Bahia Posted February 5, 2017 Share Posted February 5, 2017 Seilbåten min har en kjettingoverføring fra pidestall til ror. Jeg ønsker å bygge om og lage ny pidestall med rattpumpe og sylinder. Utfordringen er å få dimensjonert rattpumpen og sylinderen til båten på 34 fot. Noen som kan gi noen gode råd hvordan jeg angriper utfordringen slik at alt dimensjoneres rett? Quote Link to post
båt 45 Posted February 6, 2017 Share Posted February 6, 2017 spør på sleipner så ordner de det Quote Link to post
Mulligan Posted February 7, 2017 Share Posted February 7, 2017 Hydraulisk styring har ikkeno i en seilbåt å gjøre. Du mister det allerviktigste seilinstrumentet ditt. Hvis du vil koste på, så monter trekkstagstyring. Quote Link to post
Bahia Posted February 7, 2017 Author Share Posted February 7, 2017 Vet det er delte meninger om hydraulikk og er svært åpen for andre forslag. Har du peiling på systemer som kan fungere? Ser litt på Edson http://www.edsonmarine.com/marinestore/index.php?main_page=index&cPath=84_91_255_256 . Quote Link to post
pacuare Posted February 7, 2017 Share Posted February 7, 2017 Enig med Mulligan. Er en grunn til at så godt som ingen seilbåter har hydraulisk styring. Har seilt noen hundre forskjellige båter, en har hatt hydraulisk styring. Men den var mer skøyte enn seilbåt. Hadde du fått utstyret gratis hadde jeg forstått at du ville teste. Ville heller lagt pengene inn i god autopilot. Har du hørt om noen vellykkede konverteringer? Kan du eventuelt teste den? Quote Link to post
Mulligan Posted February 7, 2017 Share Posted February 7, 2017 Nei, jeg tenkte på et slikt system. http://www.edsonmarine.com/marinestore/index.php?main_page=index&cPath=84_91_255_257 Er det din båt som ligger helt innerst i Ølensvåg? Quote Link to post
Bårdp Posted February 7, 2017 Share Posted February 7, 2017 Om du kjøper en rattpumpe uten kryssventiler vil du fremdeles få tilbakemelding fra roret på rattet. Fungerer helt utmerket. Quote Link to post
Bahia Posted February 7, 2017 Author Share Posted February 7, 2017 Nei, jeg tenkte på et slikt system. http://www.edsonmarine.com/marinestore/index.php?main_page=index&cPath=84_91_255_257 Er det din båt som ligger helt innerst i Ølensvåg? Det systemet er mer eller mindre bolt on i forhold til det som er nå. Spennende! Min ligger i Vikedal men hadde tilhold i Ølen i mange år. Det ligger en flott Comfortina 36 i Ølensvåg hvis det er den du mener.... som jeg kunne tenke meg å se nærmere på Quote Link to post
Bahia Posted February 7, 2017 Author Share Posted February 7, 2017 Om du kjøper en rattpumpe uten kryssventiler vil du fremdeles få tilbakemelding fra roret på rattet. Fungerer helt utmerket. Det var det jeg hadde i tankene. Dersom jeg kommer over en pumpe og sylinder, kunne jeg tenkt meg å bygge en pidestall bare for å prøve. Har en sønn som jobber i hydraulikkbransjen så fagkunnskapene er ikke noe problem. Men har vel tilgode å se noen si noe positivt om hydraulisk styring og det trigger litt å prøve å få til et system som gir en ok rorfølelse. Quote Link to post
Hulda Posted February 7, 2017 Share Posted February 7, 2017 Problemet med Hulda var at jeg ville få fire omdreininger på rattet for å krysse. Det er i dette området problemet ligger. Med Lewmar Whitloc gir-system har jeg 1,2 omdreininger på rattet. Du vil altså måtte ratte halve dan for å komme tilbake på kurs. Sønnen din vil sikkert forklare noe med væskefriksjon, kraftoverføring etc. som gjør at hydraulikk som styresystem på seilbåt ikke alltid er perfekt. Vi hadde først system fra Sleipner. Det der med rorkult og finfølelse har jeg vokst fra. Egentlig så er Hulda nokså nøytral på roret. Comfort 34 har vel en noe annerledes karakteristikk i så måte. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.