Hpdam Posted February 6, 2017 Share Posted February 6, 2017 Hei Har kjøpt rep kit til min sjøvannspumpe på en KAD300 Greit å skr løs og sitter med pumpen i hånden Spørsmål Hvilken vei skal jeg "banke" ut akslingen? Har forøkte veldig forsiktig å slå akslingen ut fra impellersiden og inn mot motorsiden Har fjernet låseringen på baksiden Quote Link to post
Teerex Posted February 6, 2017 Share Posted February 6, 2017 (edited) Akslingen på en Jabsco til Mercruiser 4,2 diesel ser ut som bildene under. Husker ikke på sparket om det er helt samme pumpe på VP, men hvis du googler kommer det jo opp diverse illustrasjoner. Det er vel antagelig denne pumpen du har https://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-explodedview-7738870-26-3399.aspx Tok akslingen ut av en skadet pumpe for noen år siden men husker ikke på sparket. Brukte ters/avdrager for å få av lagrene iallefall. Edited February 6, 2017 by Teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
I.M.S. Posted February 6, 2017 Share Posted February 6, 2017 (edited) Press aksel med lagere ut av pumpen fra impellersiden mot registerside, ikke "bank". "banking" kan skade lagere og aksel. Press aksel ut av lagere og press på nye lager. Vær meget nøye med plassering av lagere på aksel slik at den ikke kommer lengre inn mot register enn den var. Det er ikke noen ansats på aksel som lager går imot. Lagere presses på aksel med anlegg mot innerring og inn i huset med anlegg mot ytterring. Husk tetningen i huset før akselmontering. Edited February 6, 2017 by I.M.S. (see edit history) Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.