Bahia Startet 5.Februar.2017 Link til dette innlegget Startet 5.Februar.2017 Seilbåten min har en kjettingoverføring fra pidestall til ror. Jeg ønsker å bygge om og lage ny pidestall med rattpumpe og sylinder. Utfordringen er å få dimensjonert rattpumpen og sylinderen til båten på 34 fot. Noen som kan gi noen gode råd hvordan jeg angriper utfordringen slik at alt dimensjoneres rett? Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 6.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2017 spør på sleipner så ordner de det Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Hydraulisk styring har ikkeno i en seilbåt å gjøre. Du mister det allerviktigste seilinstrumentet ditt. Hvis du vil koste på, så monter trekkstagstyring. Sitér dette innlegget Link to post
Bahia Svart 7.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Vet det er delte meninger om hydraulikk og er svært åpen for andre forslag. Har du peiling på systemer som kan fungere? Ser litt på Edson http://www.edsonmarine.com/marinestore/index.php?main_page=index&cPath=84_91_255_256 . Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Enig med Mulligan. Er en grunn til at så godt som ingen seilbåter har hydraulisk styring. Har seilt noen hundre forskjellige båter, en har hatt hydraulisk styring. Men den var mer skøyte enn seilbåt. Hadde du fått utstyret gratis hadde jeg forstått at du ville teste. Ville heller lagt pengene inn i god autopilot. Har du hørt om noen vellykkede konverteringer? Kan du eventuelt teste den? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Nei, jeg tenkte på et slikt system. http://www.edsonmarine.com/marinestore/index.php?main_page=index&cPath=84_91_255_257 Er det din båt som ligger helt innerst i Ølensvåg? Sitér dette innlegget Link to post
Bårdp Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Om du kjøper en rattpumpe uten kryssventiler vil du fremdeles få tilbakemelding fra roret på rattet. Fungerer helt utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Bahia Svart 7.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Nei, jeg tenkte på et slikt system. http://www.edsonmarine.com/marinestore/index.php?main_page=index&cPath=84_91_255_257 Er det din båt som ligger helt innerst i Ølensvåg? Det systemet er mer eller mindre bolt on i forhold til det som er nå. Spennende! Min ligger i Vikedal men hadde tilhold i Ølen i mange år. Det ligger en flott Comfortina 36 i Ølensvåg hvis det er den du mener.... som jeg kunne tenke meg å se nærmere på Sitér dette innlegget Link to post
Bahia Svart 7.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Om du kjøper en rattpumpe uten kryssventiler vil du fremdeles få tilbakemelding fra roret på rattet. Fungerer helt utmerket. Det var det jeg hadde i tankene. Dersom jeg kommer over en pumpe og sylinder, kunne jeg tenkt meg å bygge en pidestall bare for å prøve. Har en sønn som jobber i hydraulikkbransjen så fagkunnskapene er ikke noe problem. Men har vel tilgode å se noen si noe positivt om hydraulisk styring og det trigger litt å prøve å få til et system som gir en ok rorfølelse. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Problemet med Hulda var at jeg ville få fire omdreininger på rattet for å krysse. Det er i dette området problemet ligger. Med Lewmar Whitloc gir-system har jeg 1,2 omdreininger på rattet. Du vil altså måtte ratte halve dan for å komme tilbake på kurs. Sønnen din vil sikkert forklare noe med væskefriksjon, kraftoverføring etc. som gjør at hydraulikk som styresystem på seilbåt ikke alltid er perfekt. Vi hadde først system fra Sleipner. Det der med rorkult og finfølelse har jeg vokst fra. Egentlig så er Hulda nokså nøytral på roret. Comfort 34 har vel en noe annerledes karakteristikk i så måte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.