Jump to content

Bygge om fra mekanisk overføring til hydraulisk roroverføring

Bahia

Recommended Posts

Enig med Mulligan. Er en grunn til at så godt som ingen seilbåter har hydraulisk styring. Har seilt noen hundre forskjellige båter, en har hatt hydraulisk styring. Men den var mer skøyte enn seilbåt. Hadde du fått utstyret gratis hadde jeg forstått at du ville teste. Ville heller lagt pengene inn i god autopilot.

Har du hørt om noen vellykkede konverteringer? Kan du eventuelt teste den?

Nei, jeg tenkte på et slikt system.

http://www.edsonmarine.com/marinestore/index.php?main_page=index&cPath=84_91_255_257

Er det din båt som ligger helt innerst i Ølensvåg?

Det systemet er mer eller mindre bolt on i forhold til det som er nå. Spennende!

Min ligger i Vikedal men hadde tilhold i Ølen i mange år. Det ligger en flott Comfortina 36 i Ølensvåg hvis det er den du mener.... som jeg kunne tenke meg å se nærmere på  :thumbsup:

Om du kjøper en rattpumpe uten kryssventiler vil du fremdeles få tilbakemelding fra roret på rattet. Fungerer helt utmerket.

Det var det jeg hadde i tankene. Dersom jeg kommer over en pumpe og sylinder, kunne jeg tenkt meg å bygge en pidestall bare for å prøve. Har en sønn som jobber i hydraulikkbransjen så fagkunnskapene er ikke noe problem. Men har vel tilgode å se noen si noe positivt om hydraulisk styring og det trigger litt å prøve å få til et system som gir en ok rorfølelse.

Problemet med Hulda var at jeg ville få fire omdreininger på rattet for å krysse. Det er i dette området problemet ligger. Med Lewmar Whitloc gir-system har jeg 1,2 omdreininger på rattet. Du vil altså måtte ratte halve dan for å komme tilbake på kurs. Sønnen din vil sikkert forklare noe med væskefriksjon, kraftoverføring etc. som gjør at hydraulikk som styresystem på seilbåt ikke alltid er perfekt. Vi hadde først system fra Sleipner.

Det der med rorkult og finfølelse har jeg vokst fra. Egentlig så er Hulda nokså nøytral på roret. Comfort 34 har vel en noe annerledes karakteristikk i så måte.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...