Snusmumrikken Startet 6.Februar.2017 Del på Facebook Startet 6.Februar.2017 Hei! Har en Mariner 90 som jeg må få løftet på Alicraften når den tid kommer. På min Rana skal jeg montere en Mariner 60, men meg og en kamerat løfter lett de 88 KGene uten problemer, men 138KG blir litt heftig for vår del. Spesielt siden motor må monteres høyt, og ikke bare på akterspeilet (grunnet fireblads propell så må det stå litt over bunnen). Har noen tips? Har en stor gårdsplass som jeg kan lage en greie, jekke opp motor, dytte henger med båt inntil og slippe motor? Men må vel få til et løfteøye eller lignende på motor? Har noen tips? Gjerne med bilder. :) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 6.Februar.2017 Del på Facebook Svart 6.Februar.2017 mener løfteøye er ekstrautstyr til disse, sikkert bare å rive i med en gang. Ravns garasje er jo flinke på merc/mariner deler etter det jeg har hørt. Du har ikke tilgang til en garasjeport eller noe hvor du kan heise den opp , evt kjenner noen med en slik verkstedkran http://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/universallofter/verkstedkran-601011/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Snusmumrikken Svart 6.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2017 (redigert) Takker! Skal sende Ravns en mld om løfteøye. Ang kran så er vel det en investering, kan jo evt. høre med naboen som pleier å skru om han haren kran til lån. EDIT: Fant løfteøye til min motor: https://www.ravnsgarage.no/lifting-eye-21 Det er vel bare å skru rett på svinghjulet? Ikke mer hokus pokus enn det? Redigert 6.Februar.2017 av Christian.T (see edit history) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
ivar Svart 6.Februar.2017 Del på Facebook Svart 6.Februar.2017 mener det er bare å skru i svinghjulet ja Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 6.Februar.2017 Del på Facebook Svart 6.Februar.2017 (redigert) Elefantkraner er jo billig nå om dagen. Kjøpte min i 2005 og da var det ikke noe billig Jula eller Biltema i nærheten. Honda 90 var grei å løfte, måtte bare lage et lite løfteåk av et stålrør siden det var to løftebøyler på motoren. Til Mercury lånte jeg løfteøye på verksted siden det ikke er integrert på motoren. Festes med 3 bolter (kombinert avdragerters og løfteøye). På din 2-takter er det nok bare å gjenge i svingjulet ja. Redigert 6.Februar.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Mort1 Svart 6.Februar.2017 Del på Facebook Svart 6.Februar.2017 Du kan løfte motor med "elefant" motorløfter for eksempel. Det ser jo ut til at du skal drive litt med båt og motor og det er da veldig kjekt med en "elefant", fåes bla på biltema. Ellers går det også fint å lage en løfteramme av 2x4 og div skråstivere, så løfter man med en kjettingtalje. Løfte rett på svinghjulet ja. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.Februar.2017 Del på Facebook Svart 6.Februar.2017 (redigert) Julatilbudet på kr 1499 gjelder 2 dager til. Uslåelig pris så bare å skynde seg til Jula. Ser helt maken ut til den jeg kjøpte i 2005. Redigert 6.Februar.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
pacuare Svart 6.Februar.2017 Del på Facebook Svart 6.Februar.2017 Rygget båten under en limtredrager i carporten, kjettingtale for å heise motoren. Var løfteøyer på min motor. Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 6.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2017 Takk for link! Skal snakke med fattern om han vil spleise, da begge har bruk for den, og jeg som 17 bor hjemme, så har litt lov. Kan høre med den lokale mercury forhandleren om jeg kunne lånt løfteøye, om ikke så koster det 29x,-. Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
båt 45 Svart 6.Februar.2017 Del på Facebook Svart 6.Februar.2017 hørt om kranbil ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 6.Februar.2017 Del på Facebook Svart 6.Februar.2017 ... hva koster det å leie da..? da er sikkert en sånn motorkran tjent inn etter 2 gangers bruk ... Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
båt 45 Svart 6.Februar.2017 Del på Facebook Svart 6.Februar.2017 du kjenner kansje noen med en liten lastebil med kran eller traktor med frontlesser eller truck :) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.Februar.2017 Del på Facebook Svart 6.Februar.2017 (redigert) En elefantkran til 1500 har man resten av livet, iallefall om man oppbevarer den innendørs Utrolig hendig til båt, bil og hva det måtte være. Her løftes en 400 kg hoppetusse opp på tilhengeren (ja skulle ha tatt av den baklemmen). Redigert 6.Februar.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
is_620 Svart 6.Februar.2017 Del på Facebook Svart 6.Februar.2017 en annen måte er å løfte båten istedenfor få plassert motor i posisjon bak båten deretter løftes båten med garasjejekk etc til motoren henger på plass har gjort dette med motor på 180 kg - gikk som peace of cake men tilstår at jeg har kjøpt meg kran som vist over , som i tillegg til motorer også brukes som stubbebryter. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 6.Februar.2017 Del på Facebook Svart 6.Februar.2017 Litt off topic: Noen som vet likheten mellom George Michael og en Rana 17..? Begge har hatt en Mercury i hekken. :giggle: Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.Februar.2017 Del på Facebook Svart 6.Februar.2017 Hmm mener du at det var noe mellom dem? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Snusmumrikken Svart 6.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Februar.2017 Da ser det ut som at en kran blir kjøpt inn. Tror det vil lett være verdt investeringen, så blir den spleiset på også! Noen som vet hvor mange KG den tar? Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Capt.Yorgoz Svart 6.Februar.2017 Del på Facebook Svart 6.Februar.2017 Jeg bruker denne. Monterer under en veranda, dissestativ eller garasjetak. http://www.bema.no/?itemID=3969 Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.Februar.2017 Del på Facebook Svart 6.Februar.2017 (redigert) Den tar 1000 kg på strak arm, dvs. korteste arm. Og 250 kg på lengste arm. Så kun de største motorene 250-350 hk blir i tyngste laget for å løfte på lengste arm. Men antar at det ikke blir så mye løfting av motorer i den klassen Motorer med XL-stamme må nok uansett løftes på lengste arm, så da blir det forbeholdt Evinrude E-tec 250-300 siden de veier akkurat under 250 kg. Redigert 6.Februar.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Cheyenne Svart 7.Februar.2017 Del på Facebook Svart 7.Februar.2017 (redigert) Neste gang du ser en hvit litt stor varebil med div. utenlandske skilt i båthavna kan du jo spørre om de har noen tips. Er jo flere av disse som iallefall er ganske gode til å demontere tunge påhengser.:-D Redigert 7.Februar.2017 av Cheyenne (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snusmumrikken Svart 7.Februar.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Februar.2017 Hehe, kan jo være jeg kan spørre en av de ja. ^^ Et annet spm, kan jeg blande forskjellige totaktsoljer? En en rød olje på tanken nå, uvisst fabrikat. Tenker å kjøpe en slik grønn Quicksilver olje, går det fint om man blander så lenge begge er av riktig type? (TWC3?) Sitér dette innlegget Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.