted on drogues, moved drogues into all different positions but as much as we tried nothing worked, nothing, the damn boat just would not point down wind.

 

Det er dessverre slik at bøtter, tau og anker, det hjelper svært lite, og skaper heller farligere situasjoner enn det har noen effekt. Hadde de hatt et digert s.k. fallskjerm/ havanker fra hekken og forseilet oppe kunne de muligens klare det, men det blir ren sofaseilerspekulasjon.

 

Stiv kuling og 6 m bølger er ikke ektremt, og helt ok for en fungerende seilbåt. Men å skulle legge to seilbåter inntill hverandre - eller enda værre slepe en seilbåt i sånne forhold er helt uforsvarlig.

Link to post

For å utdype hvorfor sleping er en dårlig ide: Å få festet en slepetrosse fra lastebåten vil være svært vanskelig. OM man likevel skulle klare det, er det ikke mulig for lastebåten å seile sakte nok. Seilbåten vil bli dratt ned om ikke slepetrosa ryker. Slepe fra den andre seilbåten er galskap. Begge båter vil surfe på bølgene -i utakt. Stor fare for kollisjon selv om du legger et laaangt slepetau. Tau i propellen, skader fra nøkking i slepetauet, slepetauet ryker er sannsynlige scenario.

Link to post

Har ikke lest oppdateringer etter jul på bloggen deres men gubben ble vel i igjen i håp om å finne igjen båten og redde den.

Har lest hele bloggen etter havariet for et par dager siden. Rett etter de kom i land fra tilly mint skilte familien lag og gubben begynte leting. De har vist vært med fly etter som jeg kan skjønne. Det har blitt spredd på div seilerforum.

Men etter som jeg skjønner nå er familien samlet og prøver å feriere litt. Siste oppdatering på bloggen var vel 4.feb.

Endelig ble det Bobåt

Link to post

For å utdype hvorfor sleping er en dårlig ide: Å få festet en slepetrosse fra lastebåten vil være svært vanskelig. OM man likevel skulle klare det, er det ikke mulig for lastebåten å seile sakte nok. Seilbåten vil bli dratt ned om ikke slepetrosa ryker. Slepe fra den andre seilbåten er galskap. Begge båter vil surfe på bølgene -i utakt. Stor fare for kollisjon selv om du legger et laaangt slepetau. Tau i propellen, skader fra nøkking i slepetauet, slepetauet ryker er sannsynlige scenario.

Gode utfyllende svar på mine spørsmål Krimart. Det virker bare så tragisk, så nære målet som de egentlig var når de ble reddet. To dager fra land.

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Å seile i passaten i stiv kuling er ikke dramatisk. Begge båtene er store, redningsbåten 67 fot, den som ble forlatt så ut til å være over 50fot. Bilder i disse forholdene ser ikke dramatiske ut. Men mot vind er det utrivelig.Og å overføre folk mellom båter er helt utenkelig. Havaristen kunne blåst opp jolla. Men er rib ville jeg også vært skeptisk til å sjøsette. Redningsflåten fungerte jo bra. Har hoppet mye mellom seilbåter. På flatt vann går det i frisk bris, i bølger la vi alltid en rib mellom båtene. På så store båter i bølger, glem det. Å snorkle i disse forholdene kan være mulig, da bølgene er veldig lange. Tilsvarende store bølger i nordsjen er kortere, og umulig å bade i. Om de er 6 meter kan jeg ikke se, men at de er store er det vel ingen tvil om.

 

Barna gjorde episoden verre. Barn venner seg lett til røffe forhold, men en liker ikke å være i en båt uten kontroll med barn. Forstår også at det ikke var lett å se familien forsvinne og faren satt der alene med en uviss skjebne. Tiden jobber med dem. Vind og strøm ville ført de mot caribien i ca 2 knop fart. Det sto at det var to døgn vanlig seiling i 8 knop, derbed blir det 8 døgn til en er innenfor rekkevidde av slepebåt. Ønsker ikke drivanker da det sinker overfarten.

 

Å slepe over 6 knop er uforsvarlig. Ville hatt 100 meter tau, stor fender, 20 meter tau, anker, 20 meter tau, stor fender, 100 meter tau. Da kan det hende at slepetauet flekser nok til at festepunkter i båtene ikke ryker. En båt uten ror vil skjene villt og hemningsløst i surfene. Hvis jeg hadde fått tilbud om 100 000 kr for å slepe en båt i de forholdene 400 nm hadde jeg fra ett økonomisk perspektiv takket nei. Blir lett skader for mer på seilbåten som sleper.

Link to post

Har ikke hørt om noen som har slept under slike forhold, men ville selv vært villig til å prøve hvis jeg hadde 2-400 meter tau med div demping på og mye drivanker på havaristen.

En ting er at vi ikke snakker om 100 000 kr, men bergelønn beregnet etter verdien på det som ble berget kontra verdien på båten hvis den ikke blir berget (0kr). Det blir fort noen millioner for en slik båt. Så ny ut og mener den var 46 fot. Regner med at den er forsikret og at det er forsikringsselskapet som får regningen enten det er berging eller forlis.

 

Hovedinsitamentet for å prøve ville imidlertid være at jeg ikke ser de store farene for egen båt og at jeg av natur ikke liker å gi opp eller la ting bli ødelagt. Jeg ville ikke brukt tykkere tau for innfesting i pullere enn at pullerene var det sterkeste punktet.

Mons

Link to post

Har ikke hørt om noen som har slept under slike forhold, men ville selv vært villig til å prøve hvis jeg hadde 2-400 meter tau med div demping på og mye drivanker på havaristen.

 

 

Jeg var med på en redningsaksjon ved osebergfeltet i 88/89, hvor KV skuta jeg tjenestegjorde i evakuerte over mannskapet fra en havarert motorseiler på noen og førti fot i skikkelig ruskevær. Vi måtte hente de mannskapet ved å sende over en RIB som var fyllt med vann for å ikke blåse avgårde.

 

Redningsskøyta "Ada Vaage" ( eller Våge, husker ikke ) skulle forsøke på et slep morgenen etter at vi berget mannskapet, da de fryktet at KV skuta skulle kunne skade seilbåten under slepet.

 

Fasit ble at at seilskuta gikk tapt da det viste seg at seilbåten ikke tålte å bli slept av den mye mindre redningsskøyta heller.

 

Det gikk heldigvis godt med mannskapet, et par i fra Bergen. Det var forøvrig en sak om det på radioen kan jeg huske, da vår skipssjef, som forøvrig Benji her på BP kjenner godt, ble intervjuet over sambandet om dette mens jeg var på broen. :sailing:

Redigert av Lovart låring (see edit history)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...