Jump to content

Bruke stor tank til høgtrykkspyling av båt?

MegaTrondy

Recommended Posts

Har fått en stor 1000 liters tank brukt til adblue. Siden det ikke er tilgjengelig med vann i vinter i båtforeningen min tenkte jeg å bruke den til å høgtrykkspyle båten. Går det ikke bra hvis den står i hengeren og jeg lar vannet renne ut gjennom kranen i bunn? Vil ikke høydeforskjellen gi nok trykk til å drive en liten høgtrykkvasker? Hvordan er det å frakte en halvfull tank med vann på hengeren? Har ikke lov til å trekke mer enn 500 kg i nyttelast med bilen og hengeren. Finner jeg overgang fra kranen til vanlig slange?

https://baatplassen.no/bildearkiv/63/63252/1486303847.jpg

Redigert av MegaTrondy (see edit history)

Går nok fint for høytrykkspyleren sin del, men å kjøre rundt med en halvfull vanntank kan blie spennende.

Kjørte brannbil i miletæret som hadde godt 3000 liter vann og ingen skvalpe skott, ble en spennende dans når vannet vugget fra side til side.

Om det kun er et lite stykke og du kan holde lav hastighet så går det sikkert bra, men høy hastighet frarådes.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Sjekk boka på spyleren. Noen kan suge flere meter, mens andre blir ødelagt hvis de ikke har trykk nok inn over litt tid.

For en vanlig "hagespyler" er det uvanlig å bruke mer enn 6-8 liter i minuttet, og store industrimaskiner er sjelden over 20 liter i minuttet. Betyr at du kan holde på ei stund med etpar hundre liter.

Vanskelig å finne overgang hvis det ikke er en slangestuss på dunken. Bruk en tommes slange til hevert så sliper du det problemet.

Hvis du er heldig står det i boka at spyleren kan suge, og da er det jo ikke noen problemer igjen..

Mons

Å finne overgang sånn ferdig i hylla som passer på hageslangen skal eg ikkje uttale meg om kor lett blir å finne men å lage sjøl er lett som en plett. Iallefall om du har skukorken. Lagde hull i den med hullsag og satt inn en bordgjennomføring for ønsket slangedimensjon. Ha på litt silikon elr whatever og stram til. Ferdig. Fordelen da er at slangen er lett å ta av og på tanken og kranen fungerer fortsatt som avstenging på tanken. 

Frakte halvfull slik på en henger , nei du det blir direkte trafikkfarlig. Og når det attpåtil er på en henger kor 500 kilo er makslast så blir det slett ikkje bedre. Da får du evt ha oppi noe skum av noe slag så ikkje vannet skvulper. 

Å finne overgang sånn ferdig i hylla som passer på hageslangen skal eg ikkje uttale meg om kor lett blir å finne men å lage sjøl er lett som en plett. Iallefall om du har skukorken. Lagde hull i den med hullsag og satt inn en bordgjennomføring for ønsket slangedimensjon. Ha på litt silikon elr whatever og stram til. Ferdig. Fordelen da er at slangen er lett å ta av og på tanken og kranen fungerer fortsatt som avstenging på tanken. 

Gjorde det samme som Knurrbart sier med skrulokket. Kjøpte skroggjennomføring på Biltema, og en slange fra den. Satt på en kulevetil i enden på slangen, for bedre kontroll på vannet ved spyleren.

Hvis du har blindlokket til kanna så er det enkleste å gjøre som beskrevet over.

Angående det å kjøre med en sånn dunk halvfull er galskap. Frakting av væske i tanker som ikke er fulle er skummelt, mye vekt som flytter seg ukontrollert, slike firkantete tanker er også mye verre med tanke på skvalping enn runde tanker med runde ender. Anbefaler å ha vann i kanner som du fyller opp dunken med når du kommer frem.

Finner ikke ut om min spyler suger eller ikke. Er det farlig å kjøre med 100-200 liter i tanken bare? Snakket med han jeg fikk tanken av og det gikk ikke med mer enn en liten brøkdel av innholdet når han spylte med sin tank. Eventuelt kan jeg se om jeg finner et sted å fylle vann nær der båten ligger slik at jeg slipper å kjøre mer enn noen hundre meter. 

Ville heller satsa på et par slike blå plasttønner. Da kan du fylle de heilt opp og lettere å håndtere generelt. En slik 1000l med ramme pall og alt veier tross alt noen kilo. Meget mulig du greier deg fint med bare èn og. De finnes også med skrulokk som du kan ha slangestuss i og gjør samme nytta om du legger den ned under bruk. Du kan få et par stk med meg om du vil men å sende de til utlandet blir kansje litt i overkant dyrt. 

Redigert av Knurrbart (see edit history)

Min lille Kärcher høytrykksspyler er ikke selvsugende, så sist vår ordnet jeg meg med noen 25 liters kanner, et batteri og en ParMax4 pumpe for å gi nok trykk til høytrykksspyleren. På bildet er imidlertid ikke spyleren tilkoblet, her spylte jeg rett fra pumpen.

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har brukt selsugeprinsippet på 2 forskjellige Kärcher maskiner, én liten husholdningssak og en litt større. Begge fungerte greit, men den store klarte det bedre mht luft i slangen og forsiktighet ved bruk. Er det stor løftehøyde blir det verre, men fra ca samme nivå går det greit.

Her er et hjelpemiddel som kan brukes:

http://www.proffia.no/Rengjoring/Hoytrykk-Slanger-Slangetromler/Slanger-Krcher/Sugesett-for-hoytrykkspyler-Inkl-tilbakeslagsventil

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...