jørn Startet 6.Februar.2017 Link til dette innlegget Startet 6.Februar.2017 Hei Etter å ha dyputladet og vraket et 110ah jeg benytter til forbruk, må jeg ha et nytt batteri. Jeg mistenker en strømfeil i kjøleskapet for å ha tappet batteriet helt ned etter at jeg måtte bytte en defekt termostat. Av forbrukere har jeg kjøleskap, kjøleboks, lys og stereo. Dieselvarmer og koketopp er også koblet på dette, men benyttes i liten grad. Eget startbatteri der vinsj og baugpropell er koblet på. Jeg ligger ikke lenge i uthavn med forbruk, max 1 dag, før jeg normalt har noen timer med gange og dermed lading. I båten sitter det en Yanmar jh3 dte, med en 80A dynamo. Det er koblet på en ladefordeler og spenningsforsterker YA12 (hva nå enn det er for noe?). Lader ombord er en Mascot 9740 10A. Hvordan batteri og størrelse bør jeg gå for? Tåler et AGM batteri mer utladning en et tradisjonelt syrebatteri? Startbatteriet er 70ah syrebatteri, noen utfordringer at forbruk er AGM? Kan jeg lade AGM med dynamoen og laderen jeg har fra før? Hva med dette? https://www.maritim.no/maritim-agm-batteri-140-ah-700a#.WJjHWPnhC70 eller https://www.maritim.no/sonnak-dual-142ah-batteri#.WJjHrvnhC70 Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Februar.2017 AGM har jo fordelen av høy startstrøm til f.eks. thruster osv. men siden dette er kun til vanlig forbruk så blir det jo litt overkill på en måte. GEL batterier er jo et alternativ og tåler enda flere utladinger enn AGM. Lading av AGM kan også være en utfordring. Les litt om LiFePo4 batterier så blir du hekta (men ikke se på prislappen først) http://makspower.no/lifepo4-utklasser-agm-og-gel-batterier Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Midtpinne Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Les litt om LiFePo4 batterier så blir du hekta (men ikke se på prislappen først) http://makspower.no/lifepo4-utklasser-agm-og-gel-batterier Jeg ble sittende og lese, og må innrømme at jeg ble såpass hekta at jeg begynte å se på priser. Men så kom jeg over dette: "LiFePO4 batterier skal ikke lades under null grader". Det står under avsnittet lading: http://makspower.no/produkter/lifepo4-batterier/1-makspower100ah-lifepo4-batteri Betyr det at disse batteriene ikke er noe tess i nordnorge? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 (redigert) Ikke bare i Nordnorge det blir under 0 grader. Heldigvis er det alltid plussgrader i havet... såvidt iallefall. Ser at det står følgende: "Lading i kulde.LiFePO4 batterier skal ikke lades under null grader. Batteriet kan lagres i kulde og belastes i kulde." Betyr jo da at batteriene må stå en plass i båten der det alltid er over 0 grader når båten er i bruk, hvis båten brukes som helårsbåt. I motorrommet er det jo som regel plussgrader, iallefall når motoren går. Men etter en kald natt kan det jo være minusgrader både her og der, i rom som ikke er oppvarmet. Evt. får man fyre opp dieselvarmeren og varme opp batteriene før oppstart og lading. Spørsmålet er jo hvor lang tid det tar før hele batteriets indre er over 0 grader selv om det er varmt i luften. Og hva som evt. skjer om man pøser på med kraftig lading og noe av batteriets indre kjemi holder minusgrader. Evt. la batteriene varme seg selv via evt. inverter og frostvakt eller på annen måte. Inverteren gir vel også fra seg varme. Evt. montere batteriene i en isolert kasse, der man har kontroll på temperaturen. Redigert 7.Februar.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Midtpinne Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Evt. la batteriene varme seg selv via evt. inverter og frostvakt eller på annen måte. Inverteren gir vel også fra seg varme. Evt. montere batteriene i en isolert kasse, der man har kontroll på temperaturen. Jeg har to batteribanker på hver sin side av båten, disse står i små rom som burde være veldig lett å isolere. I små isolerte rom skal det ikke mye varme til for å holde noen få plussgrader. Prisen er ganske stiv for lifepo4-batterier, men så får man mye igjen for pengene. Man firedobler jo nesten det man får ut av samme plass som med vanlige blysyre o.l. batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Hadde jo vært kjekt å kunne bruke dem som start og baugthrust-batterier også. Men maks strømtrekk er kun 150A pr. batteri. Finner ikke noe eksakt om CCA eller ytelse i kulde for kaldstart osv. Selv med to parallellkoblede batterier som vel da kan belastes med 300A, blir det nok knapt, siden startstrømmen på en startmotor eller thrustmotor kan være langt høyere enn de rundt 200A som en 2,2-2,7 kW 12V-motor trekker. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Maika Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 ...GEL batterier er jo et alternativ og tåler enda flere utladinger enn AGM... Gjelder dette alle? Disse AGM-batteriene ble jeg tilbudt ifm kjøp av el-motor, og de skal tåle svært mange utladninger (men koster også mye): http://shop.odysseybattery.com/p/pc1800-ft Jeg ble sittende og lese, og må innrømme at jeg ble såpass hekta at jeg begynte å se på priser. Men så kom jeg over dette: "LiFePO4 batterier skal ikke lades under null grader". Det står under avsnittet lading: http://makspower.no/produkter/lifepo4-batterier/1-makspower100ah-lifepo4-batteri Betyr det at disse batteriene ikke er noe tess i nordnorge? El-bilerbatterier har vel glykol rundt som varmer opp batteriene hvis de er kalde når de skal lades, båt-lithiumbatterier burde kanskje også leveres med dette. Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 7.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 Sikkert fint med LiFePO4 batterier, men det blir nok litt vell mye penger. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 (redigert) Odyssey er nok i en egen klasse, et hakk over det meste annet av AGM/Gel og mere i klasse med Optima. Men ikke riktig så dyre som LiFePo4 da. Elbiler bruker nok ikke LiFePo4 batterier vanligvis. Det blir nok altfor dyrt, iallefall for de store batteripakkene. Selv om det hadde vært mye mere brannsikkert. Og li-ion batteriene kan tydeligvis lades i minusgrader også. Ja det blir mye penger for LiFePo4 men for noen kan det være verd det. Dessuten kostet de jo mye mere for bare få år siden. Slipper man landstrøm og evt. aggregat, og tar med vekt og plassfordeler, så er det jo en avveining. Og man trenger jo bare 100 Ah for å erstatte 250-300 Ah ordinære batterier. Det er jo viktig å huske. Forøvrig pussig at ikke et 200 Ah koster mindre enn 2 x 100 Ah. Det blir jo bare halvparten så mye elektronikk. Redigert 7.Februar.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Fantino Svart 7.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2017 (redigert) Mener størrelsen på forbruksbatteriet ditt er snaut ift utstyr som er tilkoplet, basert på egen erfaring. Da laderen din ikke kan stilles inn på AGM ville jeg sett bort fra det alternativet og gått for 2 slike Sønnak Dual 142Ah som du linker til - så sant du får plass. Nøyer du deg med ett får det et tøffere liv og det er fort gjort å kjøre det flatt. Prismessig ser også det Dual-batteriet til å være bra. Du får jo nesten 2 for samme pris som ett AGM. SÅ mye bedre er AGM definitivt ikke. Red: YA12 er en temperaturkompensert spenningsregulator med mulighet for å justere settpunkt for spenning. Du kan lese mer i denne tråden: https://baatplassen.no/i/topic/5176-spenningsregulator-ya-12/ Redigert 7.Februar.2017 av Fantino (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 8.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2017 Det batteriet jeg hadde på 110ah tar brått til seg lading igjen. Satte på boost funksjonen på laderen og lot den stå på over natta, og nå tar det til seg lading uten å få feilmld på laderen. Hvordan kan jeg teste batteriet for om det bør byttes eller ei? Ellers tenker jeg på å sette inn seriekoblet to stk av disse https://www.maritim.no/sonnak-dual-142ah-batteri#.WJuCEoG5SEc I og med at det er så varierende erfaringer med amg. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 8.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2017 Det enkleste er å bruke ei lyspære eller en annen strømforbruker som du kjenner effekten på, pluss et voltmeter. Gjerne ei lyspære som trekker i området rundt 4-6A (50-70W). Når batteriet er fulladet kobler du til lyspæra og ser på klokka. Når spenningen på batteriet er nede i 10,5V så ser du på klokka igjen. Så ganger du antall A med hvor lenge pæra har lyst. Da får du omtrentlig hvor mye av de 110Ah som batteriet kan gi. Hvis batteriet er som nytt, vil du med denne metoden se at pæra lyser rundt 20 timer (avhengig av hvor sterk pære du bruker). Er det bare halvparten igjen i batteriet så tar det 10 timer. Så du må se til batteriet av og til. Er det snakk om et 12V anlegg? Da må du huske å parallellkoble de to batteriene du nevnte, ikke seriekoble Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 8.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Februar.2017 (redigert) Takk, da prøver jeg det. Ja paralell selvfølgelig, ellers blir det vell 24v, hehe. + mot + og - mot -. Redigert 8.Februar.2017 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 10.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2017 110ah batteriet viser seg å være vrak allikevel, så må ha to nye batterier. Typisk nok er det på 142Ah på Maritim nå gått ut av sortimentet. De skulle ha rundt 1300kr, mens andre skal ha 2100+.... Jeg kom på en ting til: Når det på 110Ah stod i båten var den ene poolen på batteriet veldig irret, litt grønnaktig. Noen som vet hva årsaken til det kan være? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 10.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2017 Om polene er utsatt for saltholdig luft og ikke beskyttet med polfett så irrer og ruster de som f. Spesielt hvis det ligger noen inntørkede syredråper på toppen av batteriet. Skift/rengjør og sett inn med fett så holder de seg fine. Sitér dette innlegget Link to post
Espen Svart 10.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2017 Stikk innom Maritim og sjekk (fysisk butikk), synes det er veldig god pris, kjøpte selv tre av disse og byttet forbruksbanken min Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 10.Februar.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2017 Kommuniserte med dem i går, utgått, ikke fler på lager heller. Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 11.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2017 (redigert) Typisk nok er det på 142Ah på Maritim nå gått ut av sortimentet. De skulle ha rundt 1300kr, mens andre skal ha 2100+.... Ikke ta oppgitte ampere fra produsenter til sammenligning, ta vekten på batteriene. Redigert 11.Februar.2017 av Servicemannen (see edit history) Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Servicemannen Svart 11.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2017 Produsenter kjemper seg i mellom i pris per amper og måler kapasitet på forskjellige måter til å nå ønsket mål. Pent sagt juger dem, antall kg bly kan ikke lagre mer energy en dem gjør i praksis. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
sailorboy Svart 11.Februar.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Februar.2017 Jeg har forsøkt flere varianter av forbruks batterier. Er nå tilbake til "steinalder" bly-syre teknologi som jeg vet fungerer. Har nå Sønnak 650 som hoved forbruks batteri sammen med 2 X 110 Ah fra "Maritim". Jeg sjekker nivå på cellene med 2 måneders intervall og ved start og slutt på båtsesongen. SailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Karlsenkystfiske Svart 22.Oktober.2019 Link til dette innlegget Svart 22.Oktober.2019 sailorboy skrev On 11.2.2017 at 23.41: Jeg har forsøkt flere varianter av forbruks batterier. Er nå tilbake til "steinalder" bly-syre teknologi som jeg vet fungerer. Har nå Sønnak 650 som hoved forbruks batteri sammen med 2 X 110 Ah fra "Maritim". Jeg sjekker nivå på cellene med 2 måneders intervall og ved start og slutt på båtsesongen. SailorBoy Hei! Du er godt fornøyd med maritim batteriene? Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 6.November.2019 Link til dette innlegget Svart 6.November.2019 Batteriene fra Maritim fungerte helt fint de 6 sesongene jeg hadde båten som nå er solgt. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 7.November.2019 Link til dette innlegget Svart 7.November.2019 Jeg anbefaler AGM om du har en skikkelig lader. Fordeler: Ingen vedlikehold, annet en lading før vinterlagring Ingen gassing Ikke noe syresøl Ikke noe etterfylling av destillert vann Ulemper: Du må ha en lader som hånderer float spenning for AGM, noe de fleste nye ladere gjør Sitér dette innlegget Link to post
Team Colibri Svart 7.November.2019 Link til dette innlegget Svart 7.November.2019 (redigert) Midtpinne skrev On 7.2.2017 at 15.51: Jeg ble sittende og lese, og må innrømme at jeg ble såpass hekta at jeg begynte å se på priser. Men så kom jeg over dette: "LiFePO4 batterier skal ikke lades under null grader". Det står under avsnittet lading: http://makspower.no/produkter/lifepo4-batterier/1-makspower100ah-lifepo4-batteri Betyr det at disse batteriene ikke er noe tess i nordnorge? Det er riktig at slike batterier uten varme ikke skal lades i minusgrader. Men det finnes etterhvert flere alternativer der ute med varmefolie som sørger for at batteriet har nødvendig temperatur ved lading. Vi har Skanbatt HEAT, som er en serie batterier med slik folie, og de lader brillefint i minusgrader. (Med Blåtann og tilhørende app er det også enkelt å følge med på status på batteriet.) For de som ikke vil prioritere lithiumsbaserte batterier er fortsatt Biltemas serie med 50%DOD blybatterier verdt en kikk. Se feks art 80-100: https://www.biltema.no/bil---mc/bilbatterier/bilbatterier/vedlikeholdsfritt-batteri-2000028593 Dog er det liten tvil om at 500 sykluser kontra 5000 gjør at på sikt er Skanbatt heat slettes ikke uspiselig økonomisk, samt at man får alle fordelene som lavere vekt, lavere volum, null risiko for sulfatering og enklere batteriovervåkning som bonus. Redigert 7.November.2019 av Team Colibri (see edit history) Sitér dette innlegget Team Colibri Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.