Jump to content

Seiletur i Kroatia, ICC påbudt?


Gr3vling

Recommended Posts

Hei,

 

Vi er tre voksne og to barn som skal leige båt ei veke i Kroatia og kanskje seile innom Italia.

 

Alle tre voksne har vanlig norsk båtførerbevis, så har en person VHF radiosertifikat. Men så har eg hørt at man burde ha ICC sertifikat i Kroatia. Er dette påbudt eller bare burde man ha det?

 

Blir ei veke i juni. Er det noken utleigeselskap vi burde styre unna? Noken som har erfaringer og som vil komme med tips til utleigefirma, type seilbåt, størrelse mm. Og destinasjoner og havner vi kan ha som baser?

 

Vi har meldt oss på seilekurs for nybegynnere og viderekomne og har erfaring med motorbåt, men ikkje seiling. Noke vi burde vere ekstra obs på i området rundt Split - Dubrovnik?

 

Lurer egentlig på alt rundt dette med å leige seilebåt i Kroatia, praktiske ting å huske på å ta med osv. Noken plass man kan finne meir konkret info eller noken her med litt erfaring?

 

Setter pris på svar :-)

Link to post
Share on other sites

Ser du her så er det listet hva som kreves mht. Førerbevis: http://www.mppi.hr/UserDocsImages/TABLICA%20ENGLISHMoU%20(2)%203_11.pdf

 

For Norge står det listet opp "Boatsmans proof", en dårlig oversettelse av båtførerbevis.

 

Angående tips: www.skippertips.de er en veldig god nettside, men på tysk. Uansett, de selger den desidert beste havneguiden: 888 hafen und buchten, den bør du kjøpe fra nettsiden. Er basert på detaljerte kart og symboler, så tyskkunnskaper er ikke nødvendig.

 

Overfart til Italia tror jeg dere bør glemme, det skaper gjerne bare byråkratisk frustrasjon. Du må i alle fall skaffe tillatelse fra utleier (tvilsomt). Så må du klarere båt og mannskap ut av Croatia, inn i Italia og motsatt igjen tilbake. To lange havstrekk med diverse timer på havnepoliti og tollkontorer frister? Hold dere heller i Croatia det er en grunn til at italienerene seiler dit..

 

Seiling mellom Split og Dubrovnik er riktig indrefileten etter min mening. Mange flotte havner og bukter. Snillere vær og mindre båter enn lenger nord. Milna - Hvar - Korcula by, en av buktene på nordsiden av Mljet bør dere innom. Korcula by er et must. Hvar by kan være veldig vanskelig med plass, mindre stress er Palmizana og så taxibåt til Hvar. Seiler dere T/R Split så legg opp til Hvar- Korcula dag en og to og snu ved Korcula.

 

God infrastruktur, fine marinaer og god mat, men det koster. Sjekk på ACI nettside. http://www.aci-marinas.com/en/

 

Husk også at de såkalte "natur parkene" som f.eks. nordsiden av Mljet krever "inngangspenger". Mljet sist jeg var der, 100 Kuna pr person.

 

 

Mht. været følg godt med på værmeldingene. Som regel blåser det heller for lite enn for mye, men det kan komme en del kraftige vinder. Boraen fra Nordøst kan være sterk, men som regel relativt kortvarig i denne perioden og i denne delen av landet (værre lenger nord i Croatia). Kraftig tordenvær kan bringe med seg veldig strerk vind, men også her er man mer utsatt lenger nord.

Ser du her så er det listet hva som kreves mht. Førerbevis: http://www.mppi.hr/UserDocsImages/TABLICA%20ENGLISHMoU%20(2)%203_11.pdf

 

For Norge står det listet opp "Boatsmans proof", en dårlig oversettelse av båtførerbevis.

 

Angående tips: www.skippertips.de er en veldig god nettside, men på tysk. Uansett, de selger den desidert beste havneguiden: 888 hafen und buchten, den bør du kjøpe fra nettsiden. Er basert på detaljerte kart og symboler, så tyskkunnskaper er ikke nødvendig.

 

Overfart til Italia tror jeg dere bør glemme, det skaper gjerne bare byråkratisk frustrasjon. Du må i alle fall skaffe tillatelse fra utleier (tvilsomt). Så må du klarere båt og mannskap ut av Croatia, inn i Italia og motsatt igjen tilbake. To lange havstrekk med diverse timer på havnepoliti og tollkontorer frister? Hold dere heller i Croatia det er en grunn til at italienerene seiler dit..

 

Seiling mellom Split og Dubrovnik er riktig indrefileten etter min mening. Mange flotte havner og bukter. Milna - Hvar - Korcula by, en av buktene på nordsiden av Mljet bør dere innom. Korcula by er et must. Hvar by kan være veldig vanskelig med plass, mindre stress er Palmizana og så taxibåt til Hvar. Seiler dere T/R Split så legg opp til Hvar- Korcula dag en og to og snu ved Korcula.

 

God infrastruktur, fine marinaer og god mat, men det koster. Sjekk på ACI nettside. http://www.aci-marinas.com/en/

 

Husk også at de såkalte "natur parkene" som f.eks. nordsiden av Mljet krever "inngangspenger". Mljet sist jeg var der, 100 Kuna pr person.

 

 

Mht. været følg godt med på værmeldingene. Som regel blåser det heller for lite enn for mye, men det kan komme en del kraftige vinder. Boraen fra Nordøst kan være sterk, men som regel relativt kortvarig i denne perioden og i denne delen av landet. Kraftig tordenvær kan bringe med seg veldig strerk vind, men også her er man mer utsatt lenger nord.

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er enig med Krimart i at det blir for mye fuss med Italiavisitt, spesielt når det bare er snakk om en uke.

Men det er fullt mulig, men må avtales med utleier som typisk sier noe sånt som: "Charter companies generally do not allow charter outside Croatian territorial waters but if you still would like to visit Italy, Montenegro or even Greece then you should highlight this special request when setting the inquiry – all the boats do not have international permit and charter company needs to know that you will leave the country in order to prepare all the necessary documents for you.

Please note that international permit is usually extra charged. When crossing over the boarder please remember that you are obliged to report to the Croatian custom office and to the custom office of the country that you are entering."

Det er ingen problem å finne utleiere som aksepterer Norsk båførerbevis.

Utleie skjer normal fra lørdag til lørdag. Hvor det går direktefly fra "din" flyplass kan gjerne være med å avgjørde hvor du tar båten ut. Med en uke leverer du båten inn samme sted. Du mister en dag samt ekstra kostnae ved å levere inn i en annen havn. Sannsynligvis er det hensiktsmessig å ta båten ut i Split regieonen. Da er det rett ut i "gullrekka" Solta, Brac, Hvar og kanskje Vis. Det holder nok det for en uke med mindre seiling laaaangt overgår soling og bading...

Som nevnt forekommer regnskyll, gjerne med torden. Generelt er været bedre jo lengre ut fra fastlandet du kommer.

 

Det er greit å være oppmersom på at de aller, aller, fleste nettstedene du finner som driver med utleie i Kroatia kun driver som agenter. De fleste formidler utleie av de samme båtene..... Et eksempel på utleier som drifter egen flåte er http://www.navaboats.com

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Oops, klare av en eller annen grunn å sitere meg selv. jaja. Problemet er som regel ikke utleier men havnepoliti når det gjelder førerbevis. De kan nekte deg å seile fra en havn hvis de mener du ikke er skikket. Kan i alle fall bekrefte at de er ivrige i tjenesten, og at de spør om kompetansebevis. (Det går rykter om at enkelte av dem har en lukrativ side-geskjeft med å tilby kroatisk båtførerbevis på null tid og enkle krav men høye priser. Aner ikke om det stemmer, men..  :smiley: ) 

 

Vi seilte med egen båt i Kroatia noen år, med base i Split. Før det leide vi gjennom Salty Seas, norsk agent for Kiriakoulis. En gang fra Pula og en gang fra Split. Det fungerte fint. 

Link to post
Share on other sites

Har leid flere ganger gjennom Salty Seas. Flydd til Split og hentet og levert båten i Trogir. En ombord MÅ ha VHF sertifikat, jeg måtte dokumentere båterfaring. Havnesjef i egen båtforening, eller båtførerbevis. Som nevnt over, hold deg i Kroatia, gjerne Vis, Hvar og Korculaområdet. Har som regel leid tidlig i September, rimeligere båtleie, mindre folk. Stort sett lite vind, men godt varmt vann og 27-28 gr i lufta. Anbefales:) Har både leid vanlig seilbåt og katamaran, vi var 6 voksne i den fungerte fint, men dyr leie og havneleie. Bestill gjerne med jolle og motor, kjekt å ha. Ta også med badesko hvis man skal bade fra land. Det er en del skumle kråkeboller som har spisse tagger. Husk også at båten skal leveres tilbake med full tank (vanligvis) sjekk hvor du kan tanke. Det kan lønne seg å finne et tankanlegg litt bortenfor der man skal levere. Det nærmeste har som regel lang kø, da alle båtene skal inn på samme tid.

Redigert av jøran123 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det jøran123 skriver om tankanlegg er viktig, noen ganger håpløst mange med varierende køkultur som sirklet rundt tankanleggene. (Utrolig provoserende hvor god tid de tar seg med å legge fra igjen etter tanking, forresten.... :wink: )

 

Digresjon: 

Husker da vi kom til Hellas med båten så var det litt uvant at dieselen kom til deg og ikke motsatt. Kan jeg ikke få tanket når jeg selv vil nå? Må jeg vente her til "manjana"-grekeren gidder å komme med tankbilen sin? Nå har jeg ringt tre ganger ... men etterhvert skjønner man at det er bedre å sitte under biminien med en øl eller tre og vente litt mens man myser på folk på land, enn å sirkle rundt med høyt stressnivå og diverse manøvreringer for å hindre at noen tar "din plass" i køen.  :smiley:

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei og tusen takk for alle svar! Kom veldig godt til nytte :smiley: :smiley: :smiley:


Trur det har enda på Bavaria 39 Cruiser (Supernova) 2007 modell båt.

Ka tenker dere om denne båten? Er det viktig med aircondition ombord i båten? Står ingenting om kjøleskap på sida, men rekner med det er i båten?

Vurderer å leige gjennom skippercity.com. Noken med erfaring fra dei?

Tenker å sette en maks pris på rundt 15.000 kr for ei veke. Ser at det er stor forskjell på utleige firma på samme båttype.. noken spesiell grunn til det? Kanskje noke med skatter eller noke som ikkje blir oppgitt med dei billigaste?

Ser ut som at eg slepper å ta ICC sertifikat da alle leigefimaer seier det ikkje er nødvendig, men eg må ha båtførerbevis med engelsk tekst. Har dokke hatt problem med norsk tekst på førerbeviset?

Link to post
Share on other sites

Du får vel neppe aircondition i en båt i denne størrelsen og prisklasse, men uansett: nei jeg mener det ikke er nødvendig med AC. Du sover på vannet med alle luker åpne, det blir svalt nok - juni er i alle fall ikke noe problem. Med AC må du også ha generator som skal dure hele natten. Det viktigste er en skikkelig bimini. Det er garantert et kjøleskap/boks. Bavaria 39 er en grei båt, passe størrelse for dere antar jeg. Prisforskjellene er vel konkurranse og merkenavn på utleier, kjenner ikke den du nevner.

 

Når du kommer ned er det viktig at dere går grundig i gjennom båten med utleier, sjekk at alt virker. Betaler dere depositum er det spesielt viktig. Er det skader, så pass på at utleier noterer seg det. Ta med dykkemaske og sjekk under båten ved første anledning.

 

Gjør dere kjent med hvordan båten oppfører seg, tren på å bakke - man ligger som regel med hekken inn- før første tillegging. Ofte kan det være en fordel å snu båten og bakke hele veien inn i trange marinaer. Tenk i gjennom alle trekk ved tillegging, ha tauene klare fra hekken og tredd riktig så de kan kastes uten å ligge feil. Ha et mannskap med båtshake og hansker klar for å ta i mot moringstauet. (Tau fra brygge ut til moring, ta tak i det og dra det frem til baugen for å feste. Er det sidevind så få festet tau fra hekken og til land på lo side først, så fort dette er festet kan du enkelt holde båtens posisjon med å gi gass fremover, men vær forsiktig (både ved til og fralegging) så du ikke får tau i propellen.

 

Et siste tips: hører dere masse knitring om natten er dette pistolkreps i vannet, ikke kakerlakker eller mus om bord så sov godt.

Link to post
Share on other sites

Supernova ja, Vi leide Supernova (Bav 39)siste uken i Juni i 2014(tipper det er den samme)  Båten var helt grei bortsett fra at vindinstrumentet var kaputt og at kartplotteren var knøttliten og treg. Supernova har ikke AC, det var det heller ikke behov for. 

 

Jeg hadde med et Sony Xperia nettbrett med Navionics og en holder jeg monterte i cockpit. Det var forøvrig min aller første tur som skipper på en seilbåt og min eneste erfaring med båt var en 27 fots tresnekke 15 år tilbake i tid, Det gikk kjempefint.

 

Det er massevis av flotte havner (byer) og uthavner og bøyehavner, Det er utmerket å veksle mellom uthavn / bøyehavn og byer. Vi seilte Brac Hvar Vis med litt på kryss og tvers. Masse bading og sol men også regn de første dagene.

 

 

Det finnes masse videoer av "med mooring" på youtube hvis du trenger tips til det å fortøye med baken inn. Med "alle man" på dekk er det ikke veldig vanskelig. Norsk Båtførerbevis har forøvrig engelsk tekst på baksiden. Har du den gamle papirvarianten er det bare å bestille nytt på nett. 

 

 

Vi likte oss så godt at vi leide en bavaria 40 2 uker året etter, da med barna om bord første uken og et vennepar andre uken. Da startet vi i Zadar og tok turen Via Zut, Trogir, Brac, Hvar, Split Trogir Brac Vis og Kornatiøyene på tilbaketuren til Zadar.

 

En uforglemmelig ferie med mye seiling under behagelige forhold. Vi hadde en Gale warning hvor det var varlset 50-70 knops vind, men det ble betydelig lettere.

 

Det å finne en lun vik med en restaurant på land, ta dingla inn for en god middag, Så avslutte kvelden i cocpit med noe godt å drikke og et kveldsbad er fantastisk.

 

 

Fant et bilde av Supernova også tatt på ACI Marina Palmizana en kort taxibåttur fra Hvar by.  :yesnod:

 

bilde

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...