Flem340 Startet 19.Mai.2004 Del på Facebook Startet 19.Mai.2004 Virker denne på samme måten som Ladac sin spenningsregulator? Er det mulig å justere spenningen på denne? Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 19.Mai.2004 Del på Facebook Svart 19.Mai.2004 Jeg snakket med Yanmar Norge i går og spurte om dette. svaret jeg fikk var at dette var en spenningsforsterker. og at den gjorde samme jobben som Ladac YA 12 var tilpasset Hitaci generatoren. ---------- Så jeg bestillte en slik i dag til min 4 JH3E motor den har en 80 Amp Hitaci generator. Så får vi se hva den duger til. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Kaisa2 Svart 19.Mai.2004 Del på Facebook Svart 19.Mai.2004 Hei Careka.. Hvor bestilte du den? Har maken selv men har mistet koblings skjemaet, Så en leverandør hadde vært fint... Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 20.Mai.2004 Del på Facebook Svart 20.Mai.2004 Jeg bestillte den via min lokale YANMAR forhandler. De har kobblingskjema. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Careka Svart 21.Mai.2004 Del på Facebook Svart 21.Mai.2004 Jeg fikk i dag min YA 12. med ledninger og kobblingskjema. 1 ledning skal loddes og en skal klippes.(på generatoren) Ser enkelt ut. -------- Spørsmål denne boksen kan vel stå i nærheten av batteriene eller må den vekk fra dem. ? Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Careka Svart 21.Mai.2004 Del på Facebook Svart 21.Mai.2004 Han hadde ikke fått prisen, men trodde det var rundt 1000 lappen. Ja den har Temp justering. Jeg har hele monteringsbeskrivelsen, og flere diagrammer for montering i hendhold til flere forskjellige opplegg i båtene. Skillediode og ikke osv. Skal ta og maile de til ingar, så kan han legge dem ut i erfaringsdatabasen. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Flem340 Svart 21.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2004 -------- Spørsmål denne boksen kan vel stå i nærheten av batteriene eller må den vekk fra dem. ? Har den temperaturføler/kompensering, skal den vel monteres på batteriet?? Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 21.Mai.2004 Del på Facebook Svart 21.Mai.2004 Har lest litt til i papirene og den blir monter i motor-rommet. Har ogå scannet og sendt monteringanvisning til Ingar, så kan han legge de hvor de hører hjemme. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
olpi Svart 21.Mai.2004 Del på Facebook Svart 21.Mai.2004 Ya-12 selges av Sleipner Motor. De har ledningsett og koblingsskjema til de vanligste dynamoer. YA-12 er temp regulert (auto). Den kan imidlertid finjusteres ved montering for riktig ladespenning (pot meter). Etter montering bør man ikke skru mer! Siden temp føler sitter i/ved enheten bør den monteres på samme sted som batteriene slik at ladespenning reguleres riktig. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 22.Mai.2004 Del på Facebook Svart 22.Mai.2004 på monterings-anvisninges bakside står det Autodata as produksjon Joh Gundersenvei 4 Pb 459 1701 Sarpsborg tlf 69 14 24 01 --------------------------------- Har demonter min 80 amp generator og skal ha en sjekk på den , og få loddingen gjort på mandag. så da håper jeg at alt er i orden mandag kveld. ----------- Det står også at til JH & LH maskiner fås der en ekstra kraftig drivreim for lengre levetid. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
olpi Svart 22.Mai.2004 Del på Facebook Svart 22.Mai.2004 Autodata er produsent av enheten. Sleipner markedsfører og selger den. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 22.Mai.2004 Del på Facebook Svart 22.Mai.2004 Nå ligger den i dokumentarkivet under manualer for motor. Takk til Careka! Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 22.Mai.2004 Del på Facebook Svart 22.Mai.2004 Leste dokumentasjonen. Meget grei. Ladac tilkobles omtrent på samme måten. YA12 kan spenningsreguleres. Ladac kan spenningsreguleres. YA12 har temperaturkompensering. Ladac har temperaturkompensering. YA12 har senseledning. Ladac har senseledning. Ladac er støpt inn i epoxy, har nærmest evighetsgaranti og velvillig støtteapparat. Ladac koster fort 1700 kroner. YA 12 er ingen spenningsforsterker, hva nå det måtte bety. YA12 er en trinnløs justerbar spenningsregulator for mange typer dynamoer. Det samme er Ladac 1204/1205. YA12? Pris? Utførelse? Oppfølging? Dette er ingen avansert elektronisk duppeditt. Den originale Hitachi regulatoren ser ut som på bildet under. Bytt ut inngangsmotstanden med et pot-meter og regulatoren kan stilles inn på ønsket spenning. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 23.Mai.2004 Del på Facebook Svart 23.Mai.2004 Hva da med temperatur kompenseringen ? Er ikke det litt av vitsen? Jeg kjører uten noen ekstern regulator på Hitachien. Har ikke følt noe behov enda for noen ekstern regulator. Har Lotus montert Ladac på sin ? Fikk du i tilfelle merkbart bedre lading. Fint om du deler noen erfaringer. Jeg har også fortsatt den interne regulatoren. Har som deg ikke følt behovet for ekstern regulator. Jeg måler ca 14,3-14,4V på polene og dynamoen på 80A gir ca 75A de første 20 minuttene for så å synke gradvis. Det er nok greit på en 300Ah batteribank som bare er kanske 30% utladet. Jeg innbiller meg likevel at med en Ladac montert, ville jeg få nærmere 80A og jeg ville få det i en lengre periode før ladestrømmen avtok, men sikker er jeg ikke. Montering av ekstern regulator betyr at jeg må klippe den samme pinnen og lodde på den samme ledningen, samt å betale det en regulator koster. Hvis YA12 koster det halve av en Ladac, skal jeg vurdere det en gang til. Den interne Hitachi IC regulatoren har en temperaturfølsom motstand som regulerer ladespenningen når selve dynamoen blir varm. En ekstern regulator har i tillegg regulering etter omgivelsene. Men hvor bra er dette? Diverse komponenter støpt inn i epoxy. Komponenter som avgir varme når regulatoren er i drift. Hvordan kan omgivelsene da måles korrekt? Noen landstrømsladere har egen ekstern temperaturføler. Det virker, men føleren sitter alltid på utsiden. Hadde den eksterne regulatoren hatt sin egen eksterne føler som ble limt på batteriet eller lagt i batterikassa, ville det absolutt ha noe for seg. Men nå? Kjøper i alle fall ikke ekstern regulator fordi jeg får korrigert ladespenning i forhold til omgivelsene. Kjøper den i tilfelle mer for å kunne kjøre 14,5-14,6V ladespenning de få timene jeg faktisk kjører. Landstrømsladeren har 14,7. Ender nok opp med å gjøre ingen ting. Jeg er veldig flink til å gjøre ingen ting og når det uansett virker greit nok, ser jeg ikke det store behovet for å kjøpe noe ekstern. Og den interne? Er nok veldig mye jobb å modifisere den. Hvis man først tar den ut, er det veldig vanskelig å få den inn igjen. Har ikke prøvd, men servicemanualen advarer på det sterkeste mot å plukke den ut. 3 hender og maks 2 tommeltotter for å få det på plass igjen. Lar ting være som de er. Det har funket og vil funke. Lotus PS: Hvordan kan det koste så mye penger for en dings som kun har et par dioder samt noen transistorer og motstander innstøpt i litt plast? Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 24.Mai.2004 Del på Facebook Svart 24.Mai.2004 YA 12 er ingen spenningsforsterker, hva nå det måtte bety. YA12 er en trinnløs justerbar spenningsregulator for mange typer dynamoer. Det samme er Ladac 1204/1205. Litt merkelig dette med diverse regulatorer. Jeg har en type som heter Transpo på min dynamo. Det er en trinnløs justerbar sak som sitter montert ved siden av batteriene. Jeg har også skillediode, slik at jeg har justert spenningen til 14,4 volt når batt. er fulladet. Denne regulatoren har sittet i båten siden 1990, og den tok kvelden et sted utenfor Strømstad i begynnelsen av ferien for snart 2 år siden. Voltmeteret så ut som en turteller, så det var bare å få skrudd på alt jeg hadde av forbruk, og putre på tomgang inn til brygga. Tok så en tur opp til Strømstad bil & båtelektro, (tror det er det de heter, eller noe lignenede). Kom i prat med en hyggelig kar der, han tittet på regulatoren som jeg hadde tatt med meg, og sa at den har vi på lager. "DET ER DEN VI BYTTER UT MED ALLE LADAC'ENE SOM RYKER", sa han. Regulatoren kostet ca 250- sek. Karen kjørte meg ned til brygga igjen,(topp service) jeg plugget i den nye regulatoren, justerte litt med et dig. voltmeter påkoblet batt, og alt har vært såre vel siden.Den regulatoren har ingen form for temp.kompensering eller andre fikse ting, men den fungerer helt greit til en pris av en brøkdel av hva de andre spesialregulatorene koster. Jeg har ingen spesielle problemer med strømmen ombord, jeg bruker en del, og kjører kjøleboksen hardt for å få kalde . Har 2 stk batt på 110 ah i forbruksbanken, og kan nok ikke ligge lenger enn 2 døgn uten lading, men det er greit synes jeg. Pleier ikke å ligge lenger stille på samme sted allikevel. Jeg vet ikke hvor stor dynamo jeg har, men tror ikke den er så fryktelig kraftig. Hvis jeg skal gjøre noe med ladingen ombord, så blir det å sette inn en større dynamo den dagen denne tar kvelden og bruke den samme billige regulatoren. Tar gjerne i mot kommentarer på dette med temp.kompensering og senseledning på batteriene, men inntil videre synes jeg ikke jeg har noe stort behov for dette. Er det virkelig verdt prisen å betale så mye mer for disse detaljene? Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 24.Mai.2004 Del på Facebook Svart 24.Mai.2004 Din 250 kroners trinnløst justerbare regulator høres ut som et godt valg. Bruker man båten som meg kun i sommerhalvåret, er ikke temperaturkorrigering noe problem. Temperaturen i kassa ligger vel rundt 15-25 grader det meste av tiden. Det betyr kun +/- 0,05V temperaturkompensasjon uansett. Mer viktig er nok riktig ladespenning i utgangspunktet. Det store flertall har jo verken korrekt ladespenning eller temperaturkompensering i utgangspunktet. 250 kroner for en ekstern regulator som kan tilpasses den spenning akkurat du ønsker batteriene skal ha på polene høres ut som et godt kjøp. Lurer på om jeg kan gå i nærmeste bilelektrisk verksted og kjøpe meg en sånn... Lotus Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 24.Mai.2004 Del på Facebook Svart 24.Mai.2004 250 kroner for en ekstern regulator som kan tilpasses den spenning akkurat du ønsker batteriene skal ha på polene høres ut som et godt kjøp. Lurer på om jeg kan gå i nærmeste bilelektrisk verksted og kjøpe meg en sånn... Tror de fleste bilelektriske verksteder har disse regulatorene. De finnes også som erstatning til kombinert børsteholder med regulator. Bare skru ut den gamle av dynamoen, ( f.eks Bosch) og sett inn den justerbare. Ta prisen med en klype salt, jeg vet ikke hva den koster i Norge nå, men i Sverige var den ihvertfall billig. De solgte dusinvis av den ifølge verkstedet der. De bare fnøs av Ladac. Jeg hadde innebygget regulator i dynamoen, men valgte å sette inn en enkel børsteholder og flyttet regulatoren vekk fra motorrommet. Måtte da gjøre en enkel kobling med ledningene til regulatoren, men husker ikke helt nøyaktig hva jeg gjorde. Kan ihvertfall ikke huske at det var noen stor affære. Tror jeg bare skjøtet ledningene. Men det må jeg sjekke nøyere hvis det er interesse for det. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 24.Mai.2004 Del på Facebook Svart 24.Mai.2004 Vel her er visst andre løsninger også. Men nå er min YA 12 montert, Loddet på ledningen inne i dynamo klippet over en. så var det og strkke ledningene, og har lagt regulatoren ved siden av batterikassen hvor jeg har 2 x 140 amps batterier.Forbruk + 110 amp start monterte ny drivreim. startet motoren. og satte meg til og måle. maskin på tomgang (800) så målte jeg sakte økning fra 13.00 volt og opp over til 13,8 vilt da gikk jeg opp og satt turtallet opp til (1200) målte igjen og nå gikk der inn 14,49 volt på mitt Biltema multimeter. og der lå den og vippet. Det var ca 13 grader i rommet hvor batteriene står. Jeg er fornøyd, og håper at jeg kan si det samme i mange år fremover. Hvis noe går galt, så skal dere får høre om det. Hele jobben tok vel 2 timer, med alt. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
GeirFrode Svart 24.Mai.2004 Del på Facebook Svart 24.Mai.2004 startet motoren. og satte meg til og måle. maskin på tomgang (800) så målte jeg sakte økning fra 13.00 volt og opp over til 13,8 vilt da gikk jeg opp og satt turtallet opp til (1200) målte igjen og nå gikk der inn 14,49 volt på mitt Biltema multimeter. og der lå den og vippet. Det var ca 13 grader i rommet hvor batteriene står. Det kan være en forskjell på reguleringen av spenningen her i forhold til den regulatoren jeg har. Mulig at YA-12'ern er "sintere", hvis ikke du har fulle batterier også, da. Jeg får ikke 14,4 volt før batteriene begynner å bli fulle, det hjelper ikke å ruse motoren når batteriene er tappet en del, da får jeg bare ca 13,7-14,00V. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 25.Mai.2004 Del på Facebook Svart 25.Mai.2004 Hadde YA-12 i en tidligere båt (NB m /Yanmar). Den er veldig effektiv selv når batteriene er mye utladet. Når man f.eks har lagt stille et par/tre dager og brukt strøm så tar det relativ kort tid før ladespenning målt på batteripoler er ca 14.4 V. Opplevde en mye raskere opplading enn med orginal regulator. Dynamo blir da tung å dra, særlig i starten og det er viktig med god vifte-/drivrem. God luftining er også bra. På min nåværende båt var det montert LADAC før jeg kjøpte den. Er ikke særlig happy med den, men en del av årsaken er nok at enheten er montert i motorrom. Skal flytte den bak til området der batteriene er plassert. Regner med at det vil hjelpe noe. Nå lader den OK helt i starten, men ladespenning faller en god del når motor blir varm. Regner med at omgivlesestemp i motorrommet gjør at spenningen faller en del. Sitér dette innlegget Link to post
NSB Svart 26.Mai.2004 Del på Facebook Svart 26.Mai.2004 De selger YA-12 på tilbud til 690-, på Maritim i Arendal. Art nr. 10433 Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 11.Juni.2004 Del på Facebook Svart 11.Juni.2004 Når jeg ringte Yanmar Norge , sa han at han trodde prisen lå rundt en 1000lap. sånn ca. jeg gikk til min forhandler og bestillte, og han trodde prisen var den samme. ca 1000lappen. Nå har jeg fått regninga. 1614kr, og daq har min Yanmar forhandler gitt meg 15% rabatt. Så vet dere det. ---------------------------- Jeg håper at denne virker fryktelig bra, og at sommeren blir varm og flott. da er det lettere og glemme prisen på YA-12. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Careka Svart 17.Juni.2004 Del på Facebook Svart 17.Juni.2004 De selger YA-12 på tilbud til 690-, på Maritim i Arendal. Art nr. 10433 Jeg ringte Maritime, i dag, og de selger ikke YA-12 De hadde prøvt og få den in, men de fikk ikke låv til og selge. Så det de hadde var LADAC utgaven og den kostet også 1600.- Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Majali Svart 5.Mars.2005 Del på Facebook Svart 5.Mars.2005 Hei, jeg har fått kjøpt en SEV Motorola dynamo, denne står orginaltmontert på AQ 130 motorene, men det fulgte ikke med noen regulator til denne.. Jeg tror denne dynamoen leverer 38 Ah. Nå ser jeg de selger YA 12 spenningregulator på Maritim for kr 151.-! Denne står at er for Hitachi 35 amp dynamo. Kan denne brukes tror dere? Er det noen grunn til at den står oppgitt for kun den dynamoen? Hadde jo vært greit å spare differansen mellom Ladac sin pris på 1500.- og ned til denne til 151.- Erik Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Suzuki Svart 5.Mars.2005 Del på Facebook Svart 5.Mars.2005 Dette kan Stian S svare på; er du med oss Stian ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.